Fotografia de: Els Premis CETT Alimara Barcelona premien els 12 projectes més innovadors del sector turístic, hoteler i gastronòmic | CETT

11.06.2021

Els premis han guardonat l’aposta de les empreses, les institucions i les persones per la innovació, la digitalització, la sostenibilitat i la recerca aplicada

Fora de concurs, els Premis CETT Alimara Barcelona reconeixen el programa ‘30 minuts’ de TV3, Damm, la Federació Intercomarcal d’Hostaleria, Restauració i Turisme (FIHRT) i l'Associació Catalana d’Agències de Viatges Especialitzades (ACAVe), entre d’altres

La Nit dels Alimara ha acollit la 36a edició dels Premis CETT Alimara Barcelona, organitzats pel CETT, centre universitari de referència de turisme, hoteleria i gastronomia adscrit a la Universitat de Barcelona, juntament amb el Saló del Turisme B-Travel. Els guardons han premiat, enguany, dotze productes, serveis, projectes o accions que han aportat una visió innovadora durant l’últim any en l’àmbit de les experiències, la digitalització, la sostenibilitat i la recerca aplicada als sectors turístic, hoteler i gastronòmic.

L’acte, iniciat per Miquel Alsius, president del CETT, ha estat conduit pel periodista Josep Puigbó i ha comptat amb la participació d’Ion Vilcu, director del Departament de Membres Afiliats de l’Organització Mundial del Turisme, que ha fet entrega del primer Premi Alimara a la sostenibilitat, atorgat conjuntament amb l’OMT. Vilcu ha explicat que la represa d’actes com els Premis Alimara ajuden a enviar un missatge d’optimisme i són una mostra de la voluntat del sector de recuperar dinamisme i confiança. A més, ha fet referència a la riquesa de les propostes presentades als Premis i afirmat que “és molt esperançador veure que, davant el desafiament de la crisi, l’àmbit de la recerca, el sector privat i la universitat han fet de la crisi una oportunitat i ens estan sorprenent amb empreses innovadores”.

En la seva 36a edició, i tenint en compte que la COVID-19 va impedir celebrar l’edició del 2020, els Premis CETT Alimara, que es van atorgar ahir en un acte en format híbrid a l’Hotel Alimara Barcelona, han volgut reconèixer la dedicació, la perseverança i l’esperit innovador d’aquelles persones, organitzacions o destinacions del sector que han contribuït a mantenir viva l’esperança d’una recuperació progressiva però sòlida i sostenible.

Enguany, amb més de 100 candidatures rebudes, s’han lliurat 18 premis Alimara. S’han entregat 12 guardons a les categories a concurs, s’ha reconegut un mitjà amb el Premi Alimara Mass Media i s’ha fet entrega de dos Premis Especials del CETT a dues entitats de referència. També s’ha fet entrega del Premi Alimara CAT, a proposta del jurat conjuntament amb la Direcció General de Política Lingüística i la Direcció General de Turisme de la Generalitat de Catalunya, i del Premi Alimara Estudiants del CETT, escollit per l’alumnat del CETT entre les propostes del jurat. Per la seva banda, la CETT Fundació proposa el premi Els 3 Pioners.

Premi CETT Alimara Through Experiencies

Els guardons, entregats per Maria Rosa Alarcón, regidora del Districte d’Horta-Guinardó; Antoni Cañete, president de PIMEC; i Elisabet Ferrer, gerent del CETT, han reconegut amb el premi Through Experiences les següents campanyes, que han estat capaces de generar una experiència inspiradora, emocional i motivacional en els usuaris:

‘Looks Like You Need to Let It Out’, la campanya de Business Iceland, ha estat premiada per la seva capacitat de vincular i connectar els usuaris durant els mesos de confinament i establir un vincle emocional amb el somni del pròxim viatge. L’alumnat del CETT ha coincidit amb el jurat i li han concedit també el Premi Alimara Estudiants del CETT.

La campanya experiencial de Casa Vicens ‘Las esencias de la Casa Vicens’, ha estat premiada per la seva capacitat de crear una experiència única que uneix l’arquitectura, l’art i el patrimoni amb l’objectiu de despertar l’àmbit sensorial dels visitants tot potenciant la vinculació amb el seu entorn, el barri de Gràcia.

S’ha reconegut també la campanya ‘Work from Barcelona’, de Turisme de Barcelona, enfocada en l’impuls de Barcelona com a destinació atractiva per als negocis i per als professionals que vénen a la ciutat a treballar i viure de forma temporal.

