Fotografia de: 8M: La igualtat de gènere als ulls de les dones de la Comunitat CETT | CETT

8M: La igualtat de gènere als ulls de les dones de la Comunitat CETT

07.03.2021

8M: La igualtat de gènere als ulls de les dones de la Comunitat CETT

Les dones són un dels pilars del CETT, i així ho mostra la seva presència a la comunitat CETT, que és, en total, del 61 %. També encapçalen les posicions més altes de l’equip directiu, integrat per cinc dones -entre elles, la CEO i la gerent-, i dos homes, fet que suposa que un 71,5 % de dones ocupen el consell de direcció. Pel que fa als caps de departament, hi ha paritat amb un 47 % de dones, així com també a l’alumnat, en què el 56,5 % són dones. D’altra banda, a les empreses del CETT, són dues dones les que lideren l'Hotel Alimara Barcelona i Àgora BCN-Residència Universitària Internacional.

La igualtat és una qüestió prioritària pel CETT, i per això aquest any posa en marxa el nou Pla d’Igualtat, que a més de ser una eina per introduir mesures d’igualtat, preveu incloure la perspectiva de gènere tant al contingut que genera el CETT com en les accions que duu a terme des de la vessant corporativa.

Ocupar més posicions de lideratge i la conciliació, dos grans reptes

El sector del turisme, l’hoteleria i la gastronomia compta amb una àmplia presència de dones, però afronta actualment encara molts reptes en l’àmbit de la igualtat de gènere. Un d’ells és l’escassa presència de dones en llocs de responsabilitat. Mireia Mestres Cañadell, alumni del Grau de Turisme de la promoció 11/12 i del Màster Oficial de Direcció d’Empreses Turístiques de la promoció 14/15, detalla que “s’han produït petites millores que ens han permès ocupar més posicions de lideratge, però encara ens trobem amb situacions de desigualtat i falta d’oportunitats”. Per Anna Albuixech Vila, presidenta de CETT Alumni, “encara falten dones en càrrecs de gerència o d’alta direcció” i afegeix que “ens ho hem de creure, hem de lluitar, no hem de pensar que la conciliació familiar ens resta punts a l’hora de créixer professionalment”.

Les dones de la comunitat CETT que formen part del sector coincideixen que un dels grans reptes és la conciliació i la gestió del temps entre la vida personal, familiar i laboral. Es tracta d’una assignatura pendent a tots els àmbits de la societat, també al nostre sector. En aquest sentit, Marina Guerra Cobija, alumni del Grau de Ciències Culinàries i Gastronòmiques de la promoció 17/18, explica que “els reptes que estan pendents d'assolir, no només ho estan al nostre sector, sinó que és un repte cultural. Hauria d'haver-hi més igualtat i facilitats per a la conciliació familiar”.

El CETT no només està format per professionals del turisme, l’hoteleria i la gastronomia, sinó també d’àmbits com el tecnològic, un sector en el qual predominen els homes. Esther Boix Garcia, membre de l'equip d'Stic, l'àrea de sistemes TIC del CETT, indica que “tenim un llast històrico-cultural que hem d'anar resolent. No hi ha cap fet que justifiqui la no capacitat de les dones de desenvolupar una professió tècnica” i assenyala que “és necessari fer més divulgació de les dones referents”.

