Notícies >

La transformació del model turístic, clau per als candidats

05.02.2021
 
La transformació del model turístic, clau per als candidats

· La gestió de la pandèmia, els ajuts al sector per a la seva recuperació, la definició del model turístic i la mobilitat vinculada a les infraestructures, els tres blocs del debat

El CETT-UB, centre universitari de turisme, hoteleria i gastronomia adscrit a la Universitat de Barcelona, ​​ha celebrat avui l'Observatori CETT “El futur del turisme segons els candidats al Parlament de Catalunya”. Una trobada dedicada a posar en comú i debatre les propostes de les diferents forces polítiques per al sector turístic.

L’obertura de l’acte ha estat a càrrec de la Dra. Maria Abellanet i Meya, CEO del CETT, que ha afirmat que “el futur del sector passa pel coneixement i la sostenibilitat, i volem ser-ne part activa”. Abellanet ha instat els candidats i candidates a ajudar els sector a fons, implementar mesures, ser flexibles davant els canvis que s’hauran de dur a terme i gestionar els fons europeus New Generation com a pilar real de la recuperació i transformació del sector.

El debat, moderat pel periodista Josep Puigbó, ha comptat amb la participació dels principals partits polítics que concorren a les properes eleccions al Parlament de Catalunya: Elsa Artadi, candidata de Junts per Catalunya per Barcelona; Enric Bárcena, candidat d'En Comú Podem per Barcelona; José María Cano, candidat de Ciutadans per Barcelona; Marc Cerdà, candidat de la CUP per Barcelona; David Font, candidat del Partit Demòcrata de Catalunya per Barcelona; Jordi Orobitg, candidat d’Esquerra Republicana de Catalunya per Girona; Eva Parera, candidata del Partit Popular de Catalunya per Barcelona; i Juan Luís Ruiz, candidat del Partit dels Socialistes de Catalunya per Barcelona.

Els ajuts al sector, una prioritat

Els representants de les diferents forces polítiques han presentat les seves propostes per a la recuperació del turisme i han coincidit a afirmar que la col·laboració entre tots els agents del sector i l’administració és clau per afrontar la recuperació del sector després dels efectes de la COVID-19.

Com a aspectes prioritaris, els candidats han destacat els ajuts directes i indirectes a PIMEs i treballadors a partir dels fons europeus per a la recuperació. Per Elsa Artadi, candidata de Junts per Catalunya per Barcelona, “les prioritats són la supervivència de les empreses i el teixit per evitar les pèrdues de llocs de treball i de les empreses, tornar a obrir el sector i reinventar l’estratègia turística amb el turisme intel·ligent”. Ha ressaltat, a més, que per a la reobertura “cal ser molt més eficients fent tests ràpids, controls d’accés i aprofitar la tecnologia per confirmar les persones lliures de COVID”.

En referència a la propera temporada i davant la incertesa de la campanya de vacunació pel retard en el subministrament, Jordi Orobitg, candidat d’Esquerra Republicana de Catalunya per Girona, ha ressaltat que “creiem que és imprescindible promoure una campanya de turisme de proximitat. Sabem que no és la solució per les destinacions que precisen d’una gran afluència de turistes, però una política de bonificacions adreçades a les famílies perquè s’allotgin en establiments a la nostra demarcació pot ajudar”. “Un rebot de l’activitat no ens hauria de distreure de la necessitat de reconversió del sector”, ha afegit.

La gestió de la pandèmia té efectes sobre la recuperació d’un sector afectat per les restriccions. En aquest sentit, José María Cano, candidat de Ciutadans per Barcelona, ha explicat que “la gestió de la pandèmia s’ha de recolzar en el criteri dels especialistes sanitaris i utilitzar totes les eines per poder normalitzar l’activitat en el termini més curt possible, però també cal tenir en compte els efectes de les restriccions que es posin en marxa, que han de ser el més quirúrgiques i locals possibles” i ha insistit que cal ser transparents a l’hora d’establir les restriccions, “amb criteris clars i escoltant el sector per evitar els greuges que es produeixen”. A més, ha reconegut el turisme “com un sector imprescindible, generador de llocs de treball i de riquesa”.

Models turístics contraposats

Els convidats al 21è Observatori CETT han exposat propostes contraposades per al model turístic que volen per a Catalunya. La sostenibilitat ha estat un dels punts destacats per part de les diferents forces, però l’aborden des de diferents perspectives. David Font, candidat del Partit Demòcrata de Catalunya per Barcelona, ha volgut destacar que “el turisme és un sector de sectors, i si no arriba gent a casa nostra es veu afectada la restauració, el comerç, el transport i activitats culturals, que han vist minvada la seva activitat”. Així, ha afegit que cal “un model consensuat i d’acord de país. Un turisme més sostenible en l’àmbit social, cultural, ambiental, econòmic i que pretén que aquesta economia que genera el turisme sigui repartida de manera equitativa per tot el territori”. Font ha afirmat que “necessitem un sector turístic potent, que generi oportunitats, que es defensi desacomplexadament des del sector públic, que no es criminalitzi i que s’utilitzin els recursos destinats a aquesta finalitat a polítiques actives per al turisme”.

Des de la CUP, en canvi, s’aposta per un model sostenible basat en l’arrelament al territori, el coneixement i la recuperació del patrimoni natural. Així ho ha afirmat Marc Cerdà, candidat de la CUP per Barcelona, que ha assegurat que “s’ha d’avançar cap a un model més redimensionat, més ajustat a la capacitat de càrrega del nostre territori i de baix impacte” i ha afegit que “necessitem reduir les emissions i la petjada ecològica i això és incompatible amb el creixement del sector turístic”.

Per altra banda, Eva Parera, candidata del Partit Popular per Barcelona, ha dit que “hem de tendir a tenir menys turisme low cost i a tenir més turisme de qualitat, que fa marca de país i atrau més turisme. No sempre més turisme comporta més ingressos”. Enric Bárcena, candidat d’En Comú Podem per Barcelona, s’ha mostrat a favor de “reorientar l’activitat turística i promoure un turisme sostenible adaptat al territori”. Ha assegurat que “no volem un model depredador de fons d’inversió ni un model de precarització laboral” i ha defensat que la taxa turística es pugui gestionar des dels municipis.

La descentralització del turisme i la marca Catalunya ha estat també una qüestió que han exposat els candidats. Juan Luís Ruiz, candidat del Partit dels Socialistes de Catalunya per Barcelona, ha defensat “un turisme que sigui un motor solvent, sòlid, reconegut de la nostra economia” i ha destacat que “Barcelona és la marca que ens situa al món, però tenim altres destinacions molt madures i competitives en determinats mercats. L’estratègia ha de ser compartida i cal generar confiança i cooperació amb el conjunt de destinacions espanyoles i a Catalunya”.

En ser preguntats pel paper de la formació dels professionals en l’àmbit del turisme, les forces polítiques han coincidit en afirmar que és un aspecte clau per al futur d’un sector competitiu i han ressaltat la necessitat d’apostar i impulsar una formació que introdueixi les demandes del sector, les noves tendències i els valors que les respectives formacions defensen.

Pots veure la jornada completa aquí.

Categories
Observatori CETT COVID-19 Turisme eleccions Catalunya
Organizat per:
Membre afiliat:
Fotografia de: La transformació del model turístic, clau per als candidats | Observatori CETT