Premi CETT Alimara Through Digitalization

Els tres Premis CETT Alimara a les empreses que han apostat per la l’aplicació de la tecnologia i les eines digitals per millorar l’experiència de l’usuari han estat lliurats per Marta Serra, directora del Saló B-Travel; Francesc Vila, gerent de Serveis de Turisme de la Diputació de Barcelona; i David Peguero, director de Desenvolupament Corporatiu del CETT, als següents projectes:

L’Agència Catalana de Turisme ha estat guardonada per la iniciativa ‘StarTechTourChallenge’, que busca impulsar l’emprenedoria en el turisme des del sector públic amb l’objectiu d’identificar talent, noves idees i projectes per fer front als reptes del sector.

La plataforma digital de Wheel the World ha estat mereixedora d’un dels premis per ser un projecte que respon al repte de l’accessibilitat en el turisme per a les persones amb discapacitat i que agrupa la informació necessària i més útil per a aquest col·lectiu, tot fomentant les activitats turístiques per a tothom.

S’ha premiat la plataforma d’intel·ligència turística de Mabrian Technology que, a través del big data, ofereix coneixement i una visió global del comportament dels visitants a una destinació.

Premi CETT Alimara Through Sustainability

Els tres Premis Alimara d’aquesta categoria, que s’entreguen conjuntament amb l’OMT, reconeixen el compromís de les organitzacions amb la sostenibilitat i la responsabilitat social corporativa. Ion Vilcu, director del Departament de Membres Afiliats de l’Organització Mundial del Turisme (OMT); Fabián Mohedano, president del Consell Català de Formació Professional, i Miquel Alsius, president del CETT, han atorgat els premis als següents projectes:

‘Hoteles con todos incluidos’, d’Ilunion Hotels, per la seva tasca impulsant la integració laboral de persones amb discapacitat i el turisme accessible, pel seu vincle amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible i la consolidació d’un model empresarial social, ambiental, sostenible, econòmic i transformador dels territoris on s’estableix.

El projecte Taste the Altitude, d’Eiger Consulting, ha destacat per la seva voluntat de reunir la producció territorial específica de la muntanya, posant en valor la cultura i el territori i fomentant, alhora, l’ecoturisme. A través d’experiències personals, la iniciativa dona visibilitat al teixit empresarial vulnerable i arrelat al territori.

‘Semillas para un mundo mejor’ és el projecte de Deltaic que rebut el Premi Alimara per ser un projecte de turisme responsable, molt vinculat a la zona de Deltebre i inspirat en els Objectius de Desenvolupament Sostenible.

Premi CETT Alimara Through Research

Els Premis Alimara han atorgat, per primer vegada, guardons a la investigació, que premien projectes de recerca aplicada que contribueixen a donar resposta als reptes que afronta el sector. Han lliurat els guardons el Dr. Joan Guàrdia, rector de la Universitat de Barcelona; Eva Menor, diputada presidenta de l’Àrea de Desenvolupament Econòmic, Turisme i Comerç de la Diputació de Barcelona, i José Antonio Pérez-Aranda, director de l'Escola Universitària CETT-UB.

El jurat ha reconegut TURCOLAB, un projecte de recerca que se centra en l’anàlisi de les plataformes d’allotjament col·laboratiu en destinacions espanyoles a partir del contingut generat pels usuaris i altres fonts el línia.

Els Alimara han premiat també Juan Luis Nicolau, Investigador de la Universitat de Virginia Tech (USA), pel seu projecte centrat en ampliar el coneixement teòric i pràctic dels patrons de comportament que segueixen els turistes en el procés de decisió de compra, que pot ser de gran interès per als agents del sector en el context actual.

‘The Low Harm Hedonism Initiative’, de la Universitat de Queensland (Austràlia), ha estat guardonat per ser un projecte que desafia les teories convencionals del comportament humà a l’hora d’impulsar accions mediambientals. Es tracta, a més, d’un projecte que facilita la transferència de coneixement també en col·lectius no científics.

Seguidament, Abigail Garrido, diputada delegada de Turisme de la Diputació de Barcelona, ha agraït en nom dels premiats el reconeixement dels Premis Alimara i ha destacat que “els guardons són referents en el sector turístic, com ho és el CETT, amb una llarga trajectòria de compromís formant els professionals del sector”. Garrido ha volgut també posar en valor la importància de la professionalitat en la gestió del turisme.

