40 anys dels Premis Alimara
Els Premis Alimara
Des de la seva creació l'any 1985, per iniciativa del CETT i el suport de professionals i institucions del sector, els Premis CETT Alimara han estat una plataforma de reconeixement a les iniciatives més innovadores en comunicació i promoció turística.
A lo llarg dels seus quants anys d'història, els premis han estat en valor l'excel·lència en la promoció turística i han estat el millor espejo de l'evolució del sector. Un escaparate, a la vez que trampolín, de las estrategias y tendencias que han contribuido al desarrollo de la industria.En el camino han sumado compañeros y compañeras de viaje como B-Travel, feria de referencia en el sector turístico de Cataluña, la ONU Turismo y los departamentos de Cultura y Política Lingüística de la Generalidad de Cataluña.
Fer un recorrido pels diferents galardonats amb un Alimara és una forma d'entendre com s'han desenvolupat les eines i estratègies que han definit el sector fins a la data i valorar el seu impacte en el present i el futur.
Acompáñanos a repasar nuestra historia.
Un viatge per la innovació turística
L'evolució del turisme, el màrqueting turístic, els Premis CETT Alimara i el desenvolupament del CETT han anat de la mà en les darreres dècades. Aquesta relació ens permet entendre com ha evolucionat el sector i quines tendències han definit cada període. Els Premis Alimara han estat un reflex dels canvis en la promoció i la comercialització turística, destacant les estratègies més innovadores.
Des de la seva creació, els Premis Alimara han reconegut l'excel·lència en la comunicació i la innovació al sector turístic. Aquests premis han estat testimonis de l'evolució del turisme i s'han adaptat als canvis tecnològics ia les noves tendències que han transformat el sector turístic tal com el coneixem avui dia.
L'era de la promoció impresa i la comunicació institucional
Digitalització i els nostres canals de promoció
Evolució del màrqueting experiencial i la digitalització turística
Innovació, intel·ligència artificial i sostenibilitat
1985-1995: L'era de la promoció impresa i la comunicació institucional
Aquesta època està marcada per la consolidació del turisme com a activitat intrínseca al territori i campanyes tradicionals que consoliden la identitat de destinacions amb mitjans tradicionals com a fullets. I els Premis Alimara, des dels seus inicis, han reconegut la rellevància de la tasca de la promoció en aquest desenvolupament del sector turístic d'aquesta realitat premiant projectes com el de l'Ajuntament de Barcelona el 1992, que aprofitava l'èxit dels Jocs Olímpics per posicionar la ciutat com a destinació internacional, i campanyes tant locals, com regionals ia nivell estatal amb Turespaña.
En una indústria en expansió, que ja havia començat a implementar avenços tecnològics anys enrere amb el naixement dels GDS (Global Distribution Systems), i moguda per la liberalització del transport aeri i les formes de viatjar a què va donar pas, el CETT dóna resposta a les noves necessitats del sector assentant les bases del seu model de formació. Es consolida com a referent en la formació turística a Catalunya, amb l'adscripció a l'Escola Oficial de Turisme de Catalunya (1990), la creació de l'Escola d'Hostaleria del CETT i s'hi incorpora el Premi Alimara Estudiants (1993) i l'obertura de l'Hotel Alimara (1995), reforçant la vinculació entre la formació acadèmica aplicada i la formació.
1996-2005: Digitalització i nous canals de promoció
La irrupció de les noves tecnologies revoluciona les estratègies de màrqueting turístic en una era protagonitzada per l'expansió de l'ecoturisme i el turisme cultural. Un moment d'integració dels canals digitals i un enfocament renovat al branding de destinacions que els Alimara saben visibilitzar premiant projectes que incorporen la digitalització com a eix central, premiant les primeres webs turístiques de cadenes hoteleres com Melià, Zenit Hotels i BC Hotels (2000) i la campanya internacional del 2009 més dinàmic.
Per la seva banda, el CETT segueix en el procés d'oferir la millor professionalització a un sector cada vegada més regulat gràcies a la Llei de Turisme (2002), que suposa un canvi de paradigma cap a la sistematització de la promoció i la gestió turística, amb noves instal·lacions a Mundet, l'inici de la Diplomatura en Turisme i l'oferta de cicles formatius en hosteleria, així com implementant cursos especialitzats en gestió hotelera i turisme digital.
