Sopar Col·loqui AAA CETT "El Futur de l'Aeroport del Prat, el futur de Catalunya"

El passat dia 6 de maig va tenir lloc el sopar col·loqui organitzat per l’Associació d’Antics Alumnes CETT, a càrrec del Doctor Ramon Tremosa i Balcells, professor del Departament de Teoria Econòmica de la Universitat de Barcelona, col·laborador en revistes tant de nivell nacional com internacional i autor del llibre (entre d’altres) Catalunya serà logística o no.

El sopar va tenir lloc a l’Hotel Avenida Palace de Barcelona, i va comptar amb la presencia del President i Vice president d’Ucave i el Vice president d’Acav, entre d’altres. Durant el sopar Dr. Tremosa va  explicar els seus punts de vista respecte al futur de l’Aeroport i va fer una anàlisi de les possibles repercussions d’aquesta gestió.

Segons Tremosa, la gestió aeroportuaria d’Aena, es basa en una gestió cent per cent estatal i centralitzada. Aquesta gestió comporta que els comptes de resultats es regeixin per la denominada caixa única, es a dir, els guanys d’un aeroport ajuden a pal·liar les pèrdues dels altres. Aquest plantejament comporta que la xarxa d’Aena és en teoria solidaria, però és evident que Barajas va rebre molta més inversió que la resta d’aeroports i això sense comptar els 7000 milions que va costar la T-4, sense que generés tant tràfic de passatgers.

Actualment Iberia està deixant d’operar molts vols entre ciutats espanyoles i europees, fent-los passar a tots per Madrid, fent perdre als passatgers temps i diners. Queixa que es va fer sentir per part dels empresaris de les agències de viatges, que veuen que s’encareixen els seus viatges i no poden fer res.

Es va plantejar el cas del mercat asiàtic, on les companyies aèries no entenen per què si Barcelona està més a prop els vols han de passar per Madrid.

Tremosa va argumentar que hi ha un importantíssim desequilibri respecte  als vols intercontinentals, que es deu a que Madrid és la única capital política, econòmica i financera d’ +Espanya i que aquest plantejament porta a que Barajas sigui la única porta d’entrada i sortida intercontinental. Això no només ha perjudicat a Barcelona, sinó als principals aeroports espanyols que es converteixen en subsidiaris de Bajaras.

L’economista considera que una regió amb un alt nivell de desenvolupament industrial necessita en un món globalitzat vols intercontinentals i que ha de figurar en el mapa.

Tot i així Tremosa es va mostrar optimista, ja que l’aeroport del Prat continua creixent en nombre de passatgers i l’augment dels vols de les companyies de baix cost i de les multinacionals radicades a Catalunya han ajudat al èxit.

El mateix succeirà amb la resta d’ infraestructures, tant pel que fa amb el transport ferroviari com amb el marítim.

Els ports són les grans infraestructures del s. XXI. Provoquen el creixement de l’economia terra endins, fan créixer la indústria, fan desenvolupar la resta d’infraestructures... Tant el port de Barcelona com el de Tarragona són ports de primera i no ens els podem deixar perdre davant de cap port de la Mediterrània. Són portes d’entrada del mercat asiàtic (sobretot el xinès) cap a Europa.

El col·loqui va acabar amb una sensació d’esperança, ja que encara que ens tocarà patir una mica més, la tendència serà de recuperar en breu el posicionament que teníem a Catalunya i perquè no de millorar. Uns anys de crisi però amb unes excel·lents expectatives de futur dins d’aquest món globalitzat.

 

 

 

Categories

sopar col·loqui aaa cett futur aeroport prat