II Smart Tourism Congress Barcelona Especialistes en turisme intel·ligent comparteixen les tendències del sector, durant tres jornades al Campus CETT-UB
·
El congrés internacional conclou amb la participació d’emprenedors,
professionals i acadèmics del sector, provinents de 15 universitats
internacionals, startups i empreses punteres.
·
El vincle amb la tecnologia és evident, però no ho
és tot. Els experts coincideixen en la importància de la connectivitat i les
experiències amb el més alt grau de personalització. ·
Barcelona es nodreix de l’aprenentatge i aposta pel
turisme intel·ligent, que aprofita l’emprenedoria i les noves
tecnologies per crear experiències respectuoses i sostenibles.
Avui conclou la segona edició de l’Smart Tourism Congress Barcelona (STCB), organitzat
per la Càtedra de Turisme, Hoteleria i Gastronomia CETT-UB, tres
jornades adreçades a emprenedors, acadèmics i professionals del sector turístic.
El congrés, focalitzat en innovació, sostenibilitat, tecnologia i governança, ha
anat més allà del que pot fer la tecnologia pel turisme. Tal com ha comentat Maria Abellanet, CEO del Grup CETT, “el
turisme intel·ligent planteja el dilema de lligar turisme amb sostenibilitat i
ètica i, això, requereix una gestió que ha de tenir en compte oportunitats de
la tecnologia però sense oblidar responsabilitat i sostenibilitat”. En aquest
marc, l’STCB té l’objectiu de promoure l’intercanvi de coneixement entre
professionals i acadèmics vinculats al turisme intel·ligent i de liderar i estimular la recerca, la creació, la
difusió i l’intercanvi de coneixement teòric i aplicat en el turisme.
La diputació de
Barcelona, entitat promotora de l’STCB, “aposta pel turisme intel·ligent i
l’amplifica amb projectes com aquests per millorar l’experiència del turista
que ve a Catalunya”, segons paraules de Miquel
Sàmper, Diputat delegat de Turisme de la Diputació de
Barcelona.
El congrés ha evidenciat, en paraules del Dr. Eugeni Osácar, Director Acadèmic de la Càtedra de Turisme,
Hoteleria i Gastronomia CETT-UB, que el futur de l’smart
tourism ha d’orientar-se cap a un turisme més sostenible, accessible i de
qualitat amb “la interacció dels turistes, els residents, les empreses i els
destins, i la seva integració en sistemes de gestió eficaços a través de la
tecnologia, la innovació i el coneixement”.
La implicació del sector és clau en el desenvolupament
d’una destinació smart
Més enllà de les ciutats intel·ligents, existeixen les destinacions
intel·ligents: aquelles orientades al visitant, que fan servir les TI per
millorar l'experiència dels turistes que les visiten. El professor i Dr. Mohamed Reda, juntament amb el Dr.
Jean Lagueux, de la Université du
Québec à Montréal, han reflexionat plegats sobre la bretxa entre la ciutat
i la destinació intel·ligent. Ambdós creuen que "el destí intel·ligent és
només una etapa evolutiva de la ciutat intel·ligent i l'objectiu final ha de
ser l'establiment d'una plataforma comuna per compartir informació entre els
diferents interessats en l'ecosistema d'una destinació intel·ligent”.
El turisme metropolità actual es basa en tres components: equipament,
esdeveniments i experiències. L'oferta turística ha d'estar perfectament integrada
amb les diverses funcions de la ciutat, pel que una plataforma comuna per tots
els interessats en el turisme seria una direcció intel·ligent cap a la que
avançar. Desafortunadament, s’ha observat que els proveïdors turístics no estan
compromesos amb els processos d’innovació i, per tant, no tenen sentiment de
pertinença amb el projecte de ciutat i destinació smart. El Dr. Reda ens dóna la clau per a la
transformació: “una ciutat ha d'integrar el nucli de la seva oferta turística
al projecte de destinació intel·ligent, perque sense un sector turístic
implicat, motivat i preparat, la destinació intel·ligent no serà possible”.
La tecnologia connecta persones i crea experiències
La professora Barbara Neuhofer, investigadora austríaca de la Universitat de Ciències Aplicades de Salzburg, afirma que la tecnologia és essencial quan
parlem de turisme intel·ligent, però implementar-la no ha de ser una finalitat,
sinó una eina per aconseguir objectius relacionats amb la creació d’experiències.
