Barcelona, 07.05.2019
Extracte
de la intervenció de la Dra. Maria Abellanet i Meya, CEO del Grup CETT, a
l’Observatori CETT ‘La Barcelona turística als ulls dels candidats’, davant dels candidats a les eleccions municipals del 26 de maig.
- El principal repte que afronten el sector turístic a
Barcelona, i la mateixa destinació, és el seu desenvolupament sostenible des
del punt de vista social, cultural, mediambiental i econòmic. Cal que s’hi
involucrin àmpliament tots els actors que componen l'activitat turística:
administracions, empreses,
universitats, sindicats, veïns, i diferents veus de la societat civil, fins i
tot els mateixos turistes.
- Proposem incloure la gestió del turisme dins de la
gestió municipal en un sentit ampli i transversal, alineat amb el rol de les
ciutats en la Nova Agenda Urbana (NAU) aprovada a Quito (2016) i amb la
consecució dels Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) per a la
implementació de l’Agenda 2030 de les Nacions
Unides.
- Demanem una aposta ferma per aquest sector, una
defensa dels seus valors, recuperar el seu lideratge i posicionament
internacional, i accions per fomentar la seva transformació en complicitat amb
el sector.
Per respondre als reptes i oportunitats de ser una ciutat turística es fa més necessari que mai abordar 5 aspectes fonamentals
- Gestió intel·ligent del turisme, com un element
intrínsec a la gestió de la ciutat, amb afectacions compartides amb diferents
àrees (seguretat, mobilitat, urbanisme,...), intensificant l’ús de tecnologia i
dades per a la gestió.
- Millorar i eixamplar la governança participativa. A
través del Consell de Turisme i Ciutat i creant o impulsant nous mecanismes
addicionals que permetin incorporar altres veus a la governança.
- Posicionar novament Barcelona a escala internacional.
A través del pla de màrqueting turístic de la destinació Barcelona, promoure un nou relat alineat
amb els valors i actius de la destinació i amb la marca de la ciutat,
de recent creació.
- Trobar un alt grau de complementarietat entre el
sector públic i el sector privat, amb compromisos mutus pel desenvolupament
d’una ciutat i d’un turisme pròspers i sostenibles.
- Coordinació i cooperació amb les diferents
administracions públiques, autonòmica, locals, supralocals, i les corporatives
(concretament amb la Cambra de Comerç), per garantir la coherència d’actuació i
evitar accions contradictòries i duplicitat d’esforços.
- Entenem que el lideratge de la ciutat i el de les
empreses turístiques encara necessita canvis substancials en la forma de
treballar conjuntament, posant les persones al centre de les solucions.
- L'èxit del turisme no només s'ha de mesurar amb els
ingressos que se'n deriven, sinó també amb els aspectes quantitatius i
qualitatius que en garanteixin la sostenibilitat a llarg termini. Avaluar la sostenibilitat a les ciutats
turístiques s'ha convertit en un dels principals reptes de la planificació del
turisme urbà.
- Impulsar l’activitat empresarial, diversificar els
sectors d’activitat, innovar i emprendre no ha de ser en detriment dels ciutadans, ans al contrari. Massa sovint s’ha
trobat a faltar l’impuls de l’Ajuntament de Barcelona a l’empresa, i considerem
necessari recuperar el diàleg i els vincles per un desenvolupament econòmic de
la ciutat. És fonamental que també les empreses entenguin la sostenibilitat com
un valor de competitivitat i de perdurabilitat, també de la destinació.
- L’impost sobre les estades en establiments turístics
és un instrument per generar recursos destinats a finançar polítiques
turístiques orientades a la promoció, la competitivitat, la qualitat i la
sostenibilitat del turisme, i al desenvolupament d’infraestructures i serveis
relacionats amb aquest sector d’activitat. L’aplicació de l’impost turístic
requereix planificació estratègica per respondre a una visió comuna de la
ciutat, del turisme i de les seves prioritats. Queda un ampli marge de millora,
tant en la planificació com en retre comptes dels resultats de l’aplicació
d’aquests recursos –sigui directament en el sector o en accions generals amb un
retorn directe per a tots els ciutadans-.
- Explorar noves vies, públiques i privades, per
incrementar el finançament del turisme. El turisme
és una activitat econòmica dinamitzadora d’altres sectors que també formen part de l’economia del turisme i que pensem
que podrien ser part
de la reflexió i del compromís compartit de generar un major progrés social.
- En matèria d’habitatge, és clau i ineludible buscar
fórmules que permetin que Barcelona sigui una ciutat inclusiva, que pugui
mantenir el seu teixit social i la seva identitat cultural
pròpia. L’Ajuntament ha d’aportar solucions
als problemes d’habitatge, social
i assequible, que no es resolen amb el Pla Especial Urbanístic d’Allotjaments
Turístics (PEUAT). És l’hora d’analitzar els impactes -tant positius com
negatius- de l’aplicació d’aquest Pla i revisar-lo, si escau.
- La ciutat ha de cuidar i cultivar la seva marca, ja
que aquesta determinarà la seva prosperitat. Cada vegada estan
més alineats els factors que acaben influint en l’elecció de ciutats per
viure, estudiar, fer negocis o visitar, de la mateixa manera que ho estan
promoció econòmica i turisme. El talent, el capital i el turisme, si es disposa
d’una bona reputació i percepció de la marca,
flueixen.
- El relat turístic de la ciutat està pendent
d’actualitzar, tot i ser un instrument clau per la promoció de Barcelona i per la connexió amb els diferents
segments de turistes desitjats. Pensem
que no es pot dubtar
més de la importància de la marca i
de la promoció, i que ha de ser un relat autèntic
i transparent. Estem convençuts
que el Consorci Turisme de Barcelona, en el qual hi conflueixen el sector
públic i el privat, impulsarà adequadament el nou relat de la destinació
Barcelona i promourà la destinació internacionalment.
- Defensem que es pot trobar un alt grau de
complementarietat en com fer les coses conjuntament, sector públic i sector
privat, assumint cadascun la seva responsabilitat. Aquesta és la més adequada
forma de governança, definint clarament la missió
de cada àmbit i organitzant-se en conseqüència. Aquest
pot ser un pas molt important
per generar tots els consensos
necessaris per preservar el turisme, la ciutat, i el
progrés social.
Moltes gràcies, Dra. Maria Abellanet i MeyaCEO
del Grup CETT
|