Més enllà de les TIC, tant la innovació com l'eficiència del sector turístic s’integren avui en un context general que té per objectiu principal aconseguir gestionar intel·ligentment les destinacions turístiques. I això vol dir fer-ho d'acord amb els principis del desenvolupament sostenible urbà i territorial, de responsabilitat social i comptant amb la implicació de l'empresariat, la ciutadania i l'administració pública. En aquest context sorgeix la necessitat d'una gestió intel·ligent de l'activitat turística des del moment en que el turisme s'ha convertit en centre d'atenció de polítics, gestors públics i privats i representants de la societat civil. El turisme és avui un vector econòmic estructural i un element revitalitzador de les ciutats i territoris. En aquest context, cal una gestió eficient del coneixement territorial que faciliti la presa de decisions i un millor encaix de l’activitat turística en les estructures preexistents. La gestió intel·ligent de les destinacions turístiques passa avui pel disseny d'uns models de desenvolupament turístic que incloguin tant les necessitats de la població com els reptes i les limitacions ambientals.
En l’evolució social i econòmica actual, moltes empreses turístiques han redefinit i replantejat els seus models de negoci per adaptar-se a les noves necessitats i exigències del sector. En aquest procés la innovació i creativitat empresarial han estat vectors clau, tant per aconseguir una gestió més eficient com per a diferenciar-se de la competència. Es desenvolupen propostes adaptades a la nova realitat de la demanda, a través de la personalització dels serveis turístics, però també d’estratègies de millora empresarial per a l’optimització de recursos i la minimització de costos.
L’eclosió de les noves tecnologies en el marc de la nostra societat ha suposat un canvi radical en la manera d’entendre i concebre la nostra vida quotidiana cas de la consulta d’informació, el consum d’oci o la gestió de reserves i pagaments. En l’àmbit turístic, les noves tendències apunten cap a l'aparició i l'ús generalitzat d’aplicacions tecnològiques que fomenten la creativitat i la innovació en el context d'un sector cada vegada més competitiu i exigent. Ja sigui des de l'òptica de les destinacions o bé des de les empreses, l’auge tecnològic ha comportat un replantejament global en la manera comunicar, comercialitzar i practicar turisme a tots nivells.
La ponència explora, des d'una visió global del sector, les potencialitats i les limitacions derivades de l’aplicació de les tecnologies més avançades en l'àmbit de la captació i la fidelització del turista, el posicionament de la imatge turística, i consum de l’experiència entre d’altres aspectes.
Temes d’interès: