14.10.2016

• La signatura de l’acord entre l’Ajuntament de Barcelona, el CETT i la Fundació Gaspar Espuña-CETT té com a objectiu promoure el posicionament acadèmic de la ciutat en els àmbits de turisme, hoteleria i gastronomia i aconseguir una posició de lideratge internacional.

• L’Smart Tourism Congress Barcelona CETT, que tindrà lloc en el Campus Internacional CETT-UB, entre el 9 i l’11 de novembre d’enguany n’és una de les primeres iniciatives.

• De caràcter bianual, la trobada reforça el lideratge de Barcelona en l’àmbit acadèmic internacional i en les noves tendències turístiques, en particular.

• El comitè científic integra acadèmics de centres de Catalunya, Espanya, Alemanya, Austràlia, Estats Units, Finlàndia, Holanda, Japó o Mèxic.

L’Ajuntament de Barcelona, mitjançant la Regidoria d’Empresa i Turisme, el CETT i la Fundació Gaspar Espuña-CETT han signat un acord per impulsar la Càtedra de Turisme, Hoteleria i Gastronomia CETT-UB, la primera càtedra d’aquestes característiques de Barcelona i de l’Estat. A través d’un conveni de col·laboració, s’està treballant per promoure el posicionament acadèmic de la ciutat en els àmbits de turisme, hoteleria i gastronomia i aconseguir una posició de lideratge internacional. L’acte, que ha tingut lloc en el Campus CETT-UB, ha comptat amb l’assistència del regidor d’Empresa i Turisme, Agustí Colom, la CEO del Grup CETT, Maria Abellanet i el director de la FGE-CETT, Manel Bassols, entre d’altres representants acadèmics.

La Càtedra és concebuda com una plataforma de coneixement i d’innovació que contribueix a la generació de valor al sector turístic i a la societat. La principal missió de la Càtedra és connectar el talent, els coneixements i els recursos en Turisme, Hoteleria i Gastronomia entre la Universitat, l’Administració i el sector empresarial per a desenvolupar mecanismes que estimulin la millora de la competitivitat i la sostenibilitat turística, amb la realització de projectes de I+R+D, activitats de formació, i també accions de difusió i transferència del coneixement.

Congrés sobre turisme intel·ligent

Una de les primeres iniciatives del conveni és l’organització de la 1a edició de l’Smart Tourism Congress Barcelona CETT, com a marc de trobada professional i acadèmica, interuniversitari i internacional. El Congrés, que també se celebrarà al Campus CETT-UB entre el 9 i l’11 de novembre d’enguany, reunirà professionals i acadèmics d’arreu del món. Es preveu l’assistència, de 200 delegats, dels quals un 50% serà de fora de l’Estat.

S’hi presentaran les tendències i oportunitats del sector en aquesta matèria a partir de tres grans eixos: l’avantguarda tecnològica de les destinacions i empreses turístiques, la gestió intel·ligent de les destinacions turístiques i la innovació, i la creativitat en els models de negoci adaptats a la conjuntura actual.

L’organització de l’Smart Tourism Congress Barcelona CETT respon als objectius fundacionals de la Càtedra CETT-UB de Turisme, Hoteleria i Gastronomia per a contribuir a projectar Barcelona com acapital del Mediterrani i líder en la sostenibilitat com a pol turístic internacional i atraure talent internacional cap a la ciutat. Segons la Dra. Abellanet, “el congrés ens permetrà promoure el posicionament acadèmic de Barcelona i el seu lideratge internacional, com una de les línies d’investigació de la Càtedra de Turisme, Hoteleria i Gastronomia CETT–UB”.

Talent internacional

El comitè científic integra acadèmics de centres de Catalunya, Espanya, Alemanya, Austràlia, Estats Units, Finlàndia, Holanda, Japó o Mèxic. Els membres d’aquest comitè són experts en un dels tres eixos temàtics del congrés.

En l’avantguarda tecnològica en destinacions i empreses turístiques, hi ha figures com Dimitrios Buhalis (Bornemouth University, del Regne Unit), Oriol Miralbell (Escola Universitària CETT-UB), Pauline Sheldon (University of Hawaii, EEUU) o Enrique Dans (Instituto de Empresa Business School), entre d’altres.

En gestió intel·ligent de destinacions turístiques d’aquest comitè, hi trobem José Fernando Vera (Universitat d’Alacant), Laia Coma (Escola Universitària CETT-UB), Noriaki Nishiyama (Hokkaido University, Japó) o Jarkko Saarinen (University of Oulu, Finlàndia).

I, en el capítol d’innovació i creativitat en models de negoci adaptats a la conjuntura actual, hi ha acadèmics com Joan Tugores (Universitat de Barcelona), Karel Werdler (Inholland University, Holanda), Agarzelim Álvarez (Universidad de Monterrey, Mèxic) o Ulrike Gretzel (University of Queensland, Austràlia).

Impuls del coneixement i la sostenibilitat en el sector turístic

En el marc de la Càtedra també es promourà la creació d’espais de debat sobre Ciutat i Turisme que permetin desenvolupar l’encaix dels diferents interessos dels agents implicats, per afavorir el benestar de la ciutadania i la competitivitat de l’activitat turística, en benefici d’una ciutat responsable i un turisme sostenible a nivell econòmic, social i ambiental. Es treballarà per exemple, en un índex de sostenibilitat de les destinacions turístiques, o es generarà coneixement al voltant de les Ciutats educadores i el Turisme.

La càtedra fomentarà activitats de divulgació i sensibilització que fomentin actituds i valors responsables en el desenvolupament de les activitats turístiques i contribuir a la seva sostenibilitat. A més, aquest òrgan també serà un observatori de l’evolució del sector turístic des d’una perspectiva de responsabilitat i desenvolupament sostenible.Fotografia de: La Càtedra de Turisme, Hoteleria i Gastronomia CETT-UB promou el posicionament acadèmic de Barcelona i el seu lideratge internacional | CETT

CETT CETT-UB Càtedra Conveni STCB Smart Tourism Congress Barcelona turisme turisme intel·ligent