Fotografia de: Turisme i emprenedoria: com impulsar projectes | CETT
Universitat de Barcelona

"L'emprenedoria en turisme és un camí llarg que requereix motivació"

18.11.2022
 
emprenedoria turisme

Equip d'Identify, amb Elena i Noelia Losantos

Les germanes Elena i Noelia Losantos són impulsores d’Identify, una app de viatges per descobrir més de 300.000 punts d’interés cultural arreu del món. L’Elena, de 27 anys, té el grau i un màster en arquitectura i va treballar a diferents despatxos abans d'iniciar aquest projecte emprenedor. La Noelia, de 30 anys, és periodista especialista en màrqueting digital per al sector turístic i tècnica en promoció turística i informació, a més de tenir un màster en gestió cultural. Identify va guanyar el primer premi de la categoria Tourism Through Digitalization de la 37a edició dels premis CETT Alimara. Les germanes Losantos expliquen l'aventura d'emprendre un projecte en el Dia Mundial de la Dona Emprenedora.


Emprenedoria i turisme

Com va sorgir la idea de crear Identify?

Elena Losantos (E.L.): La idea va sorgir fa prop de quatre anys. Estava per primera vegada als búnquers del Carmel, a Barcelona, i em vaig quedar mirant un edifici que em cridava l'atenció, segurament moguda per la meva curiositat d’arquitecta. En aquell moment, vaig buscar amb el mòbil quin era aquell edifici tan singular, però no vaig trobar el nom ni res que em donés resposta a aquella curiositat de saber què és allò que destaca quan camines per la ciutat. Aquell mateix dia, els ho vaig comentar a l'Esteve i l'Aleix, dos amics amb qui havia fet batxillerat i que a dia d’avui són els programadors d’Identify. El que va començar com una idea per reconèixer edificis singulars avui és Identify, una aplicació que dona informació sobre més de 300.000 punts d’interès cultural arreu del món. Hem aconseguit que sigui la nostra feina, tenim una empresa constituïda i som un equip cohesionat que es complementa molt bé, sobretot des de la incorporació de la Noelia ara fa dos anys.

Recentment, han aparegut les app d’ Identify tant per a iPhone com per a Android. A més, heu treballat en un nou enfocament de la marca per convertir-vos en la plataforma amb la qual preparar i gaudir d’una escapada cultural. Com ha anat tot aquest procés?

Noelia Losantos (N.L.): Aquest procés ha estat lent però, al final, gratificant. Hem analitzat el comportament dels nostres usuaris per veure com utilitzen Identify de forma recurrent i ens hem adonat que els identifiers fan escapades. Uns dies abans de marxar de viatge, busquen la informació del lloc on aniran, creen les seves rutes i, un cop són allà, tornen a consultar quins punts culturals hi ha destacats i es guien a través de la app per anar-los a veure. Per aquest motiu, l’enfocament de la marca l’hem relacionat basat en les escapades i també amb el fet de gaudir de la cultura. Hem creat una marca més fresca i més relacionada amb els destins inspiracionals. Després dels bons resultats que vam aconseguir durant l’època d’estiu, ara que ja tenim Identify disponible per a iOS i Identify disponible per a Android, encarem el pont de desembre i les vacances de Nadal amb optimisme perquè és una època en la qual les persones es desplacen per fer viatges curts.

El vostre projecte va guanyar un dels Premis Alimara del CETT. Què va suposar per a l’app Identify?

E.L.: Per a nosaltres va ser una sorpresa i una alegria. Va ser un reconeixement a la feina i al projecte que estem fent.

N.L.: Arran d’aquest premi vam aparèixer en diferents mitjans de comunicació, fet que ens va ajudar a donar-nos a conèixer i va generar més descàrregues de l’app. A més, ens ha permès formar part de la comunitat del CETT i que més persones ens coneguin, sàpiguen que Identify funciona i que la poden fer servir en els seus viatges. En resum, el balanç va ser molt positiu.


Dones i emprenedoria

Sou dones, joves i emprenedores. Què us va motivar a impulsar el vostre projecte?

