Fotografia de: "La IA ajuda a comprendre millor el comportament del client i el servei ofert a aquest" | CETT
Universitat de Barcelona

"La IA ajuda a comprendre millor el comportament del client i el servei ofert a aquest"

06.03.2024
 

The Puzzlers, l'equip format per alumnat del CETT-UB, s'emporten el primer premi a la 16a edició de la European Mise en Place Cup (EMCup).

La 16a edició de la European Mise en Place Cup (EMCup) va tenir lloc els passats 4 i 5 de febrer a Maastricht, Països Baixos. Aquesta edició, centrada en la innovació i reflexió sobre la convergència de la intel·ligència artificial i humana dins del sector de l'hoteleria, animava a l’alumnat participant a investigar sota el lema "When artificial intelligence meets human intelligence - The rise of a new generation".

La competició va reunir 26 escoles de tot el món amb l'objectiu de destacar com aquestes dues formes d'intel·ligència (humana i AI) poden coexistir i complementar-se. El primer premi d'aquesta edició ha estat per a l'equip del CETT-UB, The Puzzlers, amb la seva visió innovadora sobre com fusionar la intel·ligència artificial amb la interacció humana dins de l'entorn hoteler.

The Puzzlers, a la seva rebuda al CETT-UB, acompanyats per Álvaro Arrieta, el seu coach.

L’equip de The Puzzlers estava format per Ann-Kathrin Bley i Marina Gil Coll, estudiants de segon any del Grau de Turisme, Hanna Dimaun Adajar, estudiant de tercer any del Grau de Turisme, Tatiana Galdos Crovetto, estudiant de quart any del Grau de Turisme i Marc Plotnikov Pous, estudiant de tercer any del Grau de Ciències Culinàries i Gastronòmiques. Van estar tutoritzats per Álvaro Arrieta, director del Màster Universitari de Direcció Hotelera i Restauració i Helena Pérez, estudiant de quart de Grau de Turisme i participant de la edició de 2022 de l’EmCup.

"Competicions com la EMCup són molt importants en el procés d'aprenentatge dels estudiants. Els permet entendre de primera mà com funciona la indústria a partir de llaços estrets de molts professionals en un ambient distès. Aquest tipus d'iniciatives teixeixen vincles sòlids entre l'acadèmia i la indústria i els principals beneficiats són els perfils professionals dels nostres estudiants" explica l'Álvaro Arrieta.


De què tractava el seu projecte? Que van presentar al seu pitch? Hem aprofitat per demanar que ens expliquen amb més profunditat el contingut de la presentació que els ha donat la primera posició.


En la vostra presentació, mencioneu "les peces que falten" a la indústria de l'hoteleria. Quines són aquestes peces i per què? Com heu arribat a aquesta conclusió?

Marc Plotnikov:  Les peces que falten a la indústria de l'hoteleria són la intel·ligència artificial, la Sostenibilitat i la Realitat Virtual i Augmentada. En crear la presentació, l'EMCup ens va demanar que parléssim d'aquests tres factors i de com canviarien la indústria fins al 2030. És per això que aquestes són les peces que falten a Hyatt.

Com pot ajudar la IA a comprendre millor el client? I viceversa?

Anni Bley: La IA pot ajudar a entendre millor el client utilitzant un concepte anomenat "ADN del comportament del consumidor" que pot trobar patrons rellevants del client. Això inclou informació com l'origen del client i les seves preferències personals que podrien haver-se guardat al sistema de l'hotel en una estada anterior. A causa d'aquesta cerca d'informació, els hotelers poden utilitzar les dades i ajustar no només el procés de presa de decisions, sinó també les estratègies de màrqueting i ingressos basades en els clients. A més, això condueix a un servei personalitzat al client que ajuda l'hotel a guanyar la fidelitat dels hostes i també ingressos. Per tant, la IA ajuda a comprendre millor el comportament del client i, d'aquesta manera, el servei ofert al client, la qual cosa ajuda els hotelers a augmentar la satisfacció i els ingressos.

