Fotografia de: El moviment Urban Sketching, una oportunitat única per viatjar des de casa | CETT
Universitat de Barcelona

El moviment Urban Sketching, una oportunitat única per viatjar des de casa

12.05.2020
 
El moviment Urban Sketching, una oportunitat única per viatjar des de casa

Aquests dies hem pogut comprovar, a través de les iniciatives culturals que han anat sorgint, que no és el mateix veure una obra de teatre, una exposició o escoltar un concert de forma personal que en format virtual. Tanmateix, tot allò relacionat amb les nostres aficions que puguem fer des de casa ens portarà aire fresc en una època excepcional.

Anteriorment a l’arribada de la COVID-19, viatjar s’havia convertit en una experiència indispensable per a molta gent, que ara veu com s’haurà de replantejar els destins on anirà, la forma de viatjar i amb qui ho farà. Tot i això, és possible visitar les ciutats més emblemàtiques i de forma singular des de casa, a través de l’Urban Sketching (USK). Es tracta d‘una comunitat de dibuixants de tots els continents, des d’aficionats fins a professionals, que, sota el lema "Veure el món, dibuix a dibuix", fomenten el dibuix in situ, a través de l’observació de la vida urbana en un moment determinat. També dibuixen en grup, traslladant-se a altres països on es troben amb altres membres del moviment USK i acollint trobades als seus respectius països o ciutats, compartint sempre, això sí, els dibuixos a les xarxes socials.

El moviment USK va ser creat el 2007 per Gabriel Campanario, periodista i il·lustrador català resident a Seattle. Després de veure que el nombre de dibuixants augmentava i que compartien les seves pintures creades in situ a les xarxes socials, va iniciar el grup a Flickr com una nova alternativa per exposar-los i promoure’ls. El fenomen, però, tal com explica la Dra. Alexandra Georgescu Paquin, professora i investigadora del TURCiT del CETT-UB (Grup de recerca en Turisme, Cultura i Territori) és molt més antic, ja que “al llarg de la història de l’art, molts desplaçaments estaven motivats per la visita a monuments o ruïnes, sobretot clàssiques. De fet, la història del turisme està intrínsecament lligada a l’art i la representació dels paisatges, naturals i urbans, en la pintura”.

La singularitat del moviment USK

Es tracta, sens dubte, d’un fenomen únic que combina art, patrimoni, turisme i interculturalitat. El Dr. Jordi Arcos Pumarola, professor i investigador del TURCiT del CETT, afirma que “el fet de poder comunicar el paisatge, el patrimoni i la vida d’una ciutat des d’una perspectiva única i creativa, compartint una mirada individual, fa que la mirada que transmeten els dibuixos dels USK sigui singular. Això, en un context on hi ha una sobresaturació d’imatges similars a causa de la tecnologia i les xarxes socials, fa que aquests dibuixos prenguin una altra dimensió”.

"Els dibuixos dels USK expliquen una història i afegeixen significats que ens apropen a l’experiència de l’individu que l’ha realitzat”

Jordi Arcos Pumarola  

Fotografia de: El moviment Urban Sketching, una oportunitat única per viatjar des de casa | CETT

Precisament, tenint en compte l’àmplia presència d’smartphones, Arcos afegeix que “sovint quan capturem una imatge a través de l’smartphone, ens deixem guiar per mirades prèvies i repetim a mode de ritual allò que ja hem vist a l’Instagram, al Facebook o a d’altres xarxes socials; ens limitem a dir que estem en un lloc que es considera un atractiu, la imatge té un caràcter denotatiu, és a dir, simple informació objectiva. En canvi, els dibuixos dels USK tenen un caràcter connotatiu: expressen una realitat subjectiva i particular, expliquen una història i afegeixen significats que fan que, a través de mirar els dibuixos, ens apropem a l’experiència de l’individu que l’ha realitzat”.

En aquest sentit, Georgescu afegeix que “la mirada és més autentica, des de l’experiència i no des de l’aparença”. Indica, a més, que “aquest moviment s’integra en la tendència del turisme cultural d’allunyar-se de la contemplació passiva de la cultura i apropar-se a la seva participació activa, com el turisme creatiu. Els més de 100.000 participants de la xarxa demostren l’atractivitat del procés, el qual està també acompanyat de tallers i d’edició de manuals d’urban sketching”.

L’època que vivim ha provocat un sentiment de soledat a moltes persones, que han pogut combatre’l gràcies a moltes iniciatives a les xarxes socials on cadascú podia pertànyer a una comunitat, encara que fos virtual.

En l'àmbit dels sketchers s’ha potenciat el denominat Sketchnote Hangout, que, com explica Georgescu “consisteix en què, durant una hora, una vintena d’sketchers de diferents països es reuneixen, a través d’una videoconferència, per explorar una col·lecció o una exposició online, com el Rijksmuseum a Google Arts & Culture. Aquestes visites virtuals assoleixen els mateixos objectius de reunir una comunitat i de compartir, amb notes gràfiques, diferents visions sobre un mateix lloc, d’una manera estructurada i supervisada”.

El turisme creatiu, conèixer noves realitats des d’un prisma diferent

Actualment, amb el turisme creatiu, la creació artística i el turisme estan cada cop més lligats i les experiències estan canviant. Georgescu detalla que “la visita contemplativa d’icones segueix essent molt important -qui ve a Barcelona per primer cop sense veure la Sagrada Família?-, però aquesta vivència també es pot acompanyar d’una experiència creativa: des de fer un curs de ceràmica per aprendre a fer el trencadís de Gaudí o un curs de cuina catalana per conèixer la cultura des de dins amb una trobada en directe amb els residents. D’una manera similar, la comunitat Art Hives també vincula el viatge amb l’art i la creativitat, a través d’una comunitat internacional per acollir qualsevol visitant que vulgui fer creació artística”.

En referència al turisme creatiu, Arcos fa èmfasi en què “si entenem, com deia Graburn, que el viatge és un trencament amb la rutina diària, un moment en què som capaços de mirar al món des d’un altre punt de vista, no hi ha dubte que mentre viatgem podem trobar la inspiració necessària per crear”. Apunta, així, que “l’art estableix un diàleg amb el turista i l’influencia en la mesura que li mostra, de primera mà, quin són els valors i les idees del lloc que visita”.

Sens dubte, val la pena descobrir el fenomen USK i la relació del turisme amb l’art mentre ens endinsem en noves ciutats i indrets que ens agradaria conèixer i que segur que, més endavant, tindrem l’oportunitat de visitar.

Il·lustració: Urban Sketchers a Barcelona (J. Ustrell, 2020)      

Categories
TURCiT Grup de recerca en Turisme Cultura i Territori Patrimoni Cultura Turisme