Congrés Internacional de Turisme Gastronòmic | Dra. Emma Pla: “El turisme gastronòmic ha de jugar un paper clau en l’estratègia de les destinacions”

01.12.25
Imatge
Emma Pla posando en primer plano

Parlem amb la Dra. Emma Pla, directora del Màster Universitari en Innovació de la Gestió Turística, per aprofundir en el concepte i impacte del turisme gastronòmic. 

Des del CETT, entenem el turisme gastronòmic com un fenomen que permet conèixer, experimentar i connectar amb la cultura d’un territori a través dels elements que defineixen la seva gastronomia. Esdevé així una peça clau per repensar les destinacions des d’una mirada més sostenible, arrelada i amb valor afegit. 

En el marc del I Congrés Internacional de Turisme Gastronòmic, coorganitzat pel CETT, la UPC de Lima, la Universitat d’Alacant a través de la Càtedra Gasterra, la Universitat d’Alcalá i la UOC amb la Càtedra UNESCO d’Alimentació, Cultura i Desenvolupament. Parlem amb la Dra. Emma Pla, coordinadora de l’especialitat en Gestió Turística del Patrimoni Culinari i Gastronòmic del CETT-UB, per analitzar com la gastronomia pot preservar el patrimoni immaterial, enfortir les comunitats locals i posicionar estratègicament els territoris. 

  • Ens trobem immersos en un moment de repensar el turisme a escala global. Quin paper juga el turisme gastronòmic en aquest nou context?  

Actualment, hi ha un replantejament de les estratègies turístiques originat per una creixent sensibilitat cap a la sostenibilitat i les experiències amb alt valor. En un context en què estem disposats a pagar per propostes de més qualitat i experiències autèntiques i diferenciades, el turisme gastronòmic hauria de jugar un paper clau en l’estratègia de les destinacions per diverses raons. 

En primer lloc, és indubtable que la gastronomia local, quan s’utilitza com a atractiu turístic, aporta autenticitat i singularitat a l’experiència del visitant. En segon lloc, contribueix de manera significativa a la sostenibilitat turística en totes les seves dimensions, com l’ambiental, l’econòmica i la sociocultural, reforçant així el valor global de la destinació. 

  • Quin impacte podem esperar del turisme gastronòmic en matèria de sostenibilitat sociocultural? 

Destacaria la seva aportació a la recuperació i conservació del patrimoni gastronòmic, ja que contribueix a la posada en valor d’elements que formen part de la identitat de la comunitat local i fomenta el seu sentiment de pertinença

  • El turisme gastronòmic és cada cop més reconegut com a via per preservar el patrimoni immaterial. Com pot contribuir a preservar el patrimoni cultural i enfortir les comunitats locals?  

La gastronomia local, quan s’integra en l’oferta turística, actua com a eina de preservació del patrimoni cultural, tant material com immaterial. Tècniques i tradicions culinàries reconegudes per la UNESCO, com la dieta mediterrània, la gastronomia francesa o l’elaboració del kimchi, exemplifiquen com aquest saber gastronòmic esdevé un recurs patrimonial valuós.  

A més, la transmissió d’aquests coneixements permet generar relats coherents amb les tendències actuals de la demanda i reforça el sentiment de pertinença de la comunitat local. Des d’una perspectiva turística, és essencial que la gastronomia continuï viva i arrelada en la comunitat, ja que només així pot ser percebuda pels visitants com a autèntica i significativa. 

  • Enguany, Catalunya és Regió Mundial de la Gastronomia 2025 i la nostra gastronomia s’ha obert al món. Quin impacte tenen aquest tipus de reconeixements en la projecció internacional d’una destinació?  

L’impacte d’aquest tipus de reconeixements en la projecció internacional d’una destinació depèn, en gran mesura, de la capacitat del territori per capitalitzar l’oportunitat. En el cas de Catalunya, la distinció com a Regió Mundial de la Gastronomia 2025 s’està aprofitant de manera estratègica: no només impulsant accions per reforçar el posicionament de la gastronomia i la cuina catalana, sinó que també s’alinea amb el nou Pla de Màrqueting Turístic, garantint que els beneficis d’aquest impuls es puguin prolongar més enllà del 2025. 

  • Quin paper juga la recerca aplicada i multidisciplinària a l’hora de generar nous relats, formats i estratègies per al turisme gastronòmic?  

La recerca aplicada és essencial per generar nous relats i estratègies en turisme gastronòmic. Des del Grup de Recerca en Turisme, Cultura i Territori CETT-UB (TURCIT), impulsem projectes i transferència de coneixement orientats a un model de turisme gastronòmic ètic, sostenible i generador de valor per al territori.  

En aquesta línia, hem participat en iniciatives com el Foro Académico de Saborea España, que connecta les necessitats de les destinacions amb l’acadèmia. Tot i que la recerca en aquest àmbit és relativament recent, amb obres clau com Tourism & Gastronomy (2002) dels professors Greg Richads i Anne Mette Hallagger, ponents en el I Congrés Internacional de Turisme Gastronòmic coorganitzat pel CETT, el seu potencial de creixement és notable. 

  • La irrupció de la intel·ligència artificial generativa està transformant els processos de prescripció turística. Com afecta aquesta nova realitat a la manera com els viatgers escullen, valoren i experimenten el turisme gastronòmic?  

De la mateixa forma en què ho fa a la resta de productes turístics. El visitant utilitza les eines d’IA generativa per obtenir recomanacions i propostes adaptades a les seves necessitats. I això té un impacte directe per a les empreses i destinacions, que a més de digitalitzar-se, en cas que no ho estiguin, hauran de treballar el seu posicionament a internet i fer una òptima gestió de les seves ressenyes.  

  • Continuant amb les tendències emergents. Com veus que marcaran el futur del turisme gastronòmic i com ens hi hem de preparar des de l’acadèmia i el sector?  

Com ja he esmentat, el turisme gastronòmic ha de jugar un paper central en el desenvolupament futur de les destinacions, especialment en un context de creixent compromís amb la sostenibilitat i d’adaptació a les noves tendències de la demanda. El repte principal serà oferir propostes segmentades de gran valor afegit que connectin els visitants amb un relat gastronòmic autèntic i singular. 

Categories
Cuina i Gastronomia
Turisme i Hoteleria