Fotografia de: Les tendències tecnològiques aplicades al viatger, al CETT Smart Tourism Summit Barcelona | CETT
Universitat de Barcelona

Les tendències tecnològiques aplicades al viatger, al CETT Smart Tourism Summit Barcelona

24.11.2023
 
Les tendències tecnològiques aplicades al viatger, al CETT Smart Tourism Summit Barcelona

A la primera edició d'aquesta cimera s’han exposat les tendències que estan marcant el full de ruta del sector a partir de projectes i casos diferencials. Amb la innovació i la digitalització com a elements clau per contribuir a la regeneració d'un sector turístic que fomenti pràctiques respectuoses amb el medi ambient i les comunitats locals.

"Som un campus que vol realitzar accions amb impacte positiu pel sector. Avui és una oportunitat per reflexionar sobre el futur del turisme i la seva relació amb el tecnològic", així va inaugurar l’acte la Dra. Maria Abellanet i Meya, presidenta del CETT. Durant la cimera, els diferents ponents van parlar de les diverses fórmules d'adaptació als canvis tecnològics per oferir un customer journey personalitzat i enriquidor.

A l’esdeveniment, coorganitzat amb la Diputació de Barcelona, va assistir també Abigail Garrido, diputada delegada de Turisme de la DIBA; “la digitalització ha d’estar al servei dels viatgers i portar el turisme a un nou nivell, adaptant-nos a les noves tecnologies de forma àgil”, explicava als assistents.

El Sr. Carlos Romero Dexeus, director d’investigació, desenvolupament i innovació de SEGITTUR, s’hi va encarregar de la ponència inicial, on va parlar dels tipus d’eines clau i altres programes que poden ser útils per a les empreses del sector i per les destinacions. “Connectem els agents de l’ecosistema turístic amb empreses emergents i consolidades del sector tecnològic per desenvolupar projectes pioners”.

Ajudar a “inspirar” els viatges

La primera de les tres taules rodones que s’hi van donar al CETT Smart Tourism Summit Barcelona, sota el títol “Tendències tecnològiques per a ajudar a inspirar els viatges dels turistes” va estar moderada per la Sra. Anna Sánchez, cap de l’oficina de Màrqueting de la Diputació de Barcelona.

Combatre l’estacionalitat del turisme, per Eva Esplugas del Consorci de Turisme: "El Maresme és molt més que sol i platja. Treballem amb la sostenibilitat com un factor clau pel desenvolupament del sector posant el focus en la mobilitat sostenible i la connexió amb el nostre entorn, respectant la natura".

Connectar el client amb el comerç local, per Elena Muñoz, Digital Marketing Senior Manager a Only You Hotels: "Volem connectar el client local amb el client internacional. Els lobbies són l'ànima dels nostres hotels, abanderen l'experiència de l'hoste de la nostra marca arreu del món"

El turisme de pantalles, pel Dr. Eugeni Osácar, director acadèmic de la Càtedra UB de turisme, hoteleria i gastronomia al CETT: "Les produccions audiovisuals, més enllà d'entretenir, han de servir a les empreses turístiques per inspirar les experiències dels viatgers, creant una xarxa de turisme de pantalla".

Toni Mascaró d’eMascaró: "La democratització del progrés tecnològic posa a l'abast de tot el sector, siguin PYMES o grans cadenes hoteleres, fer servir el vídeo com una eina per crear moments WOW, moments memorables per l'hoste".

Ajudar a “reservar” els viatges

La segona taula rodona, sota el títol “Tendències tecnològiques per ajudar a reservar els viatges dels turistes”, va estar moderada per Joan Ramón Blaya, director dels programes d’Innovació i Digitalització del CETT-UB, va amb la participació de Cinta Massó (HotelVerse), Carles Agustí (CbCat) i Joan Sanz (Bookline).

A aquesta, s’hi va reflexionar sobre el poder de la intel·ligència artificial, a partir d’una demostració en directe de Joan Sanz amb l'assitent virtual de l’Hotel Universitari Alimara, que utilitza els serveis de Bookline. “Posem la intel·ligència artificial al servei del departament comercial de l'hotel, per captar clients fora de l'horari habitual", va explicar Sanz.

"L'època de pandèmia ens va fer veure que necessitàvem introduir noves solucions digitals, adaptar-nos a les noves necessitats dels clients i posar molt fàcil que el potencial hoste pugui reserva una habitació de forma intuïtiva" va explicar Massó. Per la seva banda, Carles Agustí va exposar la importància del blockchain que ”pot ser la màquina de vapor del segle XXI, l'autèntica revolució de la nostra era digital".

Ajudar a “l’experiència i recordatori” dels viatges

La tercera i última taula rodona, titulada “Tendències tecnològiques per a ajudar a l’experiència i recordatori dels viatges dels turistes” va ser moderada per la Dra. Ainhoa Carballido, professora, investigadora i directora del Màster en Direcció d’Empreses Turístiques.

Aquesta, amb Lluc Guarro (Digital Business & Innovation director de Roca Salvatella) i Rafael Jorge (CEO i fundador de Growtur) s’hi va parlar de les possibilitats de la IA al sector del turisme que, segons el director de Roca Salvatella “són infinites i tenim el repte d'adaptar-les aprofitant tot el seu potencial "són infinites i tenim el repte d'adaptar-les aprofitant tot el seu potencial".

"La IA ja està aquí, ja és un canvi, la IA és ara i arribarà de forma massiva a tots els usuaris durant els pròxims mesos. Les empreses han d'anar un pas per davant i adaptar solucions d'IA per desmarcar-se de la competència", va tancar Rafael de Jorge.