1ª Trobada i jornada de treball de la Xarxa de Ciutats Educadores “Ciudad educadora y turismo responsable. El patrimonio como valor identitario de las ciudades”

04/05/2016  
Fotografia de: 1ª Trobada i jornada de treball de la Xarxa de Ciutats Educadores “Ciudad educadora y turismo responsable. El patrimonio como valor identitario de las ciudades” | CETT

El passat dijous 28 d’abril es va celebrar, a la seu de les Ciutats Educadores de l’Ajuntament de Barcelona, la 1ª  trobada i jornada de treball de la xarxa de ciutats educadores dedicada al turisme responsable. Aquesta trobada va comptar amb l’assistència de tècnics de turisme i d’educació dels diversos Ajuntaments de les ciutats espanyoles inscrites a aquesta xarxa de treball que porta per títol “Ciudad Educadora y Turismo Responsable. El patrimonio como valor identitario de las ciudades”. L’objectiu comú d’aquesta xarxa, que treballarà conjuntament durant un període de dos anys, és debatre i reflexionar sobre com el fenomen turístic afecta als ciutadans residents d’una destinació, i quines pautes de bones pràctiques o accions pedagògiques es poden dur a terme per millorar les sinèrgies que s’estableixen entre els ciutadans residents i els ciutadans temporals en els espais de convivència turística concrets.


En aquesta primera sessió inaugural, es va poder comptar amb els ponents Eugeni Osácar, director acadèmic de la Càtedra de Turisme, Hoteleria i Gastronomia del CETT-UB, i Joan Torrella, director de Turisme i Esdeveniments de l’Ajuntament de Barcelona, els quals van establir un interessant diàleg sobre la importància del turisme com a motor econòmic actual, els seus efectes sobre el territori i la ciutadania, i com la ciutat de Barcelona ha anat assumint i absorbint un turisme cada cop més creixent.


Al llarg de la jornada de treball, la Dra. Laia Coma, responsable de la línia de Ciutats Educadores de la Càtedra  de Turisme, Hoteleria i Gastronomia del CETT-UB, i la investigadora d’aquesta mateixa línia Marta Conill, van realitzar diverses intervencions teòriques sobre Turisme, Ciutats Educadores, Turisme Responsable i Patrimoni; conceptes tots ells clau per a assentar els pilars d’aquest nou binomi de reflexió centrat en el Turisme Responsable i la Ciutat Educadora. D’altra banda, com a assessores acadèmiques van posar sobre la taula diverses qüestions que seran imprescindibles tractar en el sí d’aquesta xarxa de treball, començant per la necessitat d’una bona gestió de l’activitat turística orientada cap al turisme responsable i basada en principis pedagògics (marcats en la Declaració de la Carta de Ciutats Educadores), per tal de minimitzar els impactes fruit de la convivència entre ciutadans residents i ciutadans temporals.


Es tracta doncs, d’una xarxa de treball que implica la participació de més d’una desena d’Ajuntaments espanyols en la qual es debatrà, reflexionarà, compartirà experiències i es crearà nou coneixement teòric entorn les Ciutats Educadores i el Turisme Responsable, tenint com a actiu principal el patrimoni material i immaterial de les ciutats.