Street Food, un revival del menjar al carrer o una adaptació als nous temps?

15/06/2015  
Fotografia de: Street Food, un revival del menjar al carrer o una adaptació als nous temps? | CETT

El Grup de Recerca en Cuina i Gastronomia (GRCiG) de CETT-UB va presentar al  IV Congrés internacional del Observatorio de la Alimentación- Odela-, del 9 al 12 de juny a Barcelona, la comunicació: Street food” ¿un revival de la comida callejera o una adaptación a los nuevos tiempos?, de la mà de la professora Montserrat Saperas. 


El congrés que es subtitulava com Otras maneras de comer: Elecciones, convicciones, restricciones pretenia abordar la multiplicació d'altres maneres de menjar que han aparegut i segueixen apareixent en la nostra societat com a conseqüència de factors diversos com són la progressió de l'individualisme, de la medicalització, del multiculturalisme i de la crisi socioeconòmica i del seu qüestionament social. Com a Grup de Recerca en Cuina i Gastronomia s'interessa per totes aquelles expressions, instaurades o incipients, com "Street Food" que neixen al voltant la innovació en la comensalitat, de la manera que mengem i bevem; com?; on?; quan?; amb quí?; i què?, per la importància que té, respecte al sector, per poder entendre les noves demandes del nostre consumidor i com les podem atendre.


El Grup va iniciar un seguiment del moviment "Street Food"(STFD) l’any 2014, amb la creació d’un grup de treball format per Vinyet Capdet, Glòria García, Emma Pla i Montserrat Saperas, com a coordinadora, totes integrants de CETT-UB. El manteniment de “Street Food” entre cometes i sense traduir és intencionat, perquè la pregunta que es fa el Grup és si STFD és assimilable al menjar de carrer tradicional o té alguns trets diferencials que el poden fer constituir en una nova tendència en el món de la Restauració. Aquest seguiment, amb vocació de continuïtat, consisteix en identificar tots els actors d’aquest “moviment” i seguir, des del seu inici, la seva evolució i entendre com es posiciona dins el sector de la Restauració.


 

Aquest estudi del moviment STFD fins a l’actualitat ha consistit en un cens de negocis de STFD, dels quals s’ha estudiat la oferta i on s’ofereix. En un treball de camp assistint als esdeveniments més importants per poder començar a definir el consumidor que se sent atret per aquest moviment. Amb l’establiment de contactes amb les principals associacions i proveïdors. I finalment, amb la difusió d’una enquesta on-line per fer una entrevista en profunditat als “creadors” de negocis de STFD, mitjançant el perfil de Facebook: Street Food - Cett / Proyecto Investigación Gastronómica amb el qual es fa el seguiment dels negocis i de les opinions dels seus consumidors.


 

Les preguntes que ens varen fer al final de la presentació de la comunicació van ser les mateixes que van incitar a la creació d’aquest estudi per part del GRCiG: és pot dir que “Street Food” és un tradicional menjar de carrer maquillat amb trets de modernitat? Per ara, no podem afirmar-ho ni negar-ho. Estem en les fases inicials de l’estudi i el moviment es va transformant i creixen de manera exponencial. Però si que és cert que hi ha trets diferencials en aspectes propis de l’oferta: en la cura pel producte i els ingredients usats; en l’ús de la innovació com una filosofia que impregna tot el negoci, des de la creació del producte fins com i a on presentar-lo. Com també en aspectes propis en el tracte amb el consumidor i com es crea una comunicació molt directe i personal, que en molts casos es pot definir com de fidelitat.

 

Per a més informació: http://www.odela.org/congreso/ i http://www.odela.org/congreso/wp-content/uploads/2014/07/PROGRAMA-CONGRESO_DF2.pdf