II STCB: Especialistes en turisme intel·ligent comparteixen les tendències del sector, durant tres jornades al Campus CETT-UB 23.11.2018

II STCB: Especialistes en turisme intel·ligent comparteixen les tendències del sector, durant tres jornades al Campus CETT-UB

II Smart Tourism Congress Barcelona

Especialistes en turisme intel·ligent comparteixen les tendències del sector, durant tres jornades al Campus CETT-UB


· El congrés internacional conclou amb la participació d’emprenedors, professionals i acadèmics del sector, provinents de 15 universitats internacionals, startups i empreses punteres.

· El vincle amb la tecnologia és evident, però no ho és tot. Els experts coincideixen en la importància de la connectivitat i les experiències amb el més alt grau de personalització.

· Barcelona es nodreix de l’aprenentatge i aposta pel turisme intel·ligent, que aprofita l’emprenedoria i les noves tecnologies per crear experiències respectuoses i sostenibles.

Avui conclou la segona edició de l’Smart Tourism Congress Barcelona (STCB), organitzat per la Càtedra de Turisme, Hoteleria i Gastronomia CETT-UB, tres jornades adreçades a emprenedors, acadèmics i professionals del sector turístic. El congrés, focalitzat en innovació, sostenibilitat, tecnologia i governança, ha anat més allà del que pot fer la tecnologia pel turisme. Tal com ha comentat Maria Abellanet, CEO del Grup CETT, “el turisme intel·ligent planteja el dilema de lligar turisme amb sostenibilitat i ètica i, això, requereix una gestió que ha de tenir en compte oportunitats de la tecnologia però sense oblidar responsabilitat i sostenibilitat”. En aquest marc, l’STCB té l’objectiu de promoure l’intercanvi de coneixement entre professionals i acadèmics vinculats al turisme intel·ligent i de liderar i estimular la recerca, la creació, la difusió i l’intercanvi de coneixement teòric i aplicat en el turisme.

La diputació de Barcelona, entitat promotora de l’STCB, “aposta pel turisme intel·ligent i l’amplifica amb projectes com aquests per millorar l’experiència del turista que ve a Catalunya”, segons paraules de Miquel Sàmper, Diputat delegat de Turisme de la Diputació de Barcelona.

El congrés ha evidenciat, en paraules del Dr. Eugeni Osácar, Director Acadèmic de la Càtedra de Turisme, Hoteleria i Gastronomia CETT-UB, que el futur de l’smart tourism ha d’orientar-se cap a un turisme més sostenible, accessible i de qualitat amb “la interacció dels turistes, els residents, les empreses i els destins, i la seva integració en sistemes de gestió eficaços a través de la tecnologia, la innovació i el coneixement”.

La implicació del sector és clau en el desenvolupament d’una destinació smart

Més enllà de les ciutats intel·ligents, existeixen les destinacions intel·ligents: aquelles orientades al visitant, que fan servir les TI per millorar l'experiència dels turistes que les visiten. El professor i Dr. Mohamed Reda, juntament amb el Dr. Jean Lagueux, de la Université du Québec à Montréal, han reflexionat plegats sobre la bretxa entre la ciutat i la destinació intel·ligent. Ambdós creuen que "el destí intel·ligent és només una etapa evolutiva de la ciutat intel·ligent i l'objectiu final ha de ser l'establiment d'una plataforma comuna per compartir informació entre els diferents interessats en l'ecosistema d'una destinació intel·ligent”.

El turisme metropolità actual es basa en tres components: equipament, esdeveniments i experiències. L'oferta turística ha d'estar perfectament integrada amb les diverses funcions de la ciutat, pel que una plataforma comuna per tots els interessats en el turisme seria una direcció intel·ligent cap a la que avançar. Desafortunadament, s’ha observat que els proveïdors turístics no estan compromesos amb els processos d’innovació i, per tant, no tenen sentiment de pertinença amb el projecte de ciutat i destinació smart. El Dr. Reda ens dóna la clau per a la transformació: “una ciutat ha d'integrar el nucli de la seva oferta turística al projecte de destinació intel·ligent, perque sense un sector turístic implicat, motivat i preparat, la destinació intel·ligent no serà possible”.

