Fotografia de: La igualtat de gènere, al centre del CETT | CETT

La igualtat de gènere, al centre del CETT

08.03.2021

La igualtat de gènere, al centre del CETT

El CETT, compromès amb la igualtat d’oportunitats a través del nou Pla d’Igualtat

La igualtat de gènere és un repte cabdal de tota la societat. En els últims anys s’han fet grans avenços en aquesta direcció, però encara no es pot afirmar que gaudim d’una societat igualitària. Un dels àmbits en els quals la igualtat entre homes i dones pren rellevància és, sens dubte, el mercat laboral i l’entorn de treball.

Les empreses tenen, doncs, un gran paper a l’hora de progressar en aquest camí i assegurar que homes i dones tenen les mateixes oportunitats. És més necessari que mai reflexionar i prendre decisions al respecte des de tots els àmbits de la societat, també des de sectors clau com són el turisme, l’hoteleria i la gastronomia i des de l’àmbit acadèmic, dels quals forma part el CETT.

Per contribuir a progressar cap a la plena igualtat, el CETT ha creat el seu propi Pla d’Igualtat, que reflecteix el seu compromís amb la perspectiva de gènere i reforça el foment de la igualtat d’oportunitats de manera global a l’empresa.

El Pla d’Igualtat del CETT reforça el foment de la igualtat d’oportunitats de manera global a l’empresa

El nou Pla d’Igualtat del CETT té com a objectiu principal introduir mesures d’igualtat a l’organització, a través de la promoció de projectes per millorar la sensibilització de tota la plantilla, la definició d’accions concretes que impulsin un equilibri des d’una perspectiva de gènere a l’entorn laboral i familiar i establir accions per prevenir futures desigualtats, garantint l'aplicació del principi d'igualtat d'oportunitats en tots els àmbits de l’organització.

Per a la seva elaboració, s’ha realitzat un procés participatiu per recollir les opinions i suggeriments de les persones que formen part de l’organització i, així,  definir les accions a dur a terme, organitzades en 11 àmbits d’actuació. Per a la seva implementació, el CETT compta amb la Comissió del Pla d’Igualtat, que integra també els representants sindicals i en la qual hi col·laboren representants de diferents àrees del CETT.

Elisabet Ferrer, gerent del CETT, assenyala que “implementar una cultura organitzacional que garanteixi la igualtat d’oportunitats i tingui en compte la perspectiva de gènere en tots els seus àmbits ha esdevingut imprescindible. Per això al CETT hem impulsat el nou Pla d’Igualtat, amb la voluntat de garantir que aquests valors siguin presents a tots els nivells”.

El repte de la igualtat és present també als sectors d’especialitat del CETT, el turisme, l’hoteleria i la gastronomia. Al sector turístic, tot i que la presència de dones és majoritària (54%), l’escletxa salarial o les posicions que ocupen són encara grans reptes pendents de resoldre: les dones reben salaris un 14,7 % inferiors als dels homes i només el 25% ocupen una posició de lideratge al sector.

En l’àmbit de la gastronomia, tot i que predominen les dones, el 90% de les estrelles Michelin són homes i només el 9,2 % dones, i en el sector vinícola, vist durant molt temps com un món masculinitzat, en els darrers anys han sorgit moviments que volen posar en valor les dones i els seus vins.

Les dones predominen també en el sector de l’hostaleria, en el qual la proporció de dones ocupades a Catalunya el 2019 va ser del 8,6 %, mentre que el 6,9 % van ser homes.

La COVID-19, a més, ha afectat especialment les dones, ja que més del 50 % de l’ocupació es concentra en quatre sectors -comerç, hostaleria, educació i serveis sanitaris i socials-, que han estat afectats directament per la pandèmia. Tot i així, el context actual dóna a sectors com el turístic l’oportunitat de transformar-se, tenint en compte també la perspectiva de gènere.

Les dones mouen el CETT

Al CETT, la presència total de les dones és del 61 %. Encapçalen les posicions més altes de l’equip de direcció del CETT, integrat per cinc dones -entre elles, la CEO i la gerent-, i dos homes, fet que suposa que un 71,5 % de dones ocupen el consell de direcció. Pel que fa als caps de departament, hi ha paritat amb un 47 % de dones, així com també amb l’alumnat, en què el 56,5 % són dones. D’altra banda, a les empreses del CETT, són dues dones les que lideren l'Hotel Alimara Barcelona i Àgora BCN-Residència Universitària Internacional.

La perspectiva de gènere, també a la formació

El CETT és conscient de la diversitat present a la societat, de la necessitat d’actuar tenint present la perspectiva de gènere i d’incorporar-la, també, a la formació que imparteix.

El CETT ha impulsat, amb el suport de l’Ajuntament de Barcelona, el Màster en Turisme LGTB

En aquest sentit, el centre ha impulsat, amb el suport de l’Ajuntament de Barcelona, el Màster en Turisme LGTB. Es tracta d’un programa internacional únic que s’adreça als professionals, experts, emprenedors i titulats interessats en el sector turístic que vulguin adquirir coneixement actualitzat i especialitzat sobre la gestió de destinacions, la direcció d’empreses i la creació de productes enfocats al col·lectiu LGTB.

La participació de les dones és clau per a una societat pròspera i ara, en el moment de la transformació del turisme, és encara més important que en siguin partícips per progressar cap a un turisme i, alhora, una societat, on les dones tinguin les mateixes oportunitats i avançar per aconseguir, definitivament, la igualtat en tots els àmbits.

Pla igualtat RSE igualtat 8M CETT