Pràctiques Extra Curriculars

  • Són activitats acadèmiques no incloses en el pla d’estudis.
  • Tenen un caràcter voluntari i es duen a terme durant el període de formació de l’estudiant. Aquesta activitat queda consignada en el Suplement Europeu al Títol.
  • El procés per a realitzar pràctiques extracurriculars serà idèntic a les pràctiques, i l’estudiant disposarà d’una qualificació final com a valoració de les pràctiques realitzades.
  • S’han de dur a terme dins del període acadèmic que dóna dret la matricula, i en cap cas no es poden fer més enllà de la finalització del curs acadèmic oficial de la UB.
  • Les pràctiques extracurriculars es realitzaran preferiblement a partir de la finalització del segon curs de la carrera; no obstant si l’alumne presenta un programa de pràctiques que afegeix valor al coneixement i competències que el Grau proporciona, i amb l’aprovació de la Direcció del Grau, aquestes pràctiques es podran realitzar excepcionalment al llarg del primer i segon curs de la carrera.

 

Requisits dels Estudiants per Accedir a les Pràctiques Extra Curriculars

Per a poder dur a terme les pràctiques extra curriculars, els estudiants han de complir els requisits següents: Estar matriculat en l’ensenyament del Grau corresponent, i haver superat el 50% dels crèdits dels crèdits matriculats en el primer curs. No tenir cap relació laboral amb l’empresa o institució a on es facin les pràctiques.

Els estudiants que no hagin superat el 50% dels crèdits podran excepcionalment fer-les sempre que l'excepció estigui degudament juntificada pel Responsable de Career Services.

 

Formalització del Conveni i del Projecte Formatiu

La realització de les pràctiques requereix la subscripció prèvia d’un Conveni de Cooperació Educativa com a marc regulador de les relacions entre l’alumnat, l’empresa i l’EUHT CETT-UB.

El Conveni ha d’estar subjecte als requisits següents:

  • El conveni ha d’estar subscrit per la Direcció de l’Escola, per delegació del Rector de la UB, i la persona que ocupa la representació legal del CETT.
  • La formalització del conveni és prèvia a la incorporació dels estudiants a l’empresa o institució.
  • El conveni té com a annex el projecte formatiu, que ha de ser individual per estudiant, i ha d’estar signat per l’empresa o institució, per la UB i per l’estudiant.
  • Les empreses o institucions han de garantir la seguretat i la salut dels estudiants en els aspectes relacionats amb les tasques que són l’objectiu del projecte formatiu.
  • Les empreses o institucions no reben, en cap cas, cap mena de contraprestació econòmica per la seva participació.

El conveni ha d’incloure els acords bàsics següents:

  • El projecte formatiu objecte de la pràctica que ha de fer l’estudiant.
  • El règim de permisos de l’estudiant.
  • La cobertura de risc d’accident i de responsabilitat civil de l’estudiant.
  • Protecció de dades de caràcter personal.
  • Aspectes econòmics.
  • Resolució de conflictes.
  • Els termes de reconeixement de l’EUHT CETT-UB a la tasca duta a terme pels tutors de l’empresa o institució.
  • Vigència i rescissió anticipada del conveni.
  • Vigència i rescissió anticipada de les pràctiques.

 

El projecte formatiu de les pràctiques

El projecte formatiu és un document individual de l’estudiant, annex al conveni de cooperació educativa, en què es concreten els continguts i característiques que conformen el pla de treball de pràctiques que l’estudiant duu a terme a l’empresa o institució. Els continguts de les pràctiques s’han de definir de manera que assegurin la relació directa de les competències que cal adquirir en la pràctica amb els estudis cursats.

El projecte formatiu es conforma seguint els principis d’inclusió, igualtat d’oportunitats, no-discriminació i accessibilitat universal.

El projecte formatiu ha de concretar els objectius educatius i les activitats que han de complir els estudiants de pràctiques. La definició dels objectius s’ha de fixar tenint en compte les competències que es vol que l’alumnat desenvolupi.

El projecte formatiu conté els elements següents:

  • Nombre total d’hores de les pràctiques.
  • Nombre d’hores diàries.
  • Horari.
  • Període.
  • Adreça postal de realització de les pràctiques.
  • Nom del departament o àrea funcional de l’empresa o institució on l’estudiant farà les pràctiques.
  • Descripció de les tasques per desenvolupar.
  • Descripció de les competències específiques del títol per desenvolupar.
  • Descripció de les competències transversals, generals o clau per desenvolupar.
  • Descripció de l’ocupació o del perfil professional d’acord amb les tasques i competències per desenvolupar.

Els alumnes que realitzin pràctiques internacionals hauran de contractar una assegurança i entregar una fotocòpia de la Targeta Sanitària Europea.

Durant tot el període de pràctiques, l'estudiant estarà cobert per l'assegurança escolar, tant a l'establiment de l'empresa com en cas d’accidents/incidents in itinere, així com urgència mèdica. En el cas d’alumnat de 28 anys o més, queda exclòs de l’assegurança escolar i tenen cobertura mèdica per accident i urgències mèdiques a la Compañia d’Assegurança AXA.

En la tramitació del corresponent Conveni de pràctiques, s'enviarà el conveni  al correu personal de l'estudiant i al responsable de l'empresa, per la seva signatura.

L'enviament de tota la documentació pertinent per avaluar les pràctiques en el marc de l’assignatura, s'efectuarà de forma on-line a través del Campus Virtual.

 

Vigència i rescissió anticipada del conveni o del Projecte Formatiu de Pràctiques

Amb caràcter general, el Conveni /Projecte Formatiu del Pràctiques té una vigència d’un curs acadèmic[1] o període pel qual se subscrigui.

Es pot rescindir anticipadament per les causes següents:

  • Per rescissió anticipada del projecte formatiu annex al conveni.
  • Per mutu acord de les parts, manifestat per escrit.
  • Per denúncia d’una de les parts, manifestada per escrit.
  • Per impossibilitat de compliment del conveni o del Projecte Formatiu.
  • Per motius personals ineludibles i/o força major.
  • Per altres causes previstes en la legislació vigent.

Per fer-ho, l’estudiant haurà de complimentar el full de sol·licitud de baixa del conveni que li proporcionarà Career Services.

 

Aspectes econòmics

El conveni de pràctiques pot preveure l’aportació, per part de l’empresa o la institució, d’una quantitat per a l’estudiant en concepte de borsa o ajut a l’estudi, sempre que això s’acordi entre les dues parts signatàries del conveni, i que caldrà satisfer de la manera que es determini.

Pel que fa a l’ajuda a l’estudiant, s’ha de fer constar en el projecte formatiu de l’estudiant, com a document annex al conveni, i en cap cas no té la consideració de remuneració o de nòmina per l’activitat desenvolupada, ja que no hi ha cap relació laboral. Aquesta borsa o aquest ajut no cal que s’ajustin ni en concepte ni en quanties al que preveu en el sistema retributiu laboral establert a l’empresa o institució.

Quan les pràctiques siguin remunerades segons estableix RD1493/2011, l'empresa haurà de donar d'alta l'alumne a la Seguretat Social abans de la data d'inici, i haurà de satisfer les cotitzacions a la Seguretat Social que siguin preceptives d’acord amb la legislació aplicable.

 

 



[1] Aquest periode queda establert entre el moment de la matricula i a data 31 d’agost del curs acadèmic matriculat