Fotografia de: Turisme sostenible a València, premi Alimara | CETT
Universitat de Barcelona

"Les destinacions que més aviat es transformin per acollir els visitants amb propostes sostenibles es tornaran més competitives"

06.06.2023
 
"Les destinacions que més aviat es transformin per acollir els visitants amb propostes sostenibles es tornaran més competitives"

Jaume Mata (València, 1970) és llicenciat en Ciències Econòmiques i Empresarials per la Universitat de València. Va continuar la seva formació especialitzant-se en Turisme cursant un Postgrau internacional en Direcció i Administració d’Empreses i Organitzacions Turístiques a la Universitat Politècnica de València. Completant aquesta especialització, va obtenir el títol de Master (MSc) en Gestió Turística per la Universitat de Surrey (RU). De tornada a la seua ciutat, es va incorporar en 1997 a la Fundació Visit València, on va exercir com a cap de promoció, marketing i comunicació, fins arribar a la subdirecció. Una etapa on va participar a la candidatura com a seu de la 32 America’s Cup, i que va suposar la consolidació de València com a destinació internacional. Des de 2016 és responsable de l’estratègia de sostenibilitat turística de Visit València, que ha estat reconeguda en els Premis Alimara d’enguany.


D’on sorgeix la idea de calcular la petjada de carboni i hídrica del turisme a València?

Dins l’estratègia de sostenibilitat, Visit València participa en diversos projectes nacionals i internacionals que han permès crear una xarxa de col·laboracions i aliances amb empreses, universitats, instituts de recerca i administracions. Fruit d’aquestes relacions han anat identificant-se noves oportunitats de treball, com ara l’aplicació al turisme de tecnologies provinents de la indústria de gestió de recursos naturals com l’aigua. Així, es va signar un conveni amb Global Omnium, l’empresa associada amb l’ajuntament per la gestió del cicle integral de l’aigua, per calcular la petjada de carboni de l’activitat turística a la ciutat. Posteriorment, també es va fer amb la petjada hídrica, una altra innovació a nivell mundial.

Reduir la petjada de carboni i hídrica del turisme

Quins són els mètodes i les eines que utilitzen Visit Valencia i Global Omnium per calcular i certificar la petjada de carboni i hídrica del turisme?

Cal destacar que el repte de calcular les petjades era doble: per una banda, aplicar una tecnologia que permetera assolir tot el cicle de vida de l’activitat (arribant a calcular la petjada d’abast 1+2+3, cosa que mai s’havia fet). D’altra banda, fer-ho amb una metodologia verificada i que pogués certificar-se, per evitar el green washing. Així, els càlculs han estat certificats per AENOR d’acord amb l’ISO 14064 (pel que fa als GEI) i el Water Footprint Manual de la Water Footprint Network.

Quins són els resultats més destacats que han obtingut fins ara en la mesura de la petjada de carboni i hídrica del turisme a València?

València té com a primera missió de la seua estratègia urbana 2030 esdevindre una ciutat neutra en carboni. Gràcies a la investigació realitzada, s’ha pogut identificar les emissions corresponents a 10 capítols en què s’ha dividit l’activitat turística (des del transport a la ciutat als consums en compres o gastronomia, passant per instal·lacions culturals o infraestructures). Així, cada gestor públic/privat té una referència de les emissions imputables sobre les quals aplicar mesures de reducció i mesurar la seua evolució. Posteriorment, amb els càlculs en anys posteriors podrem fer el seguiment i detecció d’àrees on dedicar recursos. També s’han fet pilots per provar l’aplicació de la metodologia a escala individual (Palau de Congressos i Oceanogràfic), amb èxit.

Com s'utilitzen els resultats obtinguts per prendre decisions i accions que contribueixin a la sostenibilitat ambiental del turisme a la regió?

El primer, reforçar la sensibilització de tots els actors ciutadans. Seguidament, tant les àrees municipals com les empreses ja disposen d’una referència del seu impacte i la seua aportació a la missió València 2030, així com de recomanacions per reduir emissions i petjada hídrica. Sobre aquesta base s’han assignat recursos del Pla de Sostenibilitat Turística de la Destinació 2022-2024, per tal d’optimizar l’eficiència energètica i neutralitat climàtica d’un edifici clau a l’estratègia turística: el Palau de congressos. Així mateix s’actuarà sobre la mobilitat sostenible dels congressos.

