CETT What’s Next | La narrativa, clau en la creació d’experiències turístiques immersives
El CETT What’s Next? ha reunit professionals del sector de la creació d’experiències immersives per reflexionar sobre la seva adopció en el sector turístic.
El fòrum turístic CETT What’s Next?, organitzat pel CETT, School of Tourism, Hospitality and Gastronomy, centre adscrit a la Universitat de Barcelona, amb el suport de la Diputació de Barcelona, ha reflexionat sobre el paper que juguen les tecnologies immersives com a nou motor de l’experiència turística.
CETT What’s Next 2025?
Els experts reunits en el fòrum han coincidit en una necessitat clau a l’hora d’utilitzar tecnologies immersives: no perdre de vista que l’objectiu principal és comunicar i fer-ho amb sentit. Saber quina història es vol explicar, perquè, i igual d’important, a quin target es dirigeix: construir una narrativa. En el context actual, és essencial comunicar i connectar, i el futur exigeix interactuar.
En aquest sentit, Jorge Escobar, director de Framemov, empresa de creació d’espais immersius, afirma que “la creativitat és totalment necessària. Per molta tecnologia de la qual disposem, si no tenim una bona història i no sabem com traslladar-la a l’audiència no aconseguirem res”.
En la mateixa línia, Bernat Lozano, director creatiu de Flop Work, agència d’experiències immersives, destaca que “no només s’ha de fer una presentació atractiva dels fets, sinó que s’ha de comunicar de forma efectiva”. I per a poder mesurar l’èxit d’una solució, destaca el valor de les dades i la seva anàlisi, perquè “la tecnologia ja hi és, ara toca treballar en línies de codi per poder aprofitar-la”.
L'Hotel Alimara, integrat en el Campus CETT, com a primer hotel universitari d’Europa ja es troba immers en aquest procés de liderar tendències. Tal com ha exposat Helena Pérez, lecturer & Pilot Manager de l’Alimara Living Lab, amb projectes com Neuroturístic, s’han recollit i analitzat dades per redissenyar espais hospitality de manera que donin resposta a les necessitats de les persones usuàries.
Per la seva banda, Jordi Romero-Lengua, director general de Neàpolis, agència d’innovació pública, recorda la importància de la innovació com a concepte més enllà de les solucions tecnològiques. A més, assenyalant la necessitat de conceptualitzar aquestes solucions tenint al cap criteris de governança i aplicació ciutadana perquè “des de l’administració pública volem impulsar l’impacte de totes les oportunitats tecnològiques en el territori”.
En definitiva, tots els experts coincideixen a concloure que les noves eines no són una solució en si mateixa i en la necessitat de mantenir un enfocament humanista en el seu ús, per evitar, tal com comenta Lozano “que ens emborratxin, enlluernin i ens facin perdre de vista l’objectiu: comunicar”.
Experiències immersives en el sector turístic: What’s Next?
En paraules de la Sra. Anna Herrera Carballo, diputada delegada de Turisme de la Diputació de Barcelona, “la innovació no és una opció, sinó una responsabilitat compartida en un sector tan dinàmic com és el turisme”. Així, els pròxims passos passen per una imprescindible intersecció entre acadèmia, empresa i administració pública.
En aquesta direcció, Romero-Lengua aposta, en línia amb la missió del CETT, per la “creació d’un ecosistema de talent per potenciar l’atractivitat d’aquest mercat i potenciar la creació”. A més, reivindica el potencial de les experiències immersives com a via d’aprenentatge, connexió i participació amb el territori, via que ja s’està explotant en el sector.
El sector turístic ha de buscar zones d’adopció i Escobar proposa el turisme corporatiu com un espai apte per arriscar i invertir, un model de negoci que necessita experiències dinamitzadores i vivencials que pot actuar com a porta d’entrada.