Fotografia de: Cristina Franco, alumni del CETT a la cadena hotelera Hilton | CETT
Universitat de Barcelona

"Estudiant turisme tens pràcticament sempre feina assegurada"

30.03.2023
 
"Estudiant turisme tens pràcticament sempre feina assegurada"

Cristina Franco Fernández va acabar els seus estudis de Turisme al CETT el 2004 i actualment s'encarrega de la posada en marxa, en l'àmbit comercial i operatiu del compliment dels estàndards de cadena, del nou Hotel Montera Madrid, Curio Collection by Hilton, el primer 5 estrelles de Hilton a Madrid.


Del Grau de Turisme a una multinacional hotelera

Quin va ser el camí professional fins a la gestió hotelera?

Vaig començar fent pràctiques de housekeeping a l'Hotel Alimara, i em va encantar l'experiència. Va ser totalment nou per a mi i en aquell moment vaig decidir que volia treballar en hotels. En acabar la carrera, em vaig llançar al món hoteler i vaig debutar com a Sales Executive a la cadena H10 i vaig descobrir que les vendes eren la meva passió. Després vaig seguir desenvolupant-me cap a aquest camí fins que vaig tenir l'oportunitat d'obrir un hotel com a directora general i aquí canvio el meu rumb cap a l'operativa i l'obertura, un món nou per a mi que m'ha aportat molt no només com a professional, sinó com a persona.

Tenia clar que volia treballar en un gran grup hoteler?

Recordo com si fos ahir una de les jornades que es van fer al CETT enfocada a l'alumnat per guiar en la trajectòria professional, on es van presentar moltes cadenes hoteleres i jo vaig escoltar una xerrada de Hilton. Reconec que en aquell moment era el meu somni. Tot i que després vaig ser molt feliç i molt valorada a H10, la vida (o l'amor, més ben dit) em va portar a Madrid, on vaig començar amb Hilton i ha estat una escola magnífica per a mi. M'ha fet ser professional i treballar enfocada a objectius clars i amb eines molt poderoses. Paral·lelament, també m'ha ensenyat una filosofia d'empresa enfocada a valorar els equips i donar-los la importància que tenen. Al final les persones són l'èxit dels negocis, i encara més d'un enfocat al client com és un hotel. Cada persona, cada cultura, t'ensenya coses i en aquest entorn he crescut els darrers 12 anys de la meva vida i m'ha convertit en la persona que soc ara i la veritat estic tremendament orgullosa.

Quines experiències prèvies en entorns internacionals ha tingut per aconseguir la posició actual?

Vaig estar fent un màster a Copenhaguen. Sortir de casa i envoltar-me de gent de fora em va fer dona una passa endavant molt important i refermar l'idioma, cosa que em va permetre ser on soc. De vegades costa molt sortir del teu país tot sol, però va ser una cosa que, sense dubte, repetiria havent vist l'impacte que té a l'hora de desenvolupar confiança en tu mateix i autonomia.

Com s'han d'adaptar les empreses per seduir les noves generacions de professionals hotelers?

Precisament aquest és un punt del qual parlem moltes vegades. Especialment per a l'obertura de l'hotel, ja que cal fer una feina intensa de recruitment i cada cop és més difícil. Crec que cal pressionar més perquè es revisi el conveni d'Hostaleria, ja que les condicions són força precàries i ens estem quedant sense personal. Bàsicament, acabem robant personal d'altres hotels i entrem en un bucle. Com he esmentat abans, hi ha una part de la professionalitat d'un líder que és saber captar i desenvolupar talent. Això no és agafar algú per la seva experiència i tenir-ho fent el mateix dos anys fins que se'n cansi i se'n vagi. A Espanya, malauradament, encara hi ha moltes filosofies d'empresa basades en això. Hem d'aprendre que tan important és arribar als objectius econòmics com treballar en un equip per tenir-lo motivat i acompanyar-lo en el desenvolupament professional. Crec que encara no hem entès que, especialment en aquest sector, un bon equip es tradueix en client més content i disposat a gastar més per allotjar-se a un lloc que deixi empremta.

Quin creu que ha de ser el perfil i quines competències ha de tenir algú per dedicar-se al turisme?

Formació al sector, idiomes, coneixements bàsics, soft skills molt específics enfocats en atenció al client (començant per empatia). I experiència, sens dubte. Encara que siguin pràctiques, però haver treballat al sector és imprescindible.

La nova generació de professionals del turisme

Com convencem la nova generació de joves perquè estudiïn turisme i direcció hotelera?

Explicant-los les opcions laborals tan àmplies que hi ha en aquest sector i, sobretot, fent-los saber que el turisme és un dels sectors més importants d'aquest país i de molts altres països al món. A més, pràcticament tens sempre feina assegurada. Això és una cosa que no es pensa, però és una sort molt gran. És important que els estudiants que estudiaran Turisme sàpiguen totes les branques que tenen. Hi ha vegades que no es tria turisme per pur desconeixement de les sortides professionals.

Quins elements i experiències destaca de les que va viure estudiant al CETT?

Jo vaig ser una d'aquelles alumnes que va triar Turisme perquè li agradava viatjar i els idiomes. No tenia ni idea que aquesta carrera t'obria les portes a un món increïble d'oportunitats i reptes. M'hauria encantat saber-ho abans perquè hagués posat moltíssim més afany durant la tanca. Del CETT recordo, sobretot, les classes de Restauració amb Lucas Vidaller, les pràctiques que vaig fer al seu hotel i les pràctiques de housekeeping a l'Hotel Alimara. Va coincidir amb l'enfonsament del Carmel, la situació tan desagradable que es va viure i va ser una experiència inoblidable per a mi i en què vam ser més que noies de pràctiques, vam ser part de l'hotel i vam ajudar gent molt necessitada.

Què destacaria del professorat del Grau de Turisme?

La professionalitat i les anècdotes que ens costaven els professors d'experiències que tenien al sector. Cada cop tinc més clar que un professor ha d'ensenyar des dels exemples i l'experiència. Així, els alumnes poden entendre millor la matèria i l'assimilen millor que una simple classe teòrica que cal aprendre de memòria.

I de les pràctiques que us ofereix el CETT?

Quan jo estudiï allà teníem moltes opcions de pràctiques. Encara que, a priori, sembli tediós també és important explicar als alumnes que és una oportunitat única per saber a quin departament es volen desenvolupar i poder enfocar millor la seva carrera.

Què li diria a una persona que contempla estudiar el Grau de turisme CETT, però que encara no ha fet el pas definitiu?

Per estar en turisme cal tindre vocació. És una carrera que aporta moltíssims valors, però t'ha d'agradar, entre d'altres, l'atenció al client. Treballs on treballis has de tenir clar que si et dediques al Turisme la teva prioritat número u ha de ser fer que la gent no s'oblidi de tu. Ja siguis un hotel, una agència, una companyia aèria. Encara que sembli fàcil, és una feina del dia a dia i d'equip, que això darrer i afegeix una dificultat extra.

En el context postcòvid, quins canvis preveu en el consum turístic?

Sens dubte ha estat un abans i un després al sector. Els clients estan disposats a gastar més en els seus viatges per viure experiències que fa anys que no viuen, però s'han tornat molt més exigents. Aquest fet ens posa una pressió addicional a les empreses turístiques que ja estem notant.