A la presentació, expliqueu conceptes com eficiència líquida, sostenibilitat i reducció de residus, optimització de la cadena de subministrament i tecnologies d'edificis intel·ligents. Com pot ser sostenible estalviar diners a la companyia?

Tatiana Galdos: En la nostra presentació, mostrem com abraçar la sostenibilitat no només es tracta de fer la cosa correcta pel planeta, sinó que també és una decisió financera intel·ligent per a la companyia. Mitjançant la implementació d'iniciatives com la reducció de residus, l'optimització de la cadena de subministrament i les tecnologies d'edificis intel·ligents, no només estem reduint la nostra petjada ambiental, sinó que també estem reduint els costos de manera significativa.

Imagina això: mitjançant la minimització dels residus en les nostres operacions, no només estem sent responsables ambientalment, sinó que també estem estalviant diners en taxes de disposició i reduint la necessitat de comprar excessos de materials. L'optimització de la cadena de subministrament ens permet racionalitzar els nostres processos, minimitzar les ineficiències i negociar millors acords amb els proveïdors, reduint en última instància els nostres costos operatius. I amb les tecnologies d'edificis intel·ligents, no només creem espais més còmodes i eficients per als nostres hostes, sinó que també reduïm el consum d'energia i les factures d'útils.

Així que ser sostenible no és només un imperatiu moral, sinó una estratègia de negoci intel·ligent que en última instància ens estalvia diners mentre beneficia el planeta. És una situació beneficiosa que s'ajusta perfectament al nostre compromís tant amb la gestió ambiental com amb l'èxit financer.

Així que la tercera peça és la RV. Com pot ajudar la RV a les empreses a augmentar els seus beneficis, com es menciona a la presentació?

Hanna Dimaun: La integració d'aquestes tecnologies immersives serveix per millorar el servei i, per tant, afegir valor a l'experiència global del client. Aquestes tecnologies són conegudes per la seva capacitat per oferir experiències educatives i entretingudes.

Un exemple clar és l'aplicació de la realitat augmentada amb l'ús d'un dispositiu, on els nens es poden veure al costat del seu personatge de Disney preferit. En conseqüència, els hostes estan disposats a pagar un extra pel servei original. Quant a l'aplicació de la realitat virtual, les empreses poden oferir programes de formació per als nous empleats o becaris. Això ajuda a estalviar despeses, tant de material com de temps. De fet, hi ha hotels Hilton que treballen amb Quest Upon, ulleres virtuals, per formar el seu personal, tant del taulell com de la cuina. Els empleats tenen l'oportunitat de practicar tant com sigui necessari i el programa es pot adaptar a cada persona.

A la presentació afirmes que "la combinació d'aquestes tres peces (IA, sostenibilitat i RV) pot augmentar la satisfacció del client, la fidelitat i, per tant, els ingressos". Com? Quin impacte té la IA en la satisfacció del client?

Marina Gil: La IA ha demostrat ser una eina increïble per obtenir informació sobre el comportament del client i predir tendències futures, la qual cosa permet a les empreses anticipar-se a les necessitats i oferir experiències superpersonalitzades. Mitjançant això, els serveis als hostes que s'ofereixen són de qualitat suprema. La IA assegura que la informació dels hostes es recull i s'utilitza per personalitzar cada detall de l'estada. Per tant, els hostes no han de preocupar-se pel que esperar o si tot estarà en ordre, ja que la IA ja ho ha anticipat. Això es tradueix en més satisfacció.

Si els clients estan contents amb l'experiència, troben tot el que necessiten durant l'estada i, a més, la IA personalitza el seu viatge superant les seves expectatives, els clients es tornen fidels. No només això assegura un mercat més estable, sinó que també permet a les empreses augmentar el seu ADR basant-se en el valor afegit que s'ha afegit a les estades.