Totes les edicions >

El turisme després dels atemptats de Barcelona i de l’1-O

L’ objectiu serà reflexionar i debatre sobre l’impacte que ha tingut sobre el turisme els atemptats del passat mes d’agost, dels fets de l’1 d’octubre i de l’encaix actual entre Catalunya i Espanya, així com discutir com afrontar el futur.

PONENTS

L'acte ha estat moderat pel periodista Josep Puigbó

Dr. Oriol Anguera

Dr. Oriol Anguera

Director del Grup de recerca d’Hoteleria del Campus CETT
Sr. Octavi Bono

Sr. Octavi Bono

Director General de Turisme. Generalitat de Catalunya
Sr. Juan Juliá

Sr. Juan Juliá

Propietari Hotels Axel
Sr. Daniel Pardo

Sr. Daniel Pardo

Membre de l'Assemblea de Barris per un Turisme Sostenible (ABTS)
Sra. Ana Rivero

Sra. Ana Rivero

Directora d'Advanced Leisure Services
Sr. Joan Torrella

Sr. Joan Torrella

Director de Turisme de l’Ajuntament de Barcelona

CONCLUSIONS

Aquest primer Observatori CETT es va iniciar amb la presentació d’un recull de dades objectives i contextualitzades, que constaten un tancament global de l’any positiu: el sector turístic a Catalunya va créixer en un 0,5% al 2017 respecte de l’any anterior.

Les dades recollides fins al mes de gener de 2018 mostren com hi ha hagut a Catalunya més de 19 milions de turistes internacionals, essent la zona d’Espanya que rep més turistes internacionals. La despesa per dia que fan aquests turistes internacionals ha augmentat en un 4%, triplicant l’índex d’inflació. També s’ha constatat un increment en el nombre de pernoctacions en establiments hotelers (+3% respecte 2016) i el nombre de passatgers als principals aeroports catalans ha superat els 50 milions (+8% respecte l’any anterior). Per tant, segons Oriol Anguera, “podem afirmar que el 2017 ha estat un bon any en el seu conjunt”.

Tot i el balanç anual de creixement, els experts coincideixen en evidenciar l’impacte negatiu dels fets esmentats al turisme de Catalunya, especialment a la ciutat de Barcelona, agreujats també per la vaga de l’aeroport, el moviment de ‘resistència a la turistizació’ o la vaga general, entre d’altres. Això es tradueix en un decreixement del turisme a Catalunya, a partir del setembre i fins a finals d’any.

Els participants a l’Observatori CETT es van mostrar optimistes pel que fa a les previsions per aquest any 2018. Anguera confirma que “les dades actuals del mes de gener suggereixen una ràpida recuperació”, tot i que encara s’està a l’espera de dades de febrer i març 2018 i a l’expectativa de com es ressol la situació política actual. En aquest sentit, Octavi Bono va declarar que “els períodes de recuperació a altres ciutats afectades pel terrorisme han sigut més llargs que no pas els que hem viscut a Barcelona” i va apuntar que la previsió de les aerolínies, els operadors i els ports indiquen que serà un bon any, tot i que va matisar que cal ser prudents, extrem al qual tots els participants de l’Observatori van coincidir.

La fortalesa de la marca Barcelona

“La marca Barcelona és una marca forta i ben posicionada internacionalment i ha aguantat el que ha passat fins ara, però la marca no ho aguanta tot”, ha manifestat Joan Torrella, amb qui la resta de participants ha estat d’acord.

Per a Juan Juliá, “el turisme necessita estabilitat; qualsevol fet que afecti a la tranquil·litat o seguretat provocarà que el turista viatgi a altres destinacions”. Aquesta afirmació ha estat reforçada per Torrella, qui confirma que “el que més preocupa al turista internacional no és la situació política, sinó la seguretat i les possibles afectacions en els serveis habituals”.

Els experts també van coincidir a destacar que cal un treball conjunt, entre tots els agents i les administracions, on “no s’ha de confondre la conjuntura puntual amb la estratègia a llarg termini”, segons paraules de Torrella.

La recuperació qualitativa

En un context on el creixement del turisme ha baixat, els col·lectius representants del veïnat ABTS van proposar aprofitar el moment per a corregir la situació de creixement excessiu i replantejar el model turístic de la ciutat. En aquest sentit, Torrella, defensor de la recuperació quantitativa i qualitativa del turisme, va puntualitzar que “des de fa 3 anys, amb el govern de l’alcaldessa Colau, la Direcció de Turisme ha treballat per crear un escenari que permeti establir aquest diàleg entre sectors”, com per exemple el Consell Turisme Ciutat.

Maria Abellanet, CEO del Grup CETT, va incidir en la importància de desenvolupar destinacions turístiques sostenibles en qualsevol dels escenaris de futur i va posar en valor “la feina que s’està duent a terme tant des de l’administració de Turisme de Catalunya com des de l’Àrea de Turisme de l’Ajuntament de Barcelona i des de les empreses d’arreu de Catalunya que treballen per una sostenibilitat responsable, aspecte sobre el que al CETT i amb l’alumnat es treballa des de fa temps”.

TORNA'L A VEURE

GALERIA DE FOTOS DE L'ACTE

Organizat per:
Membre afiliat:
Fotografia de: El turisme després dels atemptats de Barcelona i de l’1-O | Observatori CETT