Fotografia de: Zero Food Waste Barcelona, àpat multitudinari i gratuït de reaprofitament, cuinat per l’equip del Campus CETT-UB | CETT

26.11.2018

Acció de la Plataforma Aprofitem els Aliments (PAA) per lluitar contra el malbaratament alimentari

Avui s’ha celebrat a Barcelona la Jornada Zero Food Waste, organitzada per la Plataforma Aprofitem els Aliments (PAA), durant la qual s’ha servit un àpat per a més de 1.000 persones. Aquesta iniciativa pretén conscienciar a la ciutadania sobre la quantitat exagerada d’aliments que es malbaraten a diari, per prevenir i reduir el rebuig innecessari.

El Campus de Turisme, Hoteleria i Gastronomia de la Universitat de Barcelona CETT-UB ha col·laborat amb la causa, fent-se càrrec de l’equip de cuina. Oscar Teixidó, cap de cuina del Campus CETT, i els xefs i professors Felipe Celis i Fernando Martínez-Conde han liderat la proposta gastronòmica assumint el repte de cuinar per mil persones. Els experts cuiners del Campus CETT, compromesos amb els objectius de la PAA, han reconegut que “l’aprofitament és un coneixement que estem desaprenent, però hauríem de recuperar perquè ens lliga a l’origen de molts dels nostres plats i fa la pràctica del nostre ofici més sostenible”, un dels motius que els ha impulsat a participar en aquesta edició de la Zero Food Waste BCN.

Zero Food Waste Barcelona, aprofitament alimentari en l’àpat gratuït per a mil persones.

Més de 40 alumnes del CETT i altres 60 voluntaris s’han encarregat de preparar l’àpat d’aprofitament, elaborat amb aliments recuperats que, tot i ser de qualitat, haurien quedat fora dels circuits de comercialització. La jornada és un exemple d’acció col·laborativa i transversal, possible gràcies a la implicació de diversos agents del cicle alimentari. La PAA ha aconseguit reaprofitar 2.444 quilos d’aliments pel Zero Food Waste Barcelona, l’equivalent econòmic a 3.625€. Si considerem que una persona menja 1.200gr. al dia, els aliments recuperats avui equivalen a 5,6 anys de menjar.

L’equip de cuina del CETT amb l’ajuda dels voluntaris, ha convertit en un menú exquisit per a mil persones a base de vegetals, patates, fruites i forneria. Tal i com expressa Martínez-Conde, són plats culturalment coneguts i arrelats a la nostra cultura i tradició gastronòmica, doncs “la cuina tradicional és plena de receptes exquisides d’aprofitament que s’han transmès de generació en generació”.

El menú ha estat una incògnita fins a l’últim moment, ja que l’espigolada per la recollida d’aliments, la tria i la neteja va concloure ahir al vespre i, fins aleshores, es desconeixien els ingredients disponibles. L’equip de cuina del CETT va acceptar amb entusiasme i professionalitat el repte i va dissenyar un menú amb plats contenidor genèrics, per adaptar-se a l’últim moment en funció dels ingredients recollits. La mobilització popular, l’èxit de convocatòria, l’ambient festiu, l’exquisidesa dels plats i la evidència de que el malbaratament és pot reduir i evitar, han fet triomfant aquesta edició de la Zero Food Waste Barcelona.

Els catalans malbaratem 500.000 tones d’aliments en bon estat.

Segons l’Organització de les Nacions Unides per a l’Alimentació i l’Agricultura (FAO), un terç dels aliments produïts a escala mundial per a consum humà no arriben a ser consumits; es perden al llarg del cicle alimentari, del camp al plat. A Catalunya, la quantitat d’aliments malbaratats cada any s’estableix en 262.471 tones, l’equivalent a 35kg per persona i a 112 euros per habitant. Aquesta xifra només té en compte les darreres fases del cicle alimentari: restauració, comerç al detall i consum. Si es contempla la totalitat del cicle (incloent sector primari, agroindústria i distribució), la xifra arriba a 500.000 tones d’aliments malbaratats/any.