Congrés Internacional de Turisme Gastronòmic | Dra. Emma Pla: “El turisme gastronòmic ha de jugar un paper clau en l’estratègia de les destinacions”
Parlem amb la Dra. Emma Pla, directora del Màster Universitari en Innovació de la Gestió Turística, per aprofundir en el concepte i impacte del turisme gastronòmic.
Des del CETT, entenem el turisme gastronòmic com un fenomen que permet conèixer, experimentar i connectar amb la cultura d’un territori a través dels elements que defineixen la seva gastronomia. Esdevé així una peça clau per repensar les destinacions des d’una mirada més sostenible, arrelada i amb valor afegit.
En el marc del I Congrés Internacional de Turisme Gastronòmic, coorganitzat pel CETT, la UPC de Lima, la Universitat d’Alacant a través de la Càtedra Gasterra, la Universitat d’Alcalá i la UOC amb la Càtedra UNESCO d’Alimentació, Cultura i Desenvolupament. Parlem amb la Dra. Emma Pla, coordinadora de l’especialitat en Gestió Turística del Patrimoni Culinari i Gastronòmic del CETT-UB, per analitzar com la gastronomia pot preservar el patrimoni immaterial, enfortir les comunitats locals i posicionar estratègicament els territoris.
- Ens trobem immersos en un moment de repensar el turisme a escala global. Quin paper juga el turisme gastronòmic en aquest nou context?
Actualment, hi ha un replantejament de les estratègies turístiques originat, en part, per les noves tendències de la demanda, amb una creixent sensibilitat cap a la sostenibilitat i les experiències amb alt valor. En un context en què estem disposats a pagar per propostes de més qualitat i experiències autèntiques i diferenciades, el turisme gastronòmic hauria de jugar un paper clau en l’estratègia de les destinacions.
L’aportació de la gastronomia local en autenticitat i diferenciació turística és indubtable i suposa un gran atractiu turístic. A més, contribueix a la sostenibilitat turística en totes les seves dimensions, tant mediambientalment, com econòmicament i socioculturalment.
- Quin impacte podem esperar del turisme gastronòmic en matèria de sostenibilitat sociocultural?
És una forma de posar en valor elements identitaris que contribueix al sentiment de pertinença d’una comunitat local. Una manera de reivindicar elements que formen part de les seves tradicions, la seva història, els paisatges i, fins i tot oficis tradicionals. Des del CETT, ens agrada destacar també el rol de les tècniques culinàries, que són una eina comunicativa que ens connecta universalment.
- El turisme gastronòmic és cada cop més reconegut com a via per preservar el patrimoni immaterial. Com pot contribuir a preservar el patrimoni cultural i enfortir les comunitats locals?
La gastronomia local utilitzada com a atractiu turístic contribueix a la conservació del patrimoni cultural tant en el seu vessant material com immaterial. De fet, algunes tècniques culinàries com determinades dietes han estat reconegudes per la UNESCO com a patrimoni immaterial de la humanitat, com és el cas de l’elaboració del coreà kimchi, la preparació del cuscus marroquí, l’art del lavash armeni, la dieta mediterrània o la gastronomia francesa, en què també s’inclouen tècniques i estructura dels àpats.
Tot aquest patrimoni immaterial facilita l’elaboració de relats que encaixen a la perfecció amb les tendències de la demanda turística actual i a més contribueix a la conservació i supervivència de la comunitat local. De fet, des d’una perspectiva turística, és molt important que la gastronomia local sigui viva en la comunitat local perquè afavoreix que les persones visitants la percebin com a autèntica.
- Enguany, Catalunya és Regió Mundial de la Gastronomia 2025 i la nostra gastronomia s’ha obert al món. Quin impacte tenen aquest tipus de reconeixements en la projecció internacional d’una destinació?
L’impuls d’aquests tipus de reconeixements per millorar el posicionament internacional d’una destinació depèn de la capacitat del territori en aprofitar l’oportunitat. En aquest sentit, Catalunya l’ha aprofitat. No només ha millorat el posicionament de la gastronomia catalana en general i de la cuina catalana en particular, sinó que ho ha connectat estratègicament amb un nou pla de màrqueting enfocat en un turista responsable i conscient on la comunitat local juga un paper central pel desenvolupament de propostes.
- Quin paper juga la recerca aplicada i multidisciplinària a l’hora de generar nous relats, formats i estratègies per al turisme gastronòmic?
Al CETT, des del Grup de Recerca en Turisme, Cultura i Territori CETT-UB (TURCIT), treballem en la generació de projectes i activitats de transferència de coneixement per impulsar un turisme gastronòmic ètic, sostenible, dinamitzador del territori i el seu patrimoni i que aporti valor tant a visitants com a residents. En aquesta direcció, contribuïm a iniciatives com el Foro Académico de Saborea España, una iniciativa amb el personal investigador d’universitats de diverses destinacions que facilita la connexió de necessitats dels destins amb l’acadèmia i ajuda al desenvolupament del turisme gastronòmic d’una forma més eficient.
La recerca científica al voltant del turisme gastronòmic és força recent i, per tant, té marge de creixement. Un dels primers llibres que parlen del desenvolupament del turisme gastronòmic “Tourism & Gastronomy” va ser publicat el 2002 pels professors Greg Richads i Anne Mette Hallagger, ponents en el I Congrés Internacional de Turisme Gastronòmic celebrat al CETT.
- La irrupció de la intel·ligència artificial generativa està transformant els processos de prescripció turística. Com afecta aquesta nova realitat a la manera com els viatgers escullen, valoren i experimenten el turisme gastronòmic?
De la mateixa forma en què ho fa a la resta de productes turístics. El visitant utilitza les eines d’IA generativa per obtenir recomanacions i propostes adaptades a les seves necessitats. I això té un impacte directe per a les empreses i destinacions, que a més de digitalitzar-se, en cas que no ho estiguin, hauran de treballar el seu posicionament a internet i fer una òptima gestió de les seves ressenyes.
- Continuant amb les tendències emergents. Com veus que marcaran el futur del turisme gastronòmic i com ens hi hem de preparar des de l’acadèmia i el sector?
Com he comentat anteriorment, el turisme gastronòmic ha de jugar un paper indispensable en el futur desenvolupament turístic de les destinacions que cada cop estan més compromesos amb la sostenibilitat turística i volen adaptar-se a les noves tendències de la demanda.