Fotografia de: Enoturisme: el turisme feliç que busca professionals qualificats | CETT
Universitat de Barcelona

Enoturisme: el turisme feliç que busca professionals qualificats

18.02.2016
 
Enoturisme: el turisme feliç que busca professionals qualificats

Als que saben que em dedico a estudiar l’enoturisme com a fenomen econòmic i social, em pregunten, insistentment, si això no deixa de ser una moda passatgera, quelcom que ocupa de forma temporal les portades dels suplements dominicals i les principals propostes de cap de setmana en les agències de viatges. Els dic que les modes sí són passatgeres però que l’enoturisme s'ha convertit, a les regions on es va començar a implantar, en una realitat perdurable, transformadora i creadora de riquesa.

El maridatge entre vi i turisme és, sens dubte, explosiu. No hi ha millor binomi que ajudi a realçar les millors qualitats i valors d'aquests dos móns que van viure en paral·lel massa temps sense establir amb prou feines cap contacte. Si li preguntes a un cellerer quina és la millor forma de vendre el seu vi, la resposta serà sempre la d'explicar, de primera mà, l'ànima del seu vi, aquelles característiques que el fan únic i diferent als altres. I, a poder ser, que l'entorn sigui el del propi celler i els seus vinyers. El turisme és precisament el que apropa a tan desitjat visitant a la regió dels vins. Però a diferència dels vins, i això ja costa més d'entendre, el turisme forma part de la indústria de la felicitat, d'aquella que treballa per fer feliços als seus clients generant experiències úniques, vivències intenses amb dosis de didàctica, estimulació i empatia. Perquè, en definitiva, no ens enganyem, nosaltres els turistes, fonamentalment el que volem és passar-ho bé!

La cultura del vi és molt àmplia i el turisme troba en ella molts atractius on desenvolupar la seva oferta (tastos de vins, visites a cellers, passejos entre vinyers, festivals de música, art, etc.). És, segurament, el sector on més i millor es pot tenir una vivència turística plena perquè té a la seva disposició la possibilitat de treballar tots els sentits.

No, no és una moda. L'any passat van passar més de 2,5 milions de visitants en les Rutes del Vi d'Espanya, a les regions europees el volum s'apropa als 15 milions de visitants i, en el 2014 Catalunya va tancar amb 900 mil enoturistes i prop de 22 milions d'euros de despesa directa, un 60% més que cinc anys enrere. Amb aquestes xifres de vertigen, són pocs els cellers i regions vitivinícoles que no es plantegin l’enoturisme com a una estratègia de desenvolupament econòmic que els permeti vendre més i millor els seus productes i que permeti generar economia a la regió gràcies a la mobilitat del turista pel territori.

Però de la mateixa manera que el cor no ho és tot per fer un bon vi, l’enoturisme no consisteix només en posar un horari a la porta i esperar al fet que els visitants tinguin la millor experiència de la seva vida en el celler. Si al seu moment va tocar tecnificar la viticultura i els processos de vinificació, ara les empreses d'elaboració de vi i cava tenen el repte de professionalitzar-se en els serveis turístics, han de començar a entendre que són negocis diferents encara que molt complementaris. Un pas important, i valent per a l'economia de molts petits cellers, és la inversió en infraestructures per atendre millor al visitant. Però no ho és tot, el servei d'atenció, el disseny de la visita, el màrqueting, la creació de productes i el coneixement de la demanda turística resulta igual o més important.

Per tot això, la necessitat formativa de molts professionals (del turisme i del sector vitivinícola) es fa indispensable per assumir aquest repte. Però també per a joves recentment titulats que veuen un nou camp on desenvolupar la seva carrera professional i a moltes persones vinculades al món de la restauració, el territori o la cultura.

Per aquest motiu, el CETT elearning inicia el proper 4 d'abril, el Curs intensiu d’Enoturisme en metodologia 100% online. Amb aquest curs es pretén oferir una solució pràctica, simple i garantida per cobrir aquestes necessitats formatives d'un turisme experiencial en plena expansió.

Damià Serrano Miracle

@damiaserrano

Categories
enoturisme vi copes professionals turisme damià mula CETT sommeliers