Eugeni Osácar, a Catalunya Ràdio: “A Barcelona hi ha d’haver una aposta cultural molt clara”

25/06/2020  
Fotografia de: Eugeni Osácar, a Catalunya Ràdio: “A Barcelona hi ha d’haver una aposta cultural molt clara” | CETT

· El retorn del turisme a les ciutats, una qüestió a debat

La tornada del turisme a les grans ciutats després del període de confinament ha posat sobre la taula el debat sobre la gestió de l’activitat turística en zones urbanes com Barcelona. El Dr. Eugeni Osácar, director de recerca del CETT, ha participat recentment al programa Catalunya Migdia, de Catalunya Ràdio, per debatre i reflexionar sobre aquesta qüestió.

En la seva intervenció, Osácar ha destacat que “el debat, en el cas de Barcelona, no és tant turisme sí o turisme no, sinó quin tipus de turisme tenim, quin tipus de turisme volem i, fins i tot, quin tipus de turisme podem arribar a tenir”. Durant el debat sorgeix la qüestió del creixement excessiu de visitants i l’aglomeració a la ciutat. En aquest sentit, el director de recerca del CETT ha apuntat que “sobretot a la segona dècada del segle XXI hi ha un moment en què hi ha una major percepció d’aquesta saturació o aglomeració a molts llocs de la ciutat, especialment a grans icones turístiques i, de manera molt concreta, en alguns barris de Ciutat Vella, tant el Gòtic com la Barceloneta”.

“En la mesura que Barcelona sigui més una aposta cultural i menys de platja, anirem millor”

Eugeni Osácar

Segons el Dr. Eugeni Osácar, “hi ha un moment en què s’amplia d’una manera exagerada la possibilitat d’allotjar-se en edificis on vivim els residents, en els anomenats habitatges d’ús turístic, els HUTs”. Afegeix que “a aquests habitatges i edificis en els quals, d’un dia per l’altre, una part significativa de les persones que hi viuen comencen a ser turistes o no residents s’hi suma una certa percepció de la ciutat com una destinació vacacional. Això fa que barris com la Barceloneta o determinades zones de Ciutat Vella avui dia siguin zones no excessivament còmodes pels residents”.

Per últim, fa referència a altres qüestions com la mobilitat, l’habitatge o l’impuls del comerç de proximitat i afirma que “hi ha d’haver una aposta molt clara des del punt de vista cultural: en la mesura que Barcelona sigui més una aposta cultural i menys platja, anirem millor”.

Pots escoltar el debat aquí.