La tecnologia connecta persones i crea experiències

La professora Barbara Neuhofer, investigadora austríaca de la Universitat de Ciències Aplicades de Salzburg, afirma que la tecnologia és essencial quan parlem de turisme intel·ligent, però implementar-la no ha de ser una finalitat, sinó una eina per aconseguir objectius relacionats amb la creació d’experiències. La tecnologia és catalitzadora i aglutinadora de persones. En aquest sentit, un dels papers transformadors de la tecnologia aplicada al sector turístic és el de connectar individus i generar entorns col·laboratius i de co-creació en els que dissenyar experiències que marquin la diferència.

La Dr. Neuhofer defineix el turisme smart com “el capaç de transformar les dades en experiències i emocions que, alhora, es converteixen en propostes de valor enfocades en la eficiència, la sostenibilitat i l’enriquiment de la experiència en sí”.

L’acadèmic de la Universitat de Bournemouth, Dimitrios Buhalis, coincideix i afegeix que la “innovació és un estat mental”. Com a tancament de la jornada acadèmica, Buhalis ha afegit que “la tecnologia i el turisme només són smart si agilitzen la co-creació i si faciliten el control de la pròpia experiència, abans, durant i desprès”.

Des del punt de vista de negoci, César Romera, Director de desenvolupament de negoci IBM, concreta que “l’objectiu actual de les empreses vinculades al sector turisme és el de crear experiències úniques que fidelitzin al client”. La intel·ligència artificial, les dades i l’ús que en fem han de servir per “apropar-se a ell i focalitzar-se en fer-lo feliç”. En la mateixa línia, Alex Gómara, Business Development Manager for Tourism Vodafone, explica dins la seva ponència 'Big Data: La Tecnologia clau per a la presa de decisions de negoci', com les connexions entre usuaris i empreses ha d'anar molt més enllà. "Hem d'evolucionar fins a tal punt que les empreses tinguin informació útil que serveixi en benefici del client", arribant a posar l'exemple d'una aerolínia que a cada instant pugui arribar inclús a conèixer el ritme cardíac d'un passatger per tal de saber si necessita atenció. "Es tracta doncs de realitzar connexions entre empresa i client més ràpides i útils per tots dos", afirmava Gómara. 

La tecnologia intel·ligent, aliada del turisme sostenible

Les pràctiques sostenibles i el compromís amb l’entorn ja no són un afegit per a les empreses del sector turístic, tot i que la sostenibilitat encara és una assignatura pendent al sector, el 70% de les accions sostenibles no es comuniquen, el 25% del que es comunica no es compleix i només 18 dels 50 grans grups hotelers del món elabora una memòria de RSC que, per més inri, no satisfà les necessitats dels seus públics.

Xavier Font, acadèmic de la Universitat de Surrey, ha parlat sobre l’ús de les tecnologies smart i com aquestes poden contribuir en el desenvolupament del turisme sostenible. Font reconeix la necessitat de legislació que garanteixi un creixement sostenible, però insisteix en que “la responsabilitat del turisme sostenible també recau en els empresaris del sector, grans i petits, doncs poden contribuir amb les pràctiques sostenibles”. El professor de Surrey va recordar que “la tecnologia ajuda, però no ens salvarà de la estupidesa i per això necessitem canviar el nostre comportament”, i afegeix que “ser sostenibles és el més intel·ligent que podem fer”.

Com a comiat de l’STCB, el Dr. José Antonio Pérez-Aranda, Director de l’Escola Universitària del Campus CETT-UB ha agraït a tots els organitzadors, col·laboradors, patrocinadors i públic la seva assistència. El Campus CETT tanca aquesta edició recordant el seu compromís amb el coneixement en aquesta línia d’investigació, proposant nova cita: la III edició de l’STCB.

Entitats col·laboradores de l’STCB

El II Smart Tourism Congress Barcelona ha estat possible gràcies a la tasca organitzadora de la Càtedra de Turisme, Hoteleria i Gastronomia CETT-UB, la Universitat de Barcelona, la Fundació Gaspar Espuña-CETT, l’Ajuntament de Barcelona, la Diputació de Barcelona i els patrocinis de CaixaBank, l’Agència Catalana de Turisme, la Diputació de Barcelona i Vodafone.

També han col·laborat entitats del sector públic i empreses del sector privat, entre elles IBM, l’Ajuntament de Barcelona i Barcelona Activa, Mobile World Capital Barcelona, Segittur, Red INTUR, Broomx, Mabrian, la International Federation for IT and Travel & Tourism, Smart Travel i Hosteltur.

Tota la galeria de fotografies aquí:

Jornada Emprenedors

Jornada Acadèmica

Jornada Professional