Fotografia de: Pla d'Estudis | Noves tendències en gastronomia i cuina
Universitat de Barcelona
Oferta acadèmica
Pla d'Estudis

Pla d'Estudis

ASSIGNATURES

GASTRONOMIA: LES PERSPECTIVES ESPANYOLES EN FRONT A LES GLOBALS

GASTRONOMIA, L’EMBAIXADORA MUNDIAL DEL TURISME

  • La cuina europea en un cercle de reinvenció constant: una introducció al primer restaurant, la nouvelle cuisine, la cuina de fusió i la alta cuina.
  • España es torna internacional - exportant cuiners i receptes espanyoles.
  • L'impacte del turisme enogastronòmic.
  • La indústria del vi en Espanya.
  • Introducció al tast de vins.
  • Degustació de vins espanyols d’una sola varietat.

GASTRONOMÍA TRADICIONAL ESPANYOLA

  • Introducció: El sector de la restauració en Espanya, els segments i l'estructura del mercat de la restauració.
  • La varietat de la cuina espanyola, els plats tradicionals i productes de qualitat de cada comunitat autònoma.

INNOVACIÓ CULINÀRIA

APLICACIONS TÈCNIQUES I TECNOLOGIES INNOVADORES PER LA CUINA

  • L'evolució dels gustos dels consumidors.
  • Cuina d'avantguarda espanyola: textures, nitrogen líquid, escumes i gelificants.
  • Fusió de cuines de tot el món aplicades a la alta cuina.
  • L'impacte dels productes ecològics en la cuina: la seva aplicació culinària.
  • Gastronomia vegetariana i vegà: ingredients i nutrició.
  • Intoleràncies alimentàries i al·lèrgies: alternatives creatives.
  • “Superaliments”, salut i nutrició.

TALLER D'AVANTGUARDA EN PASTISSERIA

  • Elaboracions clàssiques i les noves tendències en pastisseria contemporània
  • Evolució dels gustos dels consumidors.
  • Matèries primes i productes bàsics.
  • Nous ingredients de pastisseria: verdures, herbes, espècies i flors
  • Elaboracions principals.
  • Estructura i decoració dels pastissos.

Metodologia 

La metodologia d'ensenyament-aprenentatge aplicada en aquest curs, consisteix en diversos elements claus que permeten aconseguir simultàniament tots els objectius esmentats. La metodologia consisteix en:

  1. Classes teòriques que transfereixen coneixement bàsic i específic. La participació a classe és crucial perquè els estudiants adquireixin el coneixement necessari i les habilitats contemplades en el programa.
  2. Estudis de cas reflecteixen els continguts com a ajuda a l'estudiant posant en pràctica els continguts teòrics.
  3. Activitats complementàries com visites que facin costat als estudiants a una major comprensió i implementin els continguts proporcionats pel programa. En cas de programa de modalitat de quatre setmanes: Durant una setmana addicional opcional els estudiants hauran de desenvolupar un Projecte Final treballant en petits grups on es reforçaran les seves habilitats d'autogestió, responsabilitat, lideratge i treball en equip i s'obtindrà un coneixement pràctic a través d'un estudi metòdic i profund del tema triat. Durant aquest procés els estudiants seran guiats per tutors i hauran de presentar i defensar el projecte en l'últim dia del curs.

Avaluació

L'avaluació del programa es durà a terme revisant el treball i la participació dels estudiants durant el programa. Els participants són avaluats de manera constant durant les classes magistrals a través dels casos pràctics a desenvolupar i defensar.

En cas de programa de modalitat de 3 setmanes:

L'avaluació contínua representa un 60% (síntesi de lectures, estudis de casos, observacions i tallers pràctics), mentre que l'avaluació de l'examen final un 40% de la nota general del programa.

En cas de programa de modalitat de 4 setmanes:

L'avaluació contínua representarà un 40% (síntesi de lectures, estudis de casos, observacions i tallers pràctics), l'avaluació de l'examen final un 20% i la qualificació per a la Presentació del Projecte final un 40% de la nota general del programa.

L'assistència és obligatòria.