La tecnologia és catalitzadora i aglutinadora de persones. En aquest sentit, un
dels papers transformadors de la tecnologia aplicada al sector turístic és el
de connectar individus i generar entorns col·laboratius i de co-creació en els
que dissenyar experiències que marquin la diferència.
La Dr. Neuhofer defineix el turisme smart
com “el capaç de transformar les dades en experiències i emocions que, alhora,
es converteixen en propostes de valor enfocades en la eficiència, la
sostenibilitat i l’enriquiment de la experiència en sí”.
L’acadèmic de la Universitat de
Bournemouth, Dimitrios Buhalis, coincideix i afegeix que la “innovació és
un estat mental”. Com a tancament de la
jornada acadèmica, Buhalis ha afegit que “la tecnologia i el turisme només són smart si agilitzen la co-creació i si
faciliten el control de la pròpia experiència,
abans, durant i desprès”.
Des del punt de vista de negoci, César Romera, Director de desenvolupament de negoci IBM, concreta
que “l’objectiu actual de les empreses vinculades al sector turisme és el de
crear experiències úniques que fidelitzin al client”. La intel·ligència
artificial, les dades i l’ús que en fem han de servir per “apropar-se a ell i
focalitzar-se en fer-lo feliç”. En la mateixa línia, Alex Gómara, Business Development Manager for Tourism Vodafone, explica dins la seva ponència 'Big Data: La Tecnologia clau per a la presa de decisions de negoci', com les connexions entre usuaris i empreses ha d'anar molt més enllà. "Hem d'evolucionar fins a tal punt que les empreses tinguin informació útil que serveixi en benefici del client", arribant a posar l'exemple d'una aerolínia que a cada instant pugui arribar inclús a conèixer el ritme cardíac d'un passatger per tal de saber si necessita atenció. "Es tracta doncs de realitzar connexions entre empresa i client més ràpides i útils per tots dos", afirmava Gómara.
La tecnologia intel·ligent, aliada del turisme
sostenible
Les pràctiques sostenibles i el compromís amb l’entorn ja no són un
afegit per a les empreses del sector turístic, tot i que la sostenibilitat
encara és una assignatura pendent al sector, el 70% de les accions sostenibles
no es comuniquen, el 25% del que es comunica no es compleix i només 18 dels
50 grans grups hotelers del món elabora una memòria de RSC que, per més inri,
no satisfà les necessitats dels seus públics.
Xavier Font,
acadèmic de la Universitat de Surrey, ha parlat sobre l’ús de les tecnologies smart i com aquestes poden contribuir en el desenvolupament del
turisme sostenible. Font reconeix la
necessitat de legislació que garanteixi un creixement sostenible, però
insisteix en que “la responsabilitat del turisme sostenible també recau en els
empresaris del sector, grans i petits, doncs poden contribuir amb les
pràctiques sostenibles”.
El professor de Surrey va recordar que “la tecnologia ajuda, però no ens
salvarà de la estupidesa i per això necessitem canviar el nostre comportament”,
i afegeix que “ser sostenibles és el més intel·ligent que podem fer”.
Com a comiat de
l’STCB, el Dr. José Antonio Pérez-Aranda, Director de
l’Escola Universitària del Campus CETT-UB ha agraït a tots els organitzadors, col·laboradors,
patrocinadors i públic la seva assistència. El Campus CETT tanca aquesta edició
recordant el seu compromís amb el coneixement en aquesta línia d’investigació,
proposant nova cita: la III edició de l’STCB.
Entitats col·laboradores de l’STCB
El
II Smart Tourism Congress Barcelona ha estat possible gràcies a la tasca
organitzadora de la Càtedra de Turisme, Hoteleria i Gastronomia CETT-UB, la
Universitat de Barcelona, la Fundació Gaspar Espuña-CETT, l’Ajuntament de
Barcelona, la Diputació de Barcelona i els patrocinis de CaixaBank, l’Agència
Catalana de Turisme, la Diputació de Barcelona i Vodafone.
També
han col·laborat entitats del sector públic i empreses del sector privat, entre
elles IBM, l’Ajuntament de Barcelona i Barcelona Activa, Mobile World Capital
Barcelona, Segittur, Red INTUR, Broomx, Mabrian, la International Federation
for IT and Travel & Tourism, Smart Travel i Hosteltur. Tota la galeria de fotografies aquí: Jornada Emprenedors Jornada Acadèmica Jornada Professional
|