Ha oblidat la seva clau?
Que és CETT Alumni?
05.04.2017

Tetra Pak com alternativa a la conservació de productes i vins especials

Un dels grans mals de cap dels elaboradors de productes alimentaris és trobar l'envàs perfecte. Un envàs que sigui respectuós amb el medi ambient, que la petjada de CO2 en el seu procés de fabricació sigui la menor possible, que sigui totalment reciclable, etc. Entre moltes altres variables, trobem la més important, que sigui capaç de conservar el producte el màxim de temps possible amb l’òptima qualitat i que sigui capaç de satisfer les necessitats del consumidor.

Des de fa dècades, el vidre ha estat elegit com el gran referent com a envàs per a líquids. Es tracta d'un material inert, higiènic, no interfereix en el gust ni en l'olor del contingut, no permet el traspàs d'oxigen o gas carbònic, i és reciclable al 100%. D'altra banda és un material d'elevada resistència, i poden realitzar-se infinits dissenys sempre que compleixin amb la normativa vigent. En els últims anys, no és estrany trobar envasos de plàstic, ja sigui PET (polietilè tereftalat) o PVC (policlorur de vinil), entre d'altres. Aquests materials plàstics tenen propietats similars al vidre, amb l'avantatge de la seva lleugeresa i el desavantatge de no suportar pressions elevades.

Així doncs, el vidre és el material més utilitzat per a l'envasament dels productes descrits i estudiats en el mòdul 6 del Curs de Sommelier semipresencial del CETT: Productes i vins especials. En aquest mòdul s'aprofundeix en les propietats que caracteritzen productes tan diferents com: vins escumosos, vermuts, vins fortificats, o el vinagre, que no és més que el producte obtingut al final de la vida d'un vi. A més, també s'estudia amb gran deteniment les característiques i propietats de productes no menys importants, com olis, cerveses, tes, cafès i infusions. Tots aquests productes tenen en comú almenys dues propietats: són sensibles a la llum i són altament oxidables. D'altra banda, tenen innombrables propietats particulars que els converteixen en especials, com la seva identitat aromàtica, composició volàtil i evaporable, o el seu color característic.

El més innovador és veure les grans avantatges que estan presentant envasos com el Tetra Pak, sobretot en el cas de l'oli. L'oli és un suc d'oliva, sense additius, un greix comestible al 100%, totalment oxidable. Altres envasos com el vidre o PET no poden conservar les propietats de l'oli al 100% més de 6 mesos o 3 mesos, respectivament. Així doncs, és important saber que el Tetra Pak és el futur, en el cas de l'oli, ja que els últims estudis asseguren que podran mantenir les seves propietats al 100% fins a tres anys! És segur que mai no podrà arribar a la gran infinitat de dissenys que el vidre ofereix, ni amb tanta atracció visual i sense aportar tant valor afegit per la seva "elegància de disseny", però en d’altres productes com la llet o les salses està més que acceptat.

Per poder escollir la millor opció, pel que fa a l’envasat / packaging i tenir en compte un estudi de màrqueting concret, hem de ser grans coneixedors de les principals característiques del producte a envasar: de com són les propietats del producte, de la seva destinació final, de les necessitats del client, del compromís mediambiental, del budget, cal valorar totes les variables d'envàs presentades al mercat. Com pots comprovar, no és una decisió que es pugui prendre a la lleugera ...

Si vols aprendre molt més sobre aquests temes, apunta’t al Curs semipresencial de Sommelier. Si ho fas abans del 20 d’abril tindràs un *20% de descompte sobre el preu de la matrícula, introduint el codi “FUTUR2017” a la web http://www.cett.es/elearning.




Deixa'ns la teva opinió

Publica un comentari: