Fotografia de: Catalunya Regió Europea de la Gastronomia 2016 | CETT

Catalunya Regió Europea de la Gastronomia 2016

01.07.2015

Catalunya Regió Europea de la Gastronomia 2016

La Dra. Maria Abellanet i Meya ha participat avui a l’acte de lliurament del títol “Catalunya Regió Europea de la Gastronomia 2016” que ha tingut lloc a La Pedrera amb una exposició sobre la formació en Gastronomia.

Catalunya ha estat designada Regió Europea de la Gastronomia 2016. Aquest és un reconeixement pioner que s’inicia en el marc d’Europa. L’elecció de Catalunya suposa una gran oportunitat per a posar més en valor i promoure el patrimoni agroalimentari i gastronòmic català.

La candidatura l’ha promogut la Generalitat de Catalunya, mitjançant els Departaments d’Agricultura, Ramaderia, Pesca, Alimentació i Medi Natural, i d’Empresa i Ocupació, a través de l’Agència Catalana de Turisme, conjuntament amb entitats, agents i personalitats del país.

L’acte, conduit per Pep Palau, ha comptat amb la presència de personalitats del sector gastronòmic. En total s’hi ha realitzat les 7 xerrades següents:

• Carme Ruscalleda (Xef del Restaurant Sant Pau): 'Cuina: tradició i innovació'. En aquest punt es parlara de la importància del patrimoni gastronòmic (de receptari, tradició, productes), i la seva relació amb la cuina més innovadora. Catalunya en aquest sentit gaudeix d'un context excepcional, essent (i pot ser més encara) un referent a Europa i al món.
  • José Antonio Donaire (Director de l'Institut Superior d'Estudis Turístics de la Universitat de Girona): 'Gastronomia i turisme'. Es parlarà de la relació entre gastronomia i turisme, com el turisme pot beneficiar-se de la gastronomia i viceversa; s'apuntaran les principals tendències i què pot/hauria de fer Catalunya per continuar avançant en aquest àmbit
  • Mireia Font (Propietària de la Casa Leonardo): 'Turisme, productes de proximitat i desenvolupament local'. Presentació d'un cas pràctic sobre com des d'un petit hotel familiar -Casa Leonardo, a Senterada, la Vall Fosca, Pallars Jussà- es pot contribuir a promoure els productes i la cuina local i dinamitzar un territori
  • Elena Roura (Responsable del Departament de Salut i Hàbits Alimentaris de la Fundació Alícia): 'Gastronomia, salut i nutrició'. La gastronomia no és només alta cuina, sinó que inclou tots aquells aspectes que fan que ens alimentem de manera bona, sana i sostenible. Es farà una breu presentació de la Fundació Alícia com a centre referent en innovació culinària, apuntat les principals línies per fer que tothom mengi millor
  • Jordi Rovira (Propietari, pagès, productor i elaborador de Cal Rovira): 'Pagesos i cuiners; món rural mon urbà'. També des d'un cas pràctic -Cal Rovira, Sagàs, Berguedà- es parlarà de la importància dels productors pel que fa la cuina, posant en valor la figura dels pagesos i reivindicant el diàleg món rural - món urbà
  • Maria Abellanet (Consellera delegada del Grup CETT): 'La formació en gastronomia'. La cuina, com tot saber, requereix aprenentatge; la formació és un element fonamental per a difondre el coneixement culinari i incentivar tanmateix la innovació. S'apuntarà què s'està fent i què més caldria / es podria fer en aquest àmbit. Durant la presentació, la Abellanet va destacar la importància de la col·laboració del sector i va compartir amb els assistents aquest vídeo testimonial:

Per finalitzar l'acte, Iñaki Gaztek¡lmundi, coordinador del Global Report on Culinary Tourism (UNWTO) i director del World Forum on Food Tourism ha entregat el títol Regions Europees de la Gastronomia 2016 a Felip Puig, Conseller d'Empresa i Ocupació de la Generalitat de Catalunya i a Josep Maria Elorduy, Secretari General del Departament d'Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació de la Generalitat de Catalunya com a representants de Catalunya i a Francisco de Calheiros, coordinador executiu del Consorci del Minho (Portugal), com a representant de Minho.

Podeu trobar informació sobre la presentació de la Candidatura que es va fer al Minho (Portugal) així com notes de premsa i el llistat d'entitats i personalitats que de moment s'han adherit al projecte:

I en aquest altre enllaç hi trobareu informació de la Plataforma de Regions Europees que promou la iniciativa.

CREG CETT Maria Abellanet Catalunya Gastronomia Catalunya Regió Europea Gastronomia