Fotografia de: El turisme cinematogràfic com a factor clau de màrqueting per a les destinacions | CETT
Universitat de Barcelona
Sala de premsa

El turisme cinematogràfic com a factor clau de màrqueting per a les destinacions 14.08.2020

El turisme cinematogràfic com a factor clau de màrqueting per a les destinacions

No hi ha dubte que el cinema té la capacitat d'arribar a una infinitat de persones. El món audiovisual, i, el cinema en particular, genera milers d'imatges capaces d'influir en les conductes dels espectadors. Aquestes imatges tenen el poder de crear i, fins i tot, modificar els nostres hàbits de consum, provocant el desig de desplaçar-se als llocs on transcorren les nostres pel·lícules preferides. Segons les paraules de Tom Wright, president de visitbritain.com: "Una bona pel·lícula pot ser un anunci gegant de l'encant d'una destinació vist per milions de persones".

A més d'actuar com a motivador, el cinema pot resultar un element diferenciador entre les diferents destinacions. El cinema es pot convertir en un mitjà poderós de promoció de les destinacions turístiques; sobretot en aquelles que consideren l'activitat turística com una solució de diversificació per al seu territori.

Certament, com qualsevol estratègia, no funciona per si sola. Per tant, cal que els actors implicats posin en marxa estratègies de màrqueting que ajudin a posicionar les destinacions i a millorar i reforçar la seva imatge. És important que aquestes estratègies estiguin gestionades de forma coherent, ja que, en cas contrari, en comptes de ser una poderosa eina, poden arribar a degradar i, fins i tot, destruir la imatge turística de les destinacions.

En aquest sentit, les DMO (Destination Marketing Organization) i les Film Commission juguen un paper fonamental. És la seva tasca procurar que la promoció vagi encaminada a transmetre els valors de la destinació de forma veraç, ja que, d'una altra manera, el turista podria sentir-se enganyat, en no complir el destí amb les seves expectatives.

Avui dia, és habitual comentar l'experiència a les xarxes socials, sobretot i, desafortunadament, quan el visitant ha tingut una mala experiència. Això pot danyar la imatge de la destinació. Una imatge danyada de la destinació requerirà més esforços per part dels agents implicats en la promoció turística per esmenar-la que fer les coses bé des del primer moment. Per aquest motiu, és important concentrar tots els esforços en identificar els elements clau de transmissió d'identitat de la destinació per poder planificar les accions de promoció turística. Aquestes accions, a més d'anar encaminades a la promoció turística, han d'intentar consolidar la destinació en la seva faceta de turisme cinematogràfic.

En definitiva, és important que les destinacions entenguin el turisme cinematogràfic com una oportunitat per diversificar la seva oferta turística i per atreure nous públics. Dins d'aquesta oferta es troben les rutes o itineraris de turisme cinematogràfic. Un magnífic exemple és el llibre: "Barcelona, ​​una ciutat de pel·lícula"; un llibre guia, escrit pel Dr. Eugeni Osácar, que proposa recórrer Barcelona com si estiguéssim veient una pel·lícula, visitant les localitzacions utilitzades en les millors seqüències rodades a la ciutat i que permet, a l turista, tenir una mirada diferent sobre el destí.

Esther Velasco Ferreiro, professora i investigadora del TURCiT (Grup de Recerca en Turisme, Cultura i Territoridel CETT-UB.    

Foto: Barcelona Film Commission

Categories

TURCiT Grup de Recerca en Turisme Cultura i Territori turisme cinema