Premi Alimara CAT

El Premi Alimara CAT, lliurat conjuntament amb la Direcció General de Política Lingüística i la Direcció General de Turisme de la Generalitat de Catalunya, ha destacat Estrella Damm per la campanya Compromís III, impecable a nivell lingüístic en tots els canals i mitjans utilitzats i que, a més, permet reconèixer el seu compromís amb la sostenibilitat, directament relacionada amb la seva activitat empresarial, sensibilitzant sobre els riscos que pateix el mar Mediterrani. Han entregat el premi Montserrat Nadal, cap del Servei de Foment de l'Ús del Català de la Direcció General de Política Lingüística, i Nan Ferreres, directora de l’Escola Tècnica Professional del CETT.

Premi Alimara Mass Media i Alimara Especial del CETT

El Premi Alimara Mass Media, proposat pel CETT i lliurat per Eduard Torres, president del Comitè executiu de Turisme de Barcelona, i Carme Cassà, directora de Màrqueting i Relacions Institucionals del CETT, ha estat per la producció “Sense Turisme” del programa 30 minuts, de TV3, que analitza les conseqüències de la pandèmia de la COVID-19 al sector turístic i recull testimonis que animen a reflexionar al voltant dels reptes del turisme actual i la seva opció de reinventar-se per ser més sostenible en tot el territori català.

D’altra banda, els Premis Alimara han volgut reconèixer enguany, de forma excepcional, dos Premis Especials, amb l’objectiu de posar en valor els esforços continuats que han realitzat dels agents del sector els darrers mesos i tenint en compte que la pandèmia va impedir celebrar els premis el 2020. La Dra. Maria Abellanet i Meya, CEO del CETT, ha fet entrega, acompanyada d’ Albert Castellanos, secretari general d'Empresa i Competitivitat de la Conselleria d'Empresa i Treball de la Generalitat de Catalunya d’un dels premis a la Federació Intercomarcal d’Hostaleria, Restauració i Turisme (FIHRT) pel suport que ha donat a altres associacions i agents del sector des dels inicis de la pandèmia, tot establint sinergies amb PIMEC.

Juntament amb Francesc Xavier Marcé, regidor de Turisme i Indústries Creatives de l’Ajuntament de Barcelona, la Dra. Abellanet ha fet entrega del segon premi Especial a l'Associació Catalana d’Agències de Viatges (ACAVe) per ser un pilar de suport essencial de les agències de viatges durant la pandèmia i reivindicar i posar en valor el turisme com a activitat clau per a l’economia i la societat.

Premi “Els 3 Pioners” de la CETT Fundació

En el marc dels Premis Alimara, la CETT Fundació, juntament amb la Fundació Jordi Comas Matamala i la Fundació Climent Guitart, han fet entrega de la primera edició del premi “Els 3 Pioners”, que reconeix les persones o institucions que han contribuït al desenvolupament i la millora del turisme de Catalunya. Enguany, ha reconegut la figura de Joan Gaspart per la seva contribució decisiva en el desenvolupament positiu del turisme a Barcelona, Catalunya i Espanya. Ha rebut el premi de la mà de Narcís Coll, president i patró de la CETT Fundació, acompanyat per Carme Hospital, presidenta de la Fundació Jordi Comas Matamala, i per Jorge Amer, patró de la Fundació Climent Guitart.

Després de l’entrega dels premis, el Dr. Joan Guàrdia, rector de la Universitat de Barcelona, ha afirmat que “per la UB, el CETT no només és una entitat emblemàtica, sinó que és la manera que hem trobat de mostrar la voluntat de la universitat d’estar present en la recerca i el turisme”. Ha assegurat, a més, que els Premis Alimara són un punt de referència en el turisme i en l’esdevenir del sector i de la ciutat, i ha afegit que la Universitat de Barcelona vol ser al costat de les empreses i del sector.

Per la seva banda, Albert Castellanos, secretari general d'Empresa i Competitivitat de la Conselleria d'Empresa i Treball de la Generalitat de Catalunya, ha posat en valor la importància del sector turístic a Catalunya i ha destacat la voluntat de l’administració “d’escoltar la veu del sector per una recuperació ràpida”. Castellanos ha explicat que, en aquests moments clau per a la recuperació, és fonamental la col·laboració públicoprivada i ha assenyalat el diàleg territorial entre la capital i la resta de destinacions de Catalunya com una de les assignatures pendents. Per acabar La Nit dels Alimara, Francesc Xavier Marcé ha fet referència als reptes que el sector té al davant i ha assenyalat la necessitat d’afrontar-los de forma clara. Marcé ha afegit que “tots necessitem que el turisme torni i ho faci de manera més responsable i de manera còmplice amb els residents”.