Fotografia de: Marqueting digital i d'experiències en turisme | CETT
Universitat de Barcelona

“El màrqueting d’experiències requereix coneixements i habilitats centrades en les persones”

20.01.2022
 
Damià Serrano

Damià Serrano

Damià Serrano és director de Màrqueting d’Experiències i Recerca de l’Agència Catalana de Turisme. Va estudiar la formació en Tècnic Superior en Informació i Comercialització Turística al CETT i el Màster en Gestió d’Empreses Turístiques a la Universitat de Canterbury, a Nova Zelanda. És doctor en Turisme amb una tesi sobre enoturisme i desenvolupament local a Catalunya. Ha passat per diverses empreses de consultoria, entre elles PriceWaterHouse i CETT Consultors. Del 2009 al 2017 va ser el Cap d’Unitat del Laboratori de Turisme de la Diputació de Barcelona i després Coordinador de l’Observatori de Turisme de Barcelona.

Marquèting d'experiències i turisme

Què és el màrqueting d’experiències i quina importància té en el sector turístic?

El màrqueting d’experiències se centra a enfocar la part emotiva i experiencial dels productes turístics. Fer màrqueting d’experiències és donar a conèixer, promocionar i ajudar a comercialitzar productes turístics en el vessant d’experiència, que es treballa amb els cinc sentits i amb un fort relat (storytelling) com a segell diferenciador. Això ajuda a posicionar millor els productes turístics catalans al món.

Quin rol jugarà el màrqueting d’experiències en un sector turístic postpandèmia?

El factor experiencial en el disseny de productes turístic està encara molt poc desenvolupat. Està molt centrat en el que veiem i molt poc en el que escoltem, el que olorem, el que toquem... En un context marcat per la COVID-19, tenen molt d’èxit projectes amb productes i experiències que tenen un tracte més desplegat més enllà del que escoltem i veiem. És clau desenvolupar aquest àmbit per al futur.

Com es pot atreure turisme de qualitat amb el màrqueting d’experiències?

No crec molt en la paraula "qualitat". Sovint es relaciona amb el poder adquisitiu del turista. Forma part d’un model passat. Hem d’aconseguir treballar per atreure l’interès de visitants 4D: desestacionalització, diversificació, descentralització i més despesa. En el cas de Catalunya, amb el màrqueting d’experiències s’han d’obtenir visitants que vulguin una experiència turística fora de temporada (desestacionalització). Cal impulsar els turistes que vulguin activitats que impliquin diversificació dels productes tradicionals, com el sol i platja. També cal promocionar la descentralització per evitar la concentració en el litoral i zones urbanes. Finalment, l’experiència ha de comportar un impacte econòmic amb més despesa en la destinació.

Màqueting digital i turisme: formació i sortides laborals

Quina és la formació idònia per poder dedicar-se al màrqueting turístic?

Hi ha diversos nivells de formació. Hi ha un part de gestió més operativa del màrqueting: té forta demanda en la gestió de comptes de canals en línia d’empreses i destinacions per desplegar plans d’acció. També existeix un perfil més estratègic que requeriria una formació de cicle superior i/o d’àmbit universitari. Aquí és important dominar les eines dels plans de màrqueting i dissenyar estratègies per desenvolupar campanyes.

Quines sortides laborals i quin grau d’inserció laboral pot trobar un jove català que aposti avui pel màrqueting turístic?

És un moment molt interessant. Més enllà de la situació de la COVID-19, s’activen tres línies relacionades amb el sector turístic en què el màrqueting digital pot generar i accelerar noves sortides laborals: la digitalització, la innovació i la sostenibilitat. Hi destaquen el màrqueting digital i el màrqueting de continguts, amb la força dels relats i els copywriters. Sí que van un mica a la baixa els influencers tal com els tenim identificats fins ara.

Ara sentim molt a parlar del metavers. Com influirà en el turisme i quin paper pot tenir el màrqueting en aquest context?

Facebook ha activat de nou una segona vida en l’espai digital com a següent pas del que actualment ja vivim en les xarxes. Serà interessant en MICE i en les accions de promoció de les destinacions (fires digitals i workshops). Possiblement, sortiran guies turístics i agències de viatges en el metavers per a viatges a diferents espais on tenir experiències virtuals i pagades en moneda digital. Una part del mercat es pot interessar per això. Inicialment, serà una eina per promocionar el viatge, però més endavant pot generar una activitat turística pròpia sense desplaçament.

Què li diria a estudiant que vulgui dedicar-se al màrqueting d’experiències i encara no hagi decidit fer el pas per treballar-hi?

Que s’ho prengui de forma seriosa. És una feina que requereix diversos coneixements, com tècniques de màrqueting, coneixement de producte i de territori, comunicació i branding, etc. I també és una tasca que demana certes actituds centrades en les relacions amb les persones. Darrere de cada producte turístic d’èxit, hi ha una història per explicar que connecta amb unes audiències cansades d’escoltar el mateix.


Estudis del CETT

El CETT ofereix diverses formacions relacionades amb el Marquèting Digital:

Categories
cett cicle turisme marketing