Quines mesures s’han pres o es prendran per rebaixar-ne el consum?

L’àrea d’emergència climàtica de l’ajuntament està col·laborant amb la Cambra de Comerç en un programa de negocis locals sostenibles, amb l’objectiu de realitzar 1.000 auditories energètiques i plans de reducció a empreses turístiques de la ciutat. Respecte al Palau de Congressos, es renovarà tota la coberta fotovoltaica que es va instal·lar al 2008, un edifici pioner en energia sostenible.

Turisme i reducció de l’impacte ambiental

Com pot el sector turístic col·laborar per reduir el seu impacte ambiental i contribuir a la conservació del medi ambient en general?

El sector turístic (públic i privat) té un rol decisiu en la sostenibilitat de la ciutat... Amb les medicions efectuades, coneixem la petjada d’emissions i d’aigua corresponent. Pel seu efecte transversal, qualsevol millora repercutirà en la cadena de valor: des de proveïdors que hauran de reduir el seu impacte fins als usuaris que podran fer ús de processos i equipaments més eficients. Tot això repercutirà en la sostenibilitat econòmica, social i ambiental.

Quin paper juguen les certificacions i segells de sostenibilitat en el sector turístic i com contribueixen a la promoció del turisme sostenible?

Com ja va ser el cas de la gestió de qualitat al seu moment, és essencial disposar de referents que aporten credibilitat, traçabilitat i confiança a tots els actors: administracions, inversors, gestors, clients, ciutadans, etc. Les certificacions representen el requisit indispensable per evitar malentesos, discrepàncies, opinions basades en percepcions, o males pràctiques com el green washing.

Com es pot involucrar els turistes en la promoció del turisme sostenible i la reducció del seu impacte ambiental durant els seus viatges?

S’ha de fer de dues formes: primer, informant i sensibilitzant. Cal aportar-los informació sobre les bones pràctiques que han de seguir durant el seu viatge i estada, per tal que interactuen de la forma més responsable. En segon lloc, s’ha de posar al seu abast aquestes bones pràctiques; des de mobilitat sostenible a consums en proveïdors locals o experiències que estiguen complint amb els requisits i certificar-ho.

Quines perspectives té el turisme sostenible en el futur i com creus que evolucionarà en els pròxims anys?

El turisme ha esdevingut una activitat social de la que participem gairebé tots els ciutadans, siga com a viatgers o hostes a la nostra destinació. Llavors, no pot desvincular-se d’una evolució inevitable cap a un consum més responsable, el canvi d’hàbits que reduïsquen els nostres impactes, que s’adapte als efectes del canvi climàtic, etc. Les destinacions que abans es transformen per acollir als visitants amb propostes sostenibles esdevindran més competitives, a la fi.

Quines recomanacions donaria a altres empreses del sector turístic que volen començar a mesurar la seva petjada de carboni i hídrica?

Primer, que cal començar com més aviat millor, per raons de sostenbiliitat econòmica: conèixer el seu impacte permetrà millorar l’eficiència, estalviar, poder reportar a inversors, accedir a finançament i reduir la fiscalitat que s’aplicarà a curt o mitjà termini. Segon, que ho facen amb metodologia (pròpia o de proveïdors) que permeta registrar oficialment i verificar d’acord amb els estàndards (com hem fet amb l’ISO 14064 o la water footprint manual). Tercer, que intenten fer-ho de la forma més amplia possible, incloent tota la petjada de l’activitat (tant directa com indirecta).

Què suposa el fet d’haver rebut un dels premis Alimara de la categoria de sostenibilitat?

És un reconeixement important per a Global Omnium i per a la fundació Visit València, que representa a l’administració local i a 300 empreses i entitats turístiques. Com si foren Alimares, per nosaltres aquests projectes han esdevingut unes senyals per orientar els nostres camins cap a un futur més responsable. Ser escollits per entitats tan senyeres del turisme i l’acadèmia ens reforça i estimula per seguir aprenent i compartint, davant reptes vitals per a tots, que necessiten d’accions locals.