Fotografia de: 10 d’agost, Dia del Turisme LGTBQ+ | CETT

10.08.2021

10 d’agost, Dia del Turisme LGTBQ+

Fotografia: Clara Soler Chopo

Aquest 10 d’agost se celebra per segon any consecutiu el Dia del Turisme LGTBQ+. Aquest dia inclou cerimònies, declaracions i activitats que s’emmarquen sota un lema anual. El 2020 el lema va ser Solidaritat avui, per viatjar demà, en línia amb la situació provocada per la pandèmia de la COVID-19. Aquest any el lema és Experiències més segures per a viatgers LGTBQ, cap a un turisme veritablement inclusiu. Així doncs, aquesta iniciativa ressalta la necessitat de posar el focus sobre el turisme LGTB, però per quins motius?

Drets del col·lectiu LGTBIQ arreu del món

Tot i els grans avenços en matèria de drets i en la situació social del col·lectiu arreu del món i en els darrers anys, és ben cert que falta molt camí per recórrer. Organitzacions com ILGA presenten de forma anual informes on s’analitza l’estat legal dels drets del col·lectiu LGTBIQ en cada país del món mentre que hi ha entitats en múltiples regions que s’encarreguen de denunciar la violència percebuda pels membres del col·lectiu i de la lluita per avançar en matèria de drets i igualtat. A Catalunya, l’Observatori contra l’Homofòbia fa una gran tasca en aquest sentit.

Memòria històrica

Les persones del col·lectiu LGTBIQ han viatjat des de sempre, però fer-ho de forma oberta i pública no ha estat ni és en moltes ocasions una tasca senzilla. El Dia del Turisme LGTBIQ reivindica la feina de totes aquelles persones que, ja fos de forma anònima o no, han estat claus per possibilitar els viatges per al col·lectiu. Una d’aquestes iniciatives és The Adress Book, creada pel nord-americà Bob Damron el 1963. Es tracta d’una guia sobre barris, bars, restaurants i altres negocis segurs per als homes gais als Estats Units. Es considera la primera guia turística LGTBIQ.

Un col·lectiu amb característiques específiques

Les persones que formen part del col·lectiu LGTBIQ tenen motivacions, percepcions i necessitats úniques que destaquen la importància de treballar en concret per a aquestes persones. Un d’aquests aspectes és la seguretat, que sobresurt en la gran majoria d’estudis, com ara els elaborats per Community Marketing & Insights, com un factor clau per les persones LGTBIQ a l’hora de decidir on viatgen i quins serveis i activitats escullen durant la seva experiència. Un altre factor de gran importància és el llenguatge que s’utilitza per adreçar-se als visitants, que ha d’estar en constant revisió per assegurar que no exclou a les persones LGTBIQ.

De turisme LGTB a turismes LGBT

Per bé que les diverses identitats que hi ha representades en el col·lectiu comparteixen gran quantitat d’experiències, necessitats i discriminacions, hi ha molts aspectes diferencials. En aquest sentit, és de vital importància situar el concepte d’interseccionalitat al centre dels estudis i de les propostes de viatges dirigides al col·lectiu LGTBIQ o que pretenguin arribar a la inclusió real d’aquest i de tants altres col·lectius. Per això és necessari situar la perspectiva de gènere a la base de la indústria turística per poder personalitzar els viatges en funció de les necessitats de cada persona, tenint en compte aspectes com ara la seva identitat de gènere, la orientació sexual, la nacionalitat, l’ètnia, i les seves capacitats, entre molts d’altres.

La necessitat de la formació

Per tots aquests motius, és de vital importància que les persones professionals en turisme tinguin una formació transversal i holística que permeti iniciar canvis en la indústria per adaptar-la a les necessitats del col·lectiu LGTBIQ. En aquest sentit, el Màster en Turisme LGTB del CETT-UB, amb el suport de l’Ajuntament de Barcelona, és el primer programa al món a oferir la formació necessària. Des del CETT-UB apostem per ser pioners en la formació de professionals especialitzats en turisme LGBT per millorar la qualitat de les experiències turístiques de la comunitat LGBTIQ.

Núria Abellan Calvet / Coordinadora del Màster en Turisme LGTB

master