L’adaptació del professorat a les mesures de la COVID-19

03.11.2020

L’adaptació del professorat a les mesures de la COVID-19

La COVID-19 ens ha portat a un context canviant, en el qual tota la societat s’ha d’adaptar a les noves mesures que s’implementen segons l’evolució de la pandèmia. Als inicis, es va produir un confinament total, obligant al professorat a adaptar la formació per impartir-la a través de canals online. Com va ser la seva adaptació? Quins canvis han detectat en la formació online? Quins reptes es plantegen?

El professorat del CETT-UB coincideix que la pèrdua de contacte amb l’alumnat i la gestió emocional de la incertesa inicial van ser els principals desafiaments del confinament. “Crec que el principal repte va ser la falta de contacte físic amb els estudiants, que en el nostre sector és vital per aconseguir transmetre els coneixements operatius d'una professió. Vam aconseguir aguditzar l'enginy i vam tirar endavant amb l'ús de vídeos, gravacions o màster-classes en línia, explica Claudio di Somma, professor de restauració.

Fotografia de: L’adaptació del professorat a les mesures de la COVID-19 | CETT

D’altra banda, Alba Ruiz, professora de gastronomia, afirma que “per mi, el repte més gran va ser la incertesa, perquè al principi no sabíem quant temps estaríem confinats i, per tant, com enfocar les classes. Un cop vam veure que la situació s’allargava vaig començar a utilitzar i testejar noves eines per garantir el mateix nivell d’ensenyament que a les classes presencials”. Apunta, a més, que també va ser important la gestió emocional del moment, que va requerir d’una gran empatia i suport per part del professorat amb les situacions que cada persona vivia.

Fotografia de: L’adaptació del professorat a les mesures de la COVID-19 | CETT

En aquest sentit, va tenir també aspectes positius. “Ha estat una gran oportunitat per ampliar el coneixement d’eines pedagògiques”, apunta Emma Pla, directora del Màster Universitari d'Innovació en la Gestió Turística, afegeix que “digitalitzar les aules ens ha permès comptar amb professors de fora de Barcelona que amb les classes presencials no haguessin pogut participar”.

Fotografia de: L’adaptació del professorat a les mesures de la COVID-19 | CETT

El treball en equip ha estat clau per poder seguir formant els professionals del futur del sector. Núria Louzao, professora i investigadora del grup de recerca GRATiR, comenta que “la força i la cohesió d’un equip es demostra quan les situacions es compliquen, i en aquest cas ha estat així. Des del primer moment tots hem treballat en equip, tant el personal docent com el personal de servei, amb jornades eternes però molt gratificants quan veies que tothom treballava amb un únic objectiu: donar el millor de nosaltres als nostres alumnes”.

Fotografia de: L’adaptació del professorat a les mesures de la COVID-19 | CETTUna altra gran aliada ha estat la creativitat, que tant professors com alumnes han hagut d’exprimir per trobar solucions. Va ser el cas dels alumnes de Di Somma, que en un treball sobre les elaboracions de plats a la vista del client es van inventar els productes que no tenien i van convertir les famílies en comensals. Aquesta implicació dels familiars, que veien els seus fills i filles en acció “va convertir aquesta activitat en una de les més divertides i gratificants que he fet”, assegura el professor. Emma Pla explica que “vam enviar als alumnes del màster a través de Wineissocial dues ampolles perquè poguessin fer el tast des de casa seva”.

En aquest confinament, i durant les videoconferències, tothom ha viscut alguna anècdota, veient aparèixer a la càmera mascotes, infants, familiars... Els alumnes i professors del CETT també ho van viure. Gemma Díez, professora i tutora dels cicles formatius d’hoteleria, explica que la seva filla, de 7 anys, li portava un cafè o una infusió durant la classe i Louzao, per la seva banda, recorda que “en un dels meus grups em van demanar que fes un house tour per ensenyar-los casa meva i volien que els presentés a la meva família i, com a regal de final de curs... ho vaig fer! Va ser molt divertit”.

Aquests moments, segons Louzao, també han fet que la relació amb els alumnes fos diferent: “s’ha mantingut i s’ha enfortit molt durant aquest temps d’incertesa”. Explica, a més, que han rebut missatges d’alumnes i exalumnes que volien assegurar que estaven bé, i afegeix que “aquesta és la màgia de la nostra professió, la connexió emocional que podem establir amb els nostres alumnes i que va molt més enllà de les nostres aules”.

Fotografia de: L’adaptació del professorat a les mesures de la COVID-19 | CETT

El nou curs ha suposat també un repte afegit als centres universitaris, que han redissenyat la seva metodologia per adaptar-la a escenaris canviants com els actuals. Ruiz explica que “ens hem adaptat a la situació i comptem amb les eines necessàries per garantir la màxima continuïtat de la formació de l’alumne hagi o no d’estar confinat per causa de la COVID-19. I això passa per la instal·lació d’eines d’ensenyament virtual i l’aprenentatge per part de tots per treure’n el màxim rendiment”. En aquest curs, a causa de la pandèmia, ha canviat la forma d’impartir la formació, però segons els professors, la relació entre els alumnes no ha variat i, si ho ha fet, ha estat en positiu: “són més comprensius entre ells i s’han trobat molt a faltar”, explica Gemma Díez.

Tant el confinament inicial com la tornada a les aules, que requereix una gran capacitat d’adaptació a les circumstàncies canviants, mostren la fortalesa i dedicació del professorat i de l’alumnat, claus per a la continuïtat de la formació de qualitat en turisme, hoteleria i gastronomia al CETT.

Foto: Julia M Cameron a Pexels

Formació COVID-19 CETT