Innovar en la gestió turística del patrimoni a través de la visualització artística de dades és possible! 08.07.2019

Innovar en la gestió turística del patrimoni a través de la visualització artística de dades és possible!

La recol·lecció de dades i el seu posterior anàlisi és una eina de gestió cada vegada més utilitzada en l'àmbit cultural. A la Sagrada Família de Barcelona s'ha dut a terme un projecte de IOT i Big Data que tracta sobre el flux dels seus visitants en aquesta zona d'alt interès turístic. L'estudi, presentat en el marc del Mobile World Congress 2017, s'ha realitzat conjuntament entre l'Ajuntament de Barcelona, ​​Eurecat, la Fundació Mobile World Capital i Orange. Els resultats de l'estudi s'han materialitzat en una maqueta en 3D gràcies a les dades recollides per sensors, els quals han pogut il·lustrar els moviments dels visitants i la seva procedència, així com els principals punts d'accés al monument.

Més recentment, al 2018, les Galeries dels Uffizi a Florència van provar una versió beta d'un sistema que utilitza un algoritme basat en el Big Data per gestionar les cues d'aquest museu, que rep uns 3,4 milions de visitants anualment. En aquests casos, la utilització de les dades té una finalitat clara i dirigida cap a solucions per millorar la gestió d'aquestes institucions patrimonials. Per arribar a la presa de decisió i entendre aquesta massa d'informació, es treballa prèviament amb la visualització de dades, que pot ser en 2D a través d'un gràfic o en 3D, com era el cas de la maqueta, per facilitar la seva comprensió.

Així mateix, la visualització de dades ha superat la seva finalitat utilitària per a també ser convertida en objecte artístic, la qual cosa pot representar tant un recurs turístic cultural interessant com convertir-se en aparador per a una institució o una destinació. Per exemple, al 2018, una de les 10 raons per visitar la ciutat de Mont-real a Canadà era l'experiència de la il·luminació del Pont Jacques Cartier, una estructura emblemàtica de la ciutat. Aquesta il·luminació és una instal·lació semi-permanent de llums que representen diverses dades recollides a través de sensors, com el flux de cotxes que transiten sobre el pont, però també de les xarxes socials a través de certs hashtags i, de dades meteorològiques i estacionals. Altres llocs, com l'aeroport internacional de Charlotte a Estats Units, acullen obres públiques basades en dades per representar el seu entorn, a més de projectar una imatge d'innovació als viatgers. En aquest cas, es tracta d'una obra poètica en moviment, representant de manera conceptual les dades dels vols, de les cintes d'equipatges i de les zones de càrrega i descàrrega de vehicles, entre altres.

Cada clic que fem a la web, cada compra, cada moviment geolocalitzat, genera dades. El repte en la gestió turística és saber què fer amb aquestes dades, com analitzar-les, però també, per què no posar-les a la vista per transformar la imatge d'un lloc, aportant-li un valor afegit a través d'una experiència estètica innovadora?

La innovació en la gestió turística del patrimoni cultural i natural és buscar solucions que trenquin amb els esquemes establerts i que ens reptin per millorar una situació. El Màster en Innovació de la Gestió Turística del Patrimoni Cultural i Natural, no només contempla la posada en valor dels recursos culturals, sinó que també ofereix un quadre on es pot investigar sobre casos actuals innovadors o conceptualitzar un projecte creatiu.

Dra. Alexandra Georgescu

Professora i investigadora en turisme cultural i patrimoni.

Coordinadora del Màster d'Innovació en la Gestió Turística.

Font Imatge:
Interconnected de l'artista Refik Anadol (Charlotte airport)
Credits: Refik Anadol

Categories

Campus CETT CETT-UB Innovació Big Data Gestió Turística Patrimoni Cultural Natural Màster