Fotografia de: Maria Abellanet, CEO del CETT: “Som l’escola dels millors i amb un alt índex d’ocupabilitat” | CETT

21.10.2021

La CEO del CETT, la doctora Maria Abellanet i Meya, valora l’inici del curs acadèmic en aquesta entrevista després de l’acte d’inauguració d’aquest dijous amb presència de la Directora General de Turisme de la Generalitat de Catalunya, Marta Domènech. Abellanet destaca el compromís del CETT perquè “l’experiència acadèmica impacti profundament l’alumnat amb l’objectiu que li generi un bagatge que l’acompanyi durant la seva trajectòria professional” i remarca que el CETT té el segell de qualitat de ser un centre adscrit a la Universitat de Barcelona.

Com encara el CETT aquest segon curs en context de pandèmia?

En l’actual context, és molt important assegurar la formació, cosa que hem fet en aquests dos darrers cursos, i continuarà sent una prioritat per al CETT. A més, encarem el curs amb la incorporació de noves formes d’aprendre i de relacionar-nos. De la pandèmia, n’hem extret moltes coses i, per això, les noves formes d’aprendre se sumen a la nostra formació amb una aposta convençuda i complementària pels formats híbrids, blended i on-line. S’hi incorporen, però també tenim clara una cosa: la presencialitat en l’aprenentatge és un valor cabdal perquè aprendre amb i dels altres és fonamental.

Per què és tan important?

Aprendre de manera presencial genera moltes opcions amb la pràctica, amb el role play i amb les persones amb qui s’interactua. És clau aprendre reflexionant sobre les grans preguntes en persona. La relació personal presencial com a forma de creixement, d’aprenentatge i de treballar no es pot abandonar per molt que hi hagi altres formes d’aprendre. A més, en aquest nou curs el CETT continuarà impulsant la seva comunitat d’aprenentatge, on no només participen alumnes i professors, sinó que hi ha la implicació del món empresarial i de l’àmbit internacional amb la presència d’altres universitats. La nostra comunitat d’aprenentatge és diversa i compromesa amb la voluntat d’impulsar un turisme amb una visió humanista i amb l’objectiu de preservació de les destinacions i de les cultures.  El nostre compromís és que l’experiència acadèmica al CETT impacti profundament l’alumnat perquè li generi un bagatge que l’acompanyi durant la seva trajectòria professional.

“El turisme, voler conèixer cultures, és inherent a la persona i no desapareixerà”

Per què el turisme, l’hoteleria i la gastronomia són sectors de futur?

En un dels lliuraments de diplomes del darrer curs, un alumne va expressar la següent idea: “Diuen que el sector turístic està malament i que l’horitzó és negre, però, quan pregunten a la gent què té ganes de fer un cop se superi la pandèmia, la majoria de les persones responen que vol viatjar”. El turisme, voler conèixer cultures, visitar indrets, etc. és inherent a la persona i aquest desig no desapareixerà. Una cosa diferent és que puguin canviar formes i maneres de fer del sector en consonància amb l’evolució de la societat. L’anhel i l’aspiració de conèixer perduraran, i en aquest sentit el nostre repte és que hi hagi professionals del sector que donin resposta a uns compromisos i uns desitjos de millora que la societat demana i expressa. També en l’àmbit de la gastronomia, a Catalunya, un país ric en producte i en professionals, tenim l’oportunitat de contribuir a assolir els reptes que planteja la societat, com la proximitat i la sostenibilitat

Com es preparen els professionals del futur en un context tan canviant?

Cal mirar el turisme des d’una visió global. El futur del turisme passa per una transformació cultural d’ampli abast perquè no es tracta d’un fenomen aïllat sinó que forma part d’un sistema de valors, polític i econòmic que probablement s’ha de repensar i ajustar. Ara ens toca repensar el sistema i sobretot ajustar-lo a nous criteris i límits amb prudència i sent respectuosos amb els altres i la natura, cosa que passa en la majoria d’àmbits. Ens calen professionals que concebin el turisme de forma global i com a part intrínseca de la societat per respondre a aquests reptes. Com a centre especialitzat, al CETT preparem aquests professionals per capacitar-los en aquest sentit.

“Tenim una profunda vinculació amb les empreses del sector nacionals i internacionals”

Quins elements diferencials té la formació del CETT?

Al CETT oferim uns bons fonaments i unes estructures de coneixement sòlides sobre les quals assentar l’especialització. Sovint en turisme hi ha una focalització en la professió, cosa que és important i que cuidem al CETT, però les bases de coneixement són fonamentals per entendre el sector, el seus fonaments i la seva vessant ètica. La formació al CETT també és diferencial per l’aposta per la recerca aplicada i per disposar de centres propis d’aplicació amb espais com l’Aula Restaurant, l’Hotel Alimara, la Residència Àgora i el Fòrum, que actuen com a laboratori d’idees i d’aprenentatge on passen moltes coses, moltes de les quals estan impulsades pels mateixos estudiants.  Tot això ens permet tenir el millor planter pel sector. També sobresortim per la profunda vinculació amb les empreses de sector d’arreu del territori i internacionals.  Som l’escola dels millors i amb un alt índex d’ocupabilitat

I com s’adapten a un context d’internacionalització i constant transformació tecnològica?

El CETT fa una aposta convençuda per la internacionalització. Oferim oportunitats a més dels Erasmus, amb socis internacionals de qualitat. Per exemple, estem oferint assignatures conjuntament amb universitats internacionals gràcies a la tecnologia, perquè la nostra internacionalització és in i out. Tot això des del convenciment que la internacionalització és cultura i abraça la diversitat i la connexió. En paral·lel, la formació al CETT impulsa l’emprenedoria per les competències que atorga a l’alumnat perquè cultivar-les és clau tant per als emprenedors com per als intraemprenedors. En un escenari de transformació tecnològica en tota la societat, la formació al CETT aprofundeix en la digitalització per afrontar les incerteses i oportunitats en el sector turístic. Aquest context canviant, protagonitzat per nocions com la disrupció, obliga als professionals a estar capacitats per repensar contínuament els models de negoci i la relació de les empreses i destinacions amb els clients i visitants. Tots aquests elements diferencials de la formació al CETT tenen a més el segell de qualitat pel fet de ser un centre adscrit a la Universitat de Barcelona.

cett cett trajectòria cett curs acadèmic