Fotografia de: Turisme i metavers, nova revolució del sector?  | CETT
Universitat de Barcelona

Turisme i metavers, anàlisi de Joan Ramon Blaya

03.01.2022
 

El director de programes de digitalització i innovació del CETT-UB, Joan Ramon Blaya, analitza la relació entre el metavers i el sector turístic en un article a Via Empresa. Blaya assegura que en el context digital “el turisme pot tenir una bona oportunitat per reinventar-se” en una “una nova realitat (virtual)” com el metavers.


Característiques del metavers

En l’article, el director de programes de digitalització i innovació del CETT-UB explica què fa especial el metavers, aquest espai de realitat virtual en què es pot interactuar amb un entorn generat per ordinador i amb altres usuaris.

Segons Blaya, cinc elements el fan especial:

  • És un espai virtual: es pot explorar amb tecnologies generalitzades, com un ordinador o un mòbil.
  • És persistent: està sempre disponible per visitar-lo o afegir-hi o eliminar objectes amb uns canvis que es mantindran al mateix espai.
  • És social: les persones hi podran socialitzar amb avatars i interactuar-hi virtualment.
  • Connecta el món virtual i el real: una persona podrà fer anar una màquina en el món real i podrà interactuar amb la seva còpia al metavers.
  • Sembla una expansió natural d’internet.

Futur del metavers

Segons Blaya, hi ha dos motius per no menysprear l’auge del metavers. La primera és que Facebook i el seu president, Mark Zuckerberg, haurien fet “una aposta estratègica” pel metavers. La segona és desenvolupament del blockchain, que “permet als usuaris dels metaversos basats en aquesta tecnologia especular sobre béns arrels virtuals i els ara anomenats tokens no fungibles (NFT) de forma segura i fer pagaments amb criptomonedes”.

En aquest sentit, el director de programes de digitalització i innovació del CETT-UB remarca que hi ha analistes que el consideren “la gran propera plataforma tecnològica amb un potencial d’expansió sense precedents que ja quantifiquen en uns 800.000 milions de dòlars per al 2024”.

Aposta del turisme pel metavers

A la pregunta de si el turisme ha de fer una aposta estratègica pel metavers i aprofitar aquest moment per fer front a una digitalització absolutament necessària, Blaya afirma: “Potser és moment d’aprofitar l’avinentesa per pujar a un tren on sembla que només han comprat bitllets de primera les grans empreses tecnològiques del planeta” i hi afegeix: “Si les empreses han estat capaces d’adaptar-se i oferir els seus serveis a internet, per què no haurien de ser capaces de fer-ho ara al metavers?”.

Una altra cosa és “si el metavers és l’onada que necessita el sector turístic per revifar” al que Blaya respon “com diria el gran Bob Dylan, la resposta, amic meu, està en el vent”.

Turisme, metavers i Facebook

Facebook ha presentat la seva aposta pel metavers