2006-2014: Evolució del màrqueting experiencial i la digitalització turística
Les xarxes socials transformen el paradigma comunicatiu i amb ell el paper de turistes en la interacció amb empreses turístiques, que s'apoderen i guanyen independència respecte a les agències. La relació evoluciona per ser dinàmica i col·laborativa i es cerquen experiències autèntiques i úniques amb noves comunitats digitals. Els Premis Alimara reinventen les categories per reconèixer aquesta evolució i premien campanyes d'engegament digital, creació de contingut audiovisual i promoció turística basada en les experiències, com l'aplicació mòbil interactiva de Port Aventura World (2013) i la campanya de Vist Norway (2010).
En línia amb les noves tendències i impulsat per la Llei Bolonya (2007), que regula els estudis superiors a Europa, el CETT amplia la seva oferta acadèmica i la porta al màxim nivell formatiu per preparar professionals capaços de liderar aquestes transformacions. Així, s'aproven els primers màsters oficials en turisme, hoteleria i gastronomia, comença el Grau en Turisme (2009), el Grau en Ciències Culinàries i Gastronòmiques (2014) i es desenvolupen nous programes especialitzats en experiències turístiques.
2015-2024: Innovació, intel·ligència artificial i sostenibilitat
La personalització puja de graó amb l'impuls de la intel·ligència artificial i el big data, nous agents que hiperpersonalitzen les experiències turístiques i donen peu al màrqueting predictiu. Amb l'aparició dels Objectius de Desenvolupament Sostenible, la sostenibilitat s'imposa com a eix central del model turístic, i els Premis Alimara reconeixen projectes tecnològics com Casa Batlló amb Structures of Being (2024) i iniciatives sostenibles com les Vies de Girona (2018), consolidant la seva aposta per la innovació i la innovació.
En un context d'enfocament en el turisme regeneratiu, amb la figura de l'impost turístic aprovat el 2012, una eina actualment enfocada també al retorn social més enllà de la promoció turística, el CETT es bolca en la generació i la transferència de coneixement que fan possibles les relacions institucionals que generen canvis sectorials. Així, es crea la Càtedra UB de Turisme, Hostaleria i Gastronomia CETT (2015), reforçant el lideratge acadèmic en la investigació del sector, neix el CETT Smart Tourism Congress Barcelona (2016), s'inclou la categoria de recerca als Premis Alimara (2021) i l'Hotel Alimara es converteix en un
Els guardons: icones de turisme en evolució
El sector turístic evoluciona constantment i amb ell, els Premis Alimara, que cada any posen en valor les iniciatives més innovadores al sector. Al llarg de la seva història, aquests premis han tingut dos guardons icònics que simbolitzen el progrés i l'excel·lència.
L'estatueta de la dona amb ales: el símbol del prestigi
Els primers guardons dels Premis Alimara és una elegant estatueta en forma de dona amb ales. Aquesta figura representa la llibertat, el dinamisme i levolució del turisme. El seu disseny estilitzat evoca la creativitat i el constant impuls cap al futur, consolidant-se com un distintiu de prestigi a la indústria turística.
D'alimara a trofeu de vidre: la transformació cap a la modernitat
Amb el temps, aquest guardó ha evolucionat fins a convertir-se en un trofeu de vidre, el disseny minimalista i modern del qual transmet transparència i innovació, dos valors essencials en el turisme actual.
Los Premios Alimara, la llama que no se apaga
Un Alimara es un fuego que, antiguamente, se encendía de forma sucesiva en lugares elevados. Alimara servía para avisar, comunicar. Era una llama que guiaba y unía a personas y comunidades. Los Premios CETT Alimara simbolizan esta llama que, después de cuarenta ediciones, evoluciona, perdura y se distingue.
Els Premis Alimara han estat una constant en l'evolució de la indústria turística del país i al CETT estem encantats d'haver-ne format part. La perspectiva integrada ens ajuda a anticipar l'evolució de les necessitats i les expectatives dels viatgers i com les destinacions, les empreses i el màrqueting hauran de respondre. En aquest sentit, i en línia amb el compromís del CETT amb Catalunya i amb el sector, els Premis Alimara continuaran sent un termòmetre de l'evolució contínua.
"És un honor compartir amb el CETT el lliurament dels Premis CETT Alimara, especialment en el quaranta aniversari. L'especialització i el nivell de projectes presentats se supera cada edició i volem felicitar el jurat pel seu excel·lent treball".