L’“efecte Taylor Swift” dispara els ingressos hotelers fins a un 45% durant The Eras Tour
Els resultats de l’estudi “When Taylor Swift hits town: Megastar-driven effects on hotel performance” demostren que la gira va constituir un fenomen econòmic per a destinacions i empreses turístiques.
L’estudi “When Taylor Swift hits town: Megastar-driven effects on hotel performance”, basat en dades reals del mercat hoteler nord-americà, confirma que la gira The Eras Tour de Taylor Swift no només ha revolucionat la indústria musical, sinó que també ha generat un impacte econòmic sense precedents en el sector hoteler.
La investigació, realitzada per l’investigador del CETT Barcelona School of Tourism, Hospitality and Gastronomy, el Dr. Oriol Anguera-Torrell, conjuntament amb el Dr. David Boto García i la Dra. Marta Escalonilla, de la Universitat d’Oviedo, revela que els concerts d’aquesta megastar van augmentar de mitjana un 14% l’ocupació hotelera, van provocar un increment d’aproximadament el 27% en els preus dels hotels i van disparar els ingressos per habitació disponible fins a prop del 45%.
Aquests efectes es van intensificar quan els concerts es van celebrar en cap de setmana i són molt superiors als d’altres artistes de fama internacional, com Beyoncé, Bruce Springsteen o Ed Sheeran, els efectes dels quals també van ser analitzats en aquest estudi.
Els hotels de més categoria, els grans beneficiats
L’efecte no es reparteix de manera equitativa: els hotels de més categoria són els que van incrementar més els seus ingressos. Aquest resultat pot explicar-se per què la seva clientela és menys sensible a les pujades de preus, cosa que els va permetre augmentar les tarifes durant els dies dels concerts sense perdre demanda. A més, aquests establiments solen operar amb taxes d’ocupació més baixes, segons estimacions del mateix estudi, fet que també els va oferir més marge per absorbir l’augment de demanda que van generar els concerts d’aquesta artista.
Implicacions per al sector turístic
Els resultats d’aquest estudi demostren que l’anomenat “efecte Taylor Swift” és molt més que una tendència viral: constitueix un fenomen econòmic mesurable i de gran rellevància per a destinacions i empreses turístiques.
L’evidència obtinguda subratlla el paper dels grans esdeveniments culturals com a motors de l’activitat econòmica local. En concret, els resultats mostren que esdeveniments d’aquesta magnitud poden transformar temporalment el comportament del mercat hoteler i generar pics de demanda molt concentrats en el temps, fet que posa en relleu la importància d’una planificació coordinada entre els sectors de l’entreteniment i el turisme per aprofitar al màxim aquests increments.
Tenint en compte que ciutats com Madrid i Barcelona acolliran el 2026 artistes de talla internacional com Bad Bunny i Rosalía, potser podem començar a preparar-nos per viure un fenomen similar al dels Estats Units. Una realitat que podria revolucionar la indústria turística i hotelera i generar un impacte econòmic significatiu al país.
Consulta l’article.
Més sobre aquest treball en el blog Nada es Gratis.