El CETT, el Clúster AMBIT i Sciling exploren l’ús de la intel·ligència artificial generativa en els espais per a hospitality

26.06.25
Imatge
Los participantes del focus group trabajando en una sala.

El CETT, Barcelona School of Tourism, Hospitality and Gastronomy, el Clúster AMBIT i Sciling col·laboren per explorar el paper emergent de la intel·ligència artificial generativa en l’àmbit del disseny d’espais en el sector de l’hospitality, constatant-ne el potencial com a palanca de canvi estratègic. 

L’estudi, que té com a objectiu final l’elaboració d’una publicació de referència per al sector, s’emmarca dins del projecte europeu FURN5.0, coordinat pel Clúster AMBIT. A la fase exploratòria, s’han dut a terme sessions de grups focals amb perfils directius, gestors d’espais, dissenyadors, interioristes i fabricants de producte vinculats a aquest àmbit, amb l’objectiu d’identificar barreres, oportunitats i casos d’ús d’interès per a aquesta tecnologia. S’hi han tractat temes com el grau de digitalització actual, les aplicacions existents d’IA i el potencial transformador de la intel·ligència artificial generativa. 

L’eficiència operativa com a prioritat en la gestió d’espais

En el grup de professionals dels espais vinculats al sector hospitality, s’evidencia que, malgrat disposar de dades, manquen eines per extreure’n el màxim valor i, per tant, molts dels processos clau com el pricing o la planificació d’horaris es continuen gestionant manualment. En aquest sentit, la IA convencional, especialment tecnologies com l’analítica predictiva, es perfila com una aliada estratègica per automatitzar tasques repetitives, millorar l’eficiència i reduir costos, especialment en la gestió d’inventari o de recursos humans. 

En canvi, el coneixement sobre la IA generativa encara és limitat, però se’n reconeix el potencial en àrees visuals i creatives. Els participants coincideixen a assenyalar tres grans àrees amb més potencial per a aquesta tecnologia: la personalització de l’experiència de la clientela, l’optimització de preus i la millora de la gestió operativa, que inclou des d’una millor coordinació entre àrees fins a la reducció del malbaratament alimentari. També s’identifiquen barreres rellevants com la manca de formació específica, les limitacions pressupostàries i la necessitat de lideratge intern per impulsar projectes d’innovació. 

El disseny aposta per una IA creativa i humanitzada

En contrast, els professionals del disseny i l’interiorisme mostren una actitud més proactiva i exploradora. Afirmaven utilitzar eines com Midjourney o ChatGPT per potenciar la creativitat i optimitzar processos com l’elaboració de pressupostos o la presentació visual de propostes a la clientela. Així mateix, valoren la capacitat de la IA generativa per millorar les fases inicials del procés creatiu, ajudant a comprendre millor els briefings i generant catàlegs visuals per facilitar la validació dels projectes. 

Tanmateix, alerten sobre la importància de humanitzar la IA i mantenir el control creatiu i professional. També destaquen la necessitat de formació específica i una integració fluida de les eines als fluxos de treball, alhora que debaten sobre l’autoria dels continguts generats. 

Innovació amb sentit i retorn de valor

Malgrat els enfocaments diferents, ambdós col·lectius coincideixen en la necessitat d’una innovació digital amb sentit, segura i centrada en el valor tangible. La fase exploratòria de l’estudi ha constatat la necessitat de disposar de casos reals d’estudi, experiències pilot i formació contínua. Un dels punts clau destacats és la necessitat de demostrar el retorn de la inversió als responsables de presa de decisions, a través d’indicadors concrets que mesurin l’impacte de la IA generativa en els processos de gestió i disseny. 

Els resultats complets d’aquesta recerca s’integraran en una publicació sectorial que es presentarà a la fira interihotel 2025, del 21 al 23 d’octubre a Fira Barcelona. Aquest informe actuarà com a full de ruta per a l’adopció estratègica de la IA generativa en espais hospitality i té com a objectiu ajudar empreses i professionals de la cadena de valor a integrar aquestes eines de forma eficient, sostenible i alineada amb el valor humà que caracteritza el sector. 

Categories
Hotel universitari
Turisme i Hoteleria