Les futures generacions seran clau per aconseguir la igualtat

El paper de les futures generacions serà fonamental per a la transformació tant de la societat com de sectors com el turisme, l’hoteleria i la gastronomia. Elisabet Ferrer Fernandez, gerent del CETT, apunta que "les noves generacions han de seguir persistint i liderant aquest canvi perquè la igualtat esdevingui una realitat definitivament".  El sector educatiu, en les diferents etapes d’aprenentatge, té un rol molt rellevant per a les futures generacions. Emma Pla Rusca, professora de l’Escola Universitària i investigadora del grup de recerca TURCiT CETT-UB, explica que “És una obvietat dir que tenim una societat encara molt immadura en la igualtat de gènere i en què encara és necessari fer sensibilització i formació en aquest aspecte”. Pla afegeix: “Incloc la perspectiva de gènere tant a les classes com en la recerca que els alumnes fan en els graus i màsters”. També ho trasllada a les classes Alba Ruiz Ceamanos, professora de l’Escolta Tècnica Professional, que afirma que “a l'aula incorporo la perspectiva de gènere. Utilitzo llenguatge inclusiu i intento desmitificar algunes idees preconcebudes". Així mateix, Luz Alvarado Zaiz, alumni del Màster Universitari de Gestió Estratègica de l'Empresa Turística de la promoció 09/10, assegura que “els models educatius inclusius i la mentoria entre dones són claus per vèncer reticències”.

Des de l’Hotel Alimara Barcelona, Amaya Morgado Tirapu valora molt positivament el fet de treballar en una organització en què hi ha paritat d’homes i dones “sóc conscient que avui dia és estrany trobar una empresa en què la majoria dels càrrecs directius són dones” i diu a les estudiants del CETT que “si una cosa t’agrada, has de lluitar per ella. Marca’t objectius i aprofita les oportunitats que vinguin sense posar-te barreres”.

A les futures generacions també s’hi dirigeix Encarna Gómez Estévez, part de l’equip de neteja del CETT des de fa 24 anys, que recomana a les joves “que estudiïn i que lluitin, perquè som tan vàlides com els homes”.

La implicació de les futures generacions, imprescindible

Al CETT, les estudiants representen el 56,5% de l’alumnat i són, en definitiva, les persones que s’incorporaran al mercat laboral en un futur i seran part del sector. Elles són les noves generacions que marcaran com serà el sector en el futur.

Les alumnes expliquen que en l’àmbit laboral encara hi ha diferències entre homes i dones. Clàudia Centelles Olmo, estudiant del Cicle Formatiu de Tècnic Superior en Agències de Viatges i Gestió d’Esdeveniments, indica que li agradaria pensar que tindrà les mateixes oportunitats quan treballi que els seus companys, però assegura que “la realitat no és aquesta, se'ns valoren aspectes diferents i se'ns ofereixen condicions diferents, independentment de la capacitat i coneixements que tinguem”.

Quant a l’àmbit de la gastronomia i restauració, Julia Caparrós Crespo, alumna del Grau de Ciències Culinàries i Gastronòmiques, fa referència al fet que tradicionalment el perfil de la dona s’ha associat a la cuina de casa, i apunta que “s'hauria d'impulsar i reconèixer les xefs dones, encara existeixen barreres que limiten la nostra carrera professional”.

Totes les alumnes creuen que hi ha un sostre de vidre al sector en el qual treballaran. En aquesta línia, Nora Prado Garcia, alumna de Cicle Formatiu de Tècnic en Cuina, Gastronomia i Serveis de Restauració, assenyala que “tenim les mateixes capacitats per liderar que ells”. Ainhoa Amor Martínez, alumna del mateix cicle, afirma que "lluitem perquè hi hagi les mateixes dones que homes coneguts al món de la cuina en un futur".

Conscients de la situació actual, les noves generacions també miren al futur amb esperança. “Vull ser optimista i creure que en el futur hi haurà més igualtat de gènere”, explica Despoina Vlachou, estudiant del Màster Oficial de Direcció d’Empreses Turístiques. Per la seva banda, Júlia Mateu Bonet, Resident d’Àgora BCN assegura que "hem de treballar plegats per un futur feminista, perquè les noies patim una violència estructural i sistemàtica injustament normalitzada. També és cert que gràcies a la lluita incansable de moltes, poc a poc està minvant la desigualtat de gènere, però encara queda molt per fer”.

Aquesta és, en definitiva, la idea més recurrent entre les dones de la comunitat CETT: s’ha avançat però no prou, encara queda camí per recórrer.

8M gènere Pla d'Igualtat CETT comunitat CETT #WeAreCETT turisme hoteleria gastronomia RSE