Fotografia de: Els professionals sanitaris fan de l’Hotel Alimara Barcelona casa seva | CETT
Universitat de Barcelona

Els professionals sanitaris fan de l’Hotel Alimara Barcelona casa seva

11.05.2020
 
Els professionals sanitaris fan de l’Hotel Alimara Barcelona casa seva

L’adaptació de l’Alimara Barcelona en Hotel Salut per acollir personal sanitari

L’Hotel Alimara Barcelona del CETT és, per a molts professionals de la salut, casa seva durant el confinament. Després de 25 anys d’història i d’acollir turistes, persones que viatgen per negocis, convencions, casaments o altres celebracions, és la primera vegada que allotja exclusivament personal sanitari. En concret, professionals de l’Hospital Vall d’Hebron i altres hospitals propers que han d’evitar retornar al seu domicili, per exemple, perquè conviuen amb familiars d’alt risc o per adaptar-se als nous torns i horaris establerts per afrontar l’emergència sanitària.

L’adaptació ha estat ràpida –en una setmana les instal·lacions estaven preparades-, gràcies a l’esforç i dedicació del personal i, també, gràcies al contacte mantingut amb altres establiments que s’han adaptat per acollir pacients i que han compartit la seva experiència. Tot i no allotjar persones afectades de COVID-19, les mesures de seguretat han de ser les mateixes per salvaguardar el personal sanitari i no posar en risc el personal de l’Hotel.

Professionals, oferta gastronòmica, instal·lacions i servei, adaptats a la situació

Les mesures de seguretat, doncs, han de ser molt estrictes tant si s’allotgen pacients com personal sanitari, però en aquest últim cas s’hi suma el fet que han d’entrar i sortir cada dia per anar a treballar, fet que implica més interacció amb el personal de l’Hotel. Per a la seva adaptació, l’Hotel Alimara Barcelona va dur a terme una sèrie d’actuacions específiques en diferents àmbits.

D’una banda, l’equip de professionals de l’Hotel va rebre una formació detallada sobre COVID-19, des de com es transmet i la forma correcta de rentar-se les mans fins a posar-se i treure’s els EPI (equips de protecció individual) amb la màxima seguretat. Els espais també s’han transformat, creant, per exemple, un passadís de seguretat a l’entrada de la recepció per mantenir la distància adequada. Amb aquest mateix objectiu, el restaurant i el bar de l’Hotel estan tancats, però s’han convertit en el menjador per al personal de l’establiment.

Els àpats per als hostes, un repte

L’oferta gastronòmica i el servei d’àpats són fonamentals, però, alhora, suposen un repte tenint en compte les circumstàncies, ja que l’operativa és molt estricta per garantir la seguretat dels professionals de la salut, tot facilitant al màxim el servei i, alhora, donant una oferta gastronòmica saludable, amb productes de proximitat i que tingui en compte les diferents intoleràncies i dietes personalitzades.

Els hostes han de menjar a la seva habitació per garantir la seguretat, fet que obliga a preparar menús específics per ser servits en envasos i que es puguin escalfar sense risc, tenint en compte que el personal mèdic allotjat té torns diferents, i cadascú arriba a hores diferents. Per això, cada planta de l’edifici està equipada amb un petit office amb microones, cafetera de càpsules, i tots els productes necessaris per condimentar els aliments. A excepció dels àpats per a personal confinat, que se serveixen calents, la resta se serveixen freds per evitar la fermentació.

Es faciliten ampolles d’aigua cada dia a totes les habitacions i els àpats se serveixen porta a porta, dins una bossa amb estris d’un sol ús. Tot i que sembla un procés senzill, ha calgut habilitar un espai específic per a la seva preparació i requereix temps i dedicació.

D’altra banda, les habitacions s’han adaptat per a només una persona i s’han pres mesures per facilitar la neteja i futura desinfecció de l’espai. “S’ha incrementat el servei de neteja i s’han distribuït solucions hidroalcohòliques a diferents espais de l’Hotel”, destaca la directora d’operacions de l’Hotel, Eva Viciano.

És important, a més, diferenciar, l’ús dels ascensors: dos són d’ús exclusiu per als hostes, un altre per transportar el menjar i dos per al personal de neteja. L’Hotel Alimara Barcelona disposa de 5 ascensors i, per tant, va ser possible adaptar-se a aquestes necessitats amb la màxima celeritat. També s’han adaptat altres processos habituals a l’Hotel, com el check-in dels clients sanitaris o la gestió de residus, entre altres.

L’Hotel Alimara Barcelona, conscient de l’efecte que té la situació en els professionals de la salut, ha creat missatges d’ànim per als sanitaris i el personal de l’Hotel que es col·loquen als ascensors i es renoven diàriament. A més, s’ha col·locat a cada planta una pissarra amb retoladors per tal que les persones allotjades puguin reflectir els seus pensaments, desitjos i emocions. És una iniciativa que ha tingut molt bona acollida i, com indica Viciano, “la majoria dels escrits són d’agraïment”.

L’Hotel Alimara Barcelona, compromès amb la societat

Tot i que la situació és, sens dubte, excepcional, no és la primera vegada que l’Hotel reacciona davant d’una emergència que afecta a la població. Fa uns anys, arran de l’accident que es va produir al barri del Carmel –situat molt a prop de l’Hotel-, va acollir moltes famílies que van haver de marxar de casa seva.

La sostenibilitat i el compromís amb la societat i amb l’entorn formen part de l’essència del CETT, també actualment a l’hora d’aportar solucions per aquesta emergència mundial.

Si voleu conèixer com es viu aquesta adaptació des de l’Hotel Alimara Barcelona, podeu recuperar en aquest enllaç el programa Primera Línia, de TV3, on la directora de l’Hotel, Eva Viciano, en parla.

L’Hospital Vall d’Hebron també s’ha fet ressò del suport de l’Hotel Alimara Barcelona, a través del testimoni de l’Eva Viciano i de professionals sanitaris que expliquen la seva experiència a l’hotel. Podeu consultar-los aquí i aquí.

Categories
Alimara CETT RSE COVID-19