E.L.: Sincerament, quan vaig iniciar aquest projecte, no era conscient que estava emprenent ni que arribaríem on som ara. Ha estat una grata sorpresa. Avui puc dir que aquella idea és una realitat i aquesta satisfacció és inexplicable. Per aquesta raó animo a tothom que té una idea a impulsar el seu projecte.

N.L.: En el meu cas vaig decidir unir-me a Identify després de viure una temporada a l'estranger, quan vaig tornar a casa i em vaig adonar que la meva germana tenia un projecte que podia servir per al turisme, un sector en el qual jo havia estat treballant fins a aquell moment i que, a més, m’agrada molt. Un dia em vaig asseure amb ella, l’Esteve i l’Aleix, i els vaig dir que allò ja no era un hobby, era un producte amb el qual havíem d’aconseguir un negoci. En aquell moment vam començar a plantejar-nos-ho tot.

Us heu trobat amb dificultats a l’hora d’emprendre pel fet de ser dones?

E.L.: Personalment, no he trobat dificultats a l'hora d'emprendre. El que sí que detecto és una minoria de dones a fires, esdeveniments o els pitchs en els quals participem.

N.L.: De dificultats, no n’hem tingut. Hi ha molts projectes i concursos que incentiven els projectes impulsats i liderats per dones. Crec que ens trobem en un context que encara que sigui per una ‘discriminació positiva’ ens beneficia. A més, encara som joves i no tenim problemes de conciliació amb la vida familiar. Més endavant ja veurem com ho fem perquè la dedicació que es necessita per impulsar un projecte és molt gran.

Lidereu la vostra empresa. Existeix un lideratge femení?

E.L.: Si ens regim estrictament pels càrrecs podríem dir que sí. Jo soc la CEO de l'empresa. Va ser una decisió premeditada i pactada per tot l'equip. Però després en el dia a dia, cadascun dels membres de l'equip gestionen les seves àrees i són importants.

N.L.: De moment ens liderem cadascú dins dels nostres departaments. Prenem les decisions que ens afecten a tots de forma conjunta, però escoltant el que té més experiència en el camp que toqui, però després cadascú gestiona la seva àrea de treball. L'Esteve i l'Aleix són els desenvolupadors de l'equip i en ells recau tota la part de tecnologia i innovació. L'Elena inicialment va començar encarregant-se del disseny del producte, però ara la seva feina té també una part comercial. I en el meu cas, m'encarrego de la comunicació i màrqueting, a més de l’estratègia per fer créixer el negoci amb les empreses. Som un equip multidisciplinari que ens complementem molt bé!

Amb l’experiència que acumuleu, què diríeu a algú que vulgui emprendre un projecte?

E.L.: Endavant! Si té una idea que li ronda el cap un parell de dies, que busqui la manera de tirar-la endavant. I, sobretot, li diria que és molt important escollir aquelles primeres persones que t'acompanyaran. L'Esteve i l'Aleix són dos grans desenvolupadors, i la Noelia una gran comunicadora, però a més d'això són amics de l'institut i la meva germana. És important comptar amb un equip sòlid i que gestioni diferents àrees.

N.L.: Jo li diria que no tingui por d’intentar-ho, però que sàpiga que serà un camí llarg on es necessita motivació. Per això, si creus molt en una idea, ho podràs tirar endavant. Si no hi creus tant, tindràs tendència a defallir.

Com us veieu professionalment d’aquí a cinc anys?

E.L.: Quina pregunta! No sé on seré d'aquí a 5 anys, però espero que Identify hagi crescut i arribat on tenim previst. Volem que es converteixi en l'app de referència per planificar i gaudir de les escapades. El que tinc clar és que hauré crescut molt professionalment i personalment perquè en una start-up cada dia tens reptes nous per fer.

N.L.: Em veig amb una visió molt més àmplia del mercat. Amb la possibilitat d’obrir-me moltes portes laborals gràcies a haver desenvolupat tantes tasques a l’empresa que hem creat.

turisme emprenedoria
turisme emprenedoria