Reptes, tendències i oportunitats en el Observatori del Turisme Rural de Castella-la Manxa

20/11/2015  
Fotografia de: Reptes, tendències i oportunitats en el Observatori del Turisme Rural de Castella-la Manxa | CETT

L'esdeveniment, que va tenir lloc el 18 de novembre a la Facultat de Ciències Socials de la UCLM, va comptar amb la presència d'Ana Isabel Fernández Samper, directora general de Turisme de Castella-la Manxa. Durant la jornada es van presentar en exclusiva les dades sobre la comunitat autònoma que ha recollit l'Observatori del Turisme Rural, dento de la línia de treball de "Intel·ligència de Mercat".

 

CETT_UB, Escapada Rural, Netquest i la Facultat de Ciències Socials de la Universitat de Castella-la Manxa van organitzar el dimecres 18 de novembre, una jornada gratuïta a Conca per presentar els resultats de l'Observatori del Turisme Rural sobre Castella-la Manxa.

 

Mª Ángeles Zurilla, vicerectora de Cultura i Extensió Universitària de Castella-la Manxa va donar la benvinguda oficial juntament amb Patricia Franco, consellera d'Economia, Empreses i Ocupació de Castella-la Manxa, i Alfonso Silva, president de la federació Regional d'Empresaris d'Hoteleria i Turisme. Així mateix, Ana Alonso, dircom de Escapadarural.com, i Enric López, director del Màster Universitari de Direcció d'Empreses Turístiques EUHT CETT-UB i membre del Grup de Recerca d'Hoteleria, van mostrar els resultats de l'Observatori del Turisme Rural sobre Castella-la Manxa . Per la seva banda, Miguel Ángel Gómez, professor titular de Màrqueting de la Universitat de Castella-la Manxa aportortó una visió sobre el viatger i el seu viatge cap a la compra, assumint les noves eines i conceptes que estan calant en el sector.

 

La jornada va finalitzar amb una taula rodona sobre els "reptes de futur del turisme rural", en què van participar José Manuel Abascal, vicepresident de l'Agrupació Provincial d'Hostaleria i Turisme de Conca; Álvaro Alfaro, coorganitzador de #CuencaEnamora; Antonio Camañares, propietari de La Casita de Cabrejas (Conca); i Maria Alacuart, directora de Vila Cornelius (Toledo).
 
 
Les claus del turisme rural a Castella-la Manxa
El nou informe de l'Observatori del Turisme Rural relatiu a Castella-la Manxa, permet analitzar els aspectes més rellevants des del punt de vista de l'oferta i demanda. D'aquesta manera, s'analitza al client del turisme rural castellanomanxec i els factors que determinen la seva elecció, el teixit empresarial del turisme rural a la comunitat autònoma i l'índex de recomanació del client (NPS).


 
Com és el turista rural que viatja a Castella-la Manxa?
Segons les dades recollides en l'informe, el viatger coincideix en gran mesura amb el perfil general del turista rural, exceptuant una major inclinació a la reserva de l'allotjament complet. Aprofita els caps de setmana i els ponts per fer una escapada en parella o amb la família, la seva mitjana d'edat se situa en 40 anys i procedeixen, principalment, de Madrid, Comunitat Valenciana i Múrcia.
Una de les seves principals motivacions per practicar turisme rural és la recerca de relax i la convivència. No obstant això, destaca cert interès en aprofitar l'estada per a la celebració d'esdeveniments com aniversaris, festes i altres celebracions. D'altra banda, es correspon amb un perfil menys interessat en l'esport.
 
A l'hora d'organitzar el seu viatge, aquest turista confia en gran mesura als blogs de viatges i en els consells de coneguts, sent la publicitat convencional el que menys li influència. A més, els seus tres principals condicionants són el preu, les fotos i les opinions de l'allotjament; i està molt familiaritzat amb les noves tecnologies, de manera que la majoria organitza el seu viatge a través d'Internet. Finalment, més de la meitat assenyala que no reserven allotjaments il·legals, mentre que un 42% desconeix la normativa.


 
El perfil del teixit empresarial del turisme rural castellanomanxec
El turisme rural de Castella-la Manxa compta amb certes característiques especials. Quant a la seva oferta, predominen els allotjaments de lloguer íntegre, ja que el 23,5% són cases amb més de 20 places, mentre que a Espanya aquest percentatge arriba al 18,3%. D'altra banda, mentre que la major part dels empresaris espanyols assenyalen que els problemes que més els preocupa són la il·legalitat i l'estacionalitat, els castellanomanxecs apunten també a l'excés d'oferta.
Una altra dada d'interès és que el 38,7% dels empresaris rurals han baixat els seus preus en l'últim any, un percentatge que supera en 8 punts la mitjana nacional. No obstant això, la capacitat d'inversió en la promoció del seu negoci és més gran, sobretot en portals especialitzats, si la comparem amb els índexs registrats en altres comunitats autònomes.


 
Índex de recomanació del client de Castella-la Manxa (NPS)
El Net Promoter Score (NPS) de l'Observatori del Turisme Rural és una mètrica àmpliament acceptada que mesura la satisfacció del client i només contempla les puntuacions màximes (9 i 10). En el cas de Castella-la Manxa, s'estableix en 31,03%, un nivell similar al de la meda nacional (33,10%) i que posa de manifest un elevat nivell de satisfacció i probabilitat de recomanació. Referent a això, Ana Alonso, dircom de Escapadarural.com, declara que aquest índex reflecteix "la bona percepció que hi ha d'aquest tipus de turisme i la potencialitat que tanca si el seu teixit empresarial evoluciona cap a una major professionalització".