Fotografia de: L’evolució de la formació en turisme gastronòmic, a debat | CETT

L’evolució de la formació en turisme gastronòmic, a debat

27.11.2020

L’evolució de la formació en turisme gastronòmic, a debat

Moltes destinacions arreu del món estudien com poden promoure la seva gastronomia i experiències per atraure visitants. El turisme gastronòmic és actualment una qüestió que genera interès i que protagonitza treballs en l’àmbit de la recerca. La World Food Travel Association amb la moderació del seu director i fundador, el senyor Erik Wolf ha celebrat un debat en el marc del seu programa de TV youtube Food Travel Talks per abordar aquesta qüestió i analitzar l’evolució de la formació en turisme gastronòmic, en el qual ha participat la Dra. María del Pilar Leal, professora del CETT i investigadora del TURCiT (Grup de Recerca en Turisme, Cultura i Territori CETT-UB).

Respecte la situació en què es troba la formació en turisme i gastronomia, la professora del CETT ha afirmat que “hi ha un reconeixement de la importància d’unir aquests sectors. La formació ha evolucionat amb la idea d’englobar-los”. Ha afegit, així, que “en els últims anys, hem anat veient com els dos sectors en els programes formatius s’estan enllaçant però encara hi ha molt camí per recórrer”.

De fet, l’interès en el turisme gastronòmic ha anat augmentant, un increment que també ha viscut el sector. La Dra. María del Pilar Leal apunta que “hi ha un interès en descobrir i reconèixer el nostre patrimoni culinari i cultural a través de la gastronomia. Hem vist que els nostres estudiants, també d’àmbit internacional, van tenint cada cop més, un major interès en descobrir com transmetre els seu propi patrimoni de manera que sigui interessant a turistes i visitants”.

Tant l’àmbit del turisme gastronòmic com la formació s’han vist afectats per la COVID-19 i s’han hagut d’adaptar per fer-hi front. La professora del CETT ha incidit en què “una qüestió molt positiva de la pandèmia és el fet de que ens ha fet despertar a tots: hem vist maneres diferents de fer les coses, han sorgit les experiències educatives en diferents formats online e híbrids, al que evidencia la necessitat de ser creatius en tot moment”. En aquesta línia, ha afegit que “una de les coses màgiques del turisme gastronòmic i de la formació en aquests àmbits és que, quan tenim l’oportunitat, podem sortir fora i fer més activitats a l’aire lliure, i quan estem online podem crear experiències de forma diferent pels nostres estudiants”.

Un altre dels aspectes comentats ha estat la vinculació entre el turisme gastronòmic i la sostenibilitat, que, com ha comentat la Dra. Leal, contribueixen amb l’assoliment dels Objectius de Desenvolupament Sostenible. “És una disciplina vinculada amb la sostenibilitat i hem vist molts estudiants que reconeixen aquesta àrea d’estudi i estan interessats a anar més enllà i veure en profunditat aquest aspecte” ha afirmat.

En l’àmbit de la recerca en turisme gastronòmic, Leal ha assenyalat que “cal molta recerca i generar coneixement per saber l’impacte de la COVID-19 no només en els restaurants, sinó també en els productors. Necessitem més informació aplicada i que pugui ser compartida amb empreses i negocis perquè puguin prendre decisions”.

El CETT integra en la seva oferta acadèmica programes com el Màster Oficial d'Innovació en la Gestió Turística, que permet especialitzar-se en Gestió Turística del Patrimoni Cultural i Natural o bé en Gestió Turística del Patrimoni Culinari i Gastronòmic. Una formació que proposa una visió multidisciplinària, integrada i internacional del sector del turisme gastronòmic.

Pots veure el debat complet AQUÍ

turisme gastronomia patrimoni TURCiT