Fotografia de: Només per visitar algun element patrimonial aprenem? | CETT
Universitat de Barcelona

Només per visitar algun element patrimonial aprenem?

17.11.2015
 
Només per visitar algun element patrimonial aprenem?

Fem museus, centres d’interpretació, museïtzem patrimoni turístic amb la intenció de fomentar la conservació i sobretot la difusió i aprenentatge d’allò que simbolitza; però, realment s’aconsegueix?


L’aprenentatge és un fenomen complex en el qual intervenen diversos factors. La motivació serà un dels elements claus. A priori, quan es visita un patrimoni turístic, majoritàriament es fa per interès, per tant, aquest primer factor ja el tindríem assegurat. De debò! Quantes vegades heu anat a visitar alguna cosa i la sobrecàrrega de textos densos que hi ha us acaba aclaparant i us fa fugir corrents? Doncs resulta, que amb el fet que el visitant tingui una motivació intrínseca no n’hi ha prou.

I un altre factor serà la capacitat de connectar els coneixements previs que té el visitant amb els nous continguts que vulguin explicar. De nou, tothom té l’experiència d’haver llegit un text, que li hagi quedat molt clar el que es deia, i una setmana més tard no recordar-se de res... ai, quan s’inventin els discs durs pel cap!

Entre les maneres de solucionar-ho, una de les fórmules és trobar elements motivadors i que obliguin a la persona visitant a tenir un diàleg amb allò que es vol donar a conèixer.

Imagineu-vos que esteu passejant per un element patrimonial i a l’entrada del recinte, en una finestra interactiva, un personatge misteriós us crida i us fa una confessió sobre el lloc que anireu a visitar. No tindríeu curiositat a veure què us explica?

I després poder superposar la imatge d’allò que queda amb el que hi havia hagut, no és més fàcil de comprendre? I si et plantegen un repte a descobrir a partir de les fonts històriques de què disposem?

Una cosa tenim clara, de formes d’aprenentatge n’hi ha moltes, però si seguim emprant els vells mètodes que ja veiem que no funcionen, més val que destinem els recursos a coses més profitoses i no fer veure que ens interessa la difusió i la didàctica de la cultura.

Si ets dels que volen aprendre més sobre la interactivitat i els seus beneficis, no et perdis el mòdul que imparteix el CETT eLearning dins del Màster en Gestió i Dinamització Turística del Patrimoni: Museografia i interactivitat del patrimoni turístic

Per a més informació: cettelearning@cett.cat

Dra. Neus Sallés

Universitat de Barcelona

Categories
Interactivitat elearning dinamització turisme patrimoni museologia cett