Fotografia de: Envoltar-se d'un bon equip, invertir en formació i no tenir pressa: els consells de Damià Font per emprendre amb èxit | CETT
Universitat de Barcelona

Envoltar-se d'un bon equip, invertir en formació i no tenir pressa: els consells de Damià Font per emprendre amb èxit

09.04.2024
 
1

Damià Font és director de l'hotel Acapulco Lloret i cofundador de Marmirada. Damià té la gestió hotelera arrelada al seu ADN, amb una llarga història familiar vinculada al hotel des de la seva fundació el 1970. Després de la pandèmia del Covid-19, l'any 2021 va fundar Marmirada – Proximity Tech Solutions. Aprofitant la seva visita al CETT, li hem preguntat per la seva trajectòria. 

Font és membre de l'equip de Mentoring de la CETT Fundació, experts en hoteleria, tecnologia, revenue management, màrqueting i IA i serà mentor en la propera edició dels Premis CETT Fundació. 


Com va sorgir la idea de crear la vostra empresa de tecnologia de proximitat aplicada al sector turístic i quins van ser els principals reptes que vau enfrontar durant el procés de posada en marxa del negoci?

Marmirada va néixer l'abril de 2021 com un spin-off de l’experiència que tenim acumulada a l’hotel, però fins a arribar aquí hi ha una petita història. L’hotel Acapulco Lloret és l’hotel familiar propietat nostre fundat pels meus avis l’any 1970, l’any 2020 celebràvem el 50è aniversari de la fundació de l’hotel. Per aquest motiu, vam fer una inversió de prop de 2 milions d’euros en la reforma de l’hotel. Les obres es van iniciar l'octubre del 2019, al març va arribar la Covid i malauradament va comportar un retard en les obres i finalment no vam poder obrir l’hotel l’any 2020.

Aquesta situació va comportar 2 aspectes en l'àmbit empresarial, per una banda, l’assumpció d’un crèdit amb el banc importa i per una altra, vam tenir temps. Un temps que fins aleshores amb el dia a dia de l’hotel no havíem tingut per fer un replantejament dels processos i l’operativa de l’hotel. Al setembre/octubre del 2020 Lloret turisme, Ajuntament de Lloret i Gremi d’hotels va organitzar juntament amb Growtur una formació de 6 mesos de transformació digital per establiments turístics. En aquest curs vam tenir l’oportunitat de conèixer diferents empreses i solucions que ens van semblar molt interessants. D’entre elles UbikOS PMS, que van sortir al mercat al mateix 2020. Emilio i en Xavi eren el departament de IT d'Ona Hotels, i la seva solució PMS necessitava un hotel laboratori on acabar de polir les diferents necessitats dels diferents departaments de l’hotel. I així va ser com oferint el nostre hotel vam adaptar i crear un ecosistema entorn del PMS que funcionava i donava resultats, llavors vam decidir fundar Marmirada i oferir aquests serveis a altres hotels i col·laborar amb els centres educatius (universitats, instituts, escola d’hostaleria...)

Quins són els principals desafiaments que creus que el sector turístic enfronta avui en dia i com la vostra empresa està treballant per abordar-los?

Els reptes als quals ens enfrontem com a empresa turística són molt i variats, fruit de la transversalitat que engloba el nostre sector. Avui pot ser la sequera, ahir eren els confinaments i les restriccions de mobilitat que condicionaven la mateixa activitat. D'ençà de l’època de la Covid ens adaptem contínuament entenent que estem en un entorn que en anglès en diuen VUCA, volàtil, incert, canviant i ambigu. Malgrat això sí que podem anomenar alguns:

  • Digitalització de l’operativa: No tots els equips que formen l’hotel tenen el mateix grau de formació i agilitat sobretot en l’ús de les noves tecnologies i metodologies.
  • Client cada cop més tecnològic: Les necessitats dels mateixos clients dels hotels són més exigents a escala tecnològica, hiperconnectats, iptvs, solucions de chast a les habitacions, volem penjar a Instagram cada moment de l’experiència... i clar els hotels ens hem d’adaptar.

Les grans OTAs cada cop són més grans. No ho dic jo, els darrers informes de Siteminder apunten en aquesta direcció, hem de potenciar la venda directa, sigui via web o canals com Walkins, call center... Aquests reptes des d'Hotel Acapulco i Marmirada oferim diferents solucions que permeten digitalitzar l’operativa rutinària de l’hotel que no aporta valor al client, i centrar-nos en el que és l’important, l’hoste, comensal, viatger, etc. També oferim solucions que impulsen la venda directa, accions de màrqueting en línia, tours virtuals, campanyes a xarxes socials... a l’hotel Acapulco el 2023 la distribució de l’hotel va ser 40% directe (50% web, 50% walkin, web, call center), 40 % agència tradicional i 20% OTAs. I per últim oferim solucions als clients més "techys", facturació en línia, iptvs Chromecast a les TV... ús de CRM per oferir una experiència més personalitzada.

Quines són les principals característiques o funcionalitats de les vostres solucions tecnològiques que les diferencien d'altres opcions disponibles en el mercat?

Crec que la principal diferència que oferim és el servei. Quan anem a un hotel a implementar tecnologia i parlem amb els diferents departaments, amb la governanta, amb manteniment, amb f&b el primer que els diem és que no som informàtics. Que som com ells, que el nostre dia a dia també passa en saber gestionar una cua de persones per fer la facturació, per fer un inventari o per poder distribuir la càrrega de treball de l’equip de governanta. En el mercat hi ha molt bones solucions, però el nostre valor afegit és que anem in situ, els preguntem com treballen i com els podem ajudar...

Quin consell donaries als estudiants interessats a iniciar una carrera en l'emprenedoria i la tecnologia, basat en les teves pròpies experiències i aprenentatges en el sector del turisme i la innovació?

Que no tinguin por i no tinguin pressa. Sembla molt bàsic, però és el més efectiu. Si ells tenen una visió de negoci i es pot dur a terme que posin el focus en la seva idea i no pensin en els diners a curt termini. Si repassen qualsevol model de negoci d’èxit, que rasquin una mica i vegin quants cops el fundador o els impulsors han caigut i s’han tornat a aixecar, han tornat a caure i han seguit endavant. Que estiguin atents a les necessitats del mercat i que s’informin molt bé allà on poden aportar valor. Un cop tinguin la idea, el focus, que s’envoltin d’un bon equip i inverteixin en formació.