Fotografia de: El CETT Smart Tourism Congress analitza el metavers | CETT
Universitat de Barcelona

“El metavers no tracta de substituir el turisme, sinó de fer-lo més ric, més significatiu, immersiu i sensorial”

04.10.2022
 
“El metavers no tracta de substituir el turisme, sinó de fer-lo més ric, més significatiu, immersiu i sensorial”

La Dra. Marianna Sigala és professora a la Universitat del Pireu, Grècia. Els seus interessos inclouen serveis i gestió d'experiències, Tecnologies de la Informació i la Comunicació (TIC) en turisme i hostaleria, així com l’enoturisme. Amb múltiples publicacions i multipremiada, té un llarg historial en lideratge i participació en projectes de recerca internacionals. El 2016, va ser guardonada amb el prestigiós premi EuroCHRIE Presidents' Award per les seves contribucions i èxits al llarg de la seva vida en l'educació turística i hotelera. Sigala participarà al CETT Smart Tourism Congress Barcelona amb la ponència magistral Metaverse i Smart Tourism: una moda o una nova realitat de la indústria?


Metavers i turisme intel·ligent

El metavers i el turisme intel·ligent són només una moda o ja són una realitat consolidada?

El metavers del turisme (intel·ligent) no és una ciència ficció sinó la realitat de la nova indústria. El metavers està impulsat per la demanda turística i impulsat per les inversions en constant augment de la indústria turística. Les experiències d'hostaleria immersives virtuals (per exemple, esdeveniments, reunions i conferències) són les segones experiències més buscades al metavers (McKinsey & Company, 2022). Diversos actors de la indústria (organitzacions d'hostaleria i immobiliàries, start-ups) augmenten contínuament les seves inversions en metavers per obtenir beneficis tangibles de la vida real. CitizenM, Wendy's, McDonalds, organitzadors de concerts, Marriott i molts altres grans jugadors ja han construït un metaland que representa i construeix la seva marca en el metavers i guanya diners reals "venent" experiències turístiques borroses físiques. Tòquio, una de les ciutats intel·ligents guardonades, ha anunciat la construcció d'una ciutat intel·ligent a la terra metàl·lica que permeti als ciutadans i turistes co-crear valor de diverses maneres. París, la ciutat olímpica d'aquí a pocs anys, està construint un metavers dels jocs per provar la infraestructura de la seva ciutat abans dels jocs (mitjançant l'ús de bessons digitals) i per desenvolupar experiències borroses que permetin al públic al lloc i més enllà del lloc co-crear valor en maneres inimaginables.

Com serà el futur del turisme amb el metavers i el turisme intel·ligent?

El turisme com a pràctica social i activitat econòmica està sent transformada i redefinida pel metavers. El metavers no és un món diferent, sinó un que funciona en temps real i de manera sincrònica amb el món real. Tant el món real com el metavers coexistiran donant poder a tots els agents turístics per redefinir les experiències turístiques, la manera com ens relacionem amb elles i les creem conjuntament, la manera com intercanviem i guanyem diners comercialitzant-les. El metavers no tracta de substituir les experiències de turisme presencial, sinó de fer que el que fem en línia i/o fora de línia sigui millor i més significatiu. Les capacitats del metavers poden ajudar a les persones a veure allò que no poden veure actualment, saber allò que no sabien abans i sentir allò que no van poder sentir o no van saber sentir el dia abans. Per exemple, el metavers pot millorar la nostra sensació d'estar a prop els uns dels altres, independentment de la distància física. Per exemple, es pot teletransportar algú al nostre centre turístic on no podria viatjar amb nosaltres.

Quins són els beneficis del metavers i del turisme intel·ligent?

Les assequibilitats del metavers poden permetre que el turisme intel·ligent sigui més sostenible ambientalment (reducció d'emissions, bessons digitals per gestionar aglomeracions i construir/mantenir infraestructures, socialment inclusiu (permet l'accés al turisme a les persones amb discapacitat) i empoderament econòmic (permet la participació en igualtat de l'economia turística per totes les parts interessades, independentment del gènere, la ubicació, l'edat, etc.) En resum, podem veure i crear guanys metaversos en totes les dimensions de la sostenibilitat turística.

I quins són els inconvenients del metavers i del turisme intel·ligent?

Hi ha molts riscos i preocupacions que cal abordar i ni tan sols sabem quins són exactament aquests problemes i com abordar-los. Per exemple, qüestions sobre privadesa (p. ex., recopilació de dades personals enriquides, com ara expressions facials), qüestions de drets d'autor dels bessons digitals i la reproducció de personalitats de marca, celebritats, responsabilitat legal dels avatars amb agència (p. ex., assetjament sexual al metavers).

Deixarem de viatjar com estem fent ara? No necessitareu agafar un avió per visitar Nova York?

No. El metavers no tracta de substituir el turisme, sinó de fer-lo més ric, més significatiu, immersiu i sensorial.

Quin paper jugaran les criptomonedes en el metavers i el turisme intel·ligent?

L'apoderament econòmic al metavers s'habilita mitjançant la creació i el comerç de NFT per als quals les criptomonedes són el nucli.


Exemples de turisme intel·ligent i metavers

Podem destacar algun exemple interessant de metavers i turisme intel·ligent?

McDonalds està construint un brandland metavers on els adolescents es troben, demanen menjar/begudes per consumir a casa i se socialitzen de forma virtual. El Wendyverse a Meta's Horizon Worlds és una experiència fora del món més enllà del gust que permet als seus fans interactuar amb l'empresa, el seu menjar i fins i tot entre ells: dins del Buck BiscuitDome, els aficionats tiren cèrcols amb un Baconator® virtual en un joc. L'hotel Star Wars: Galactic Starcruiser de Disney utilitza en gran mesura jocs de rol i narracions d'acció en directe per dissenyar experiències immersives atractives. CitizenM té un hotel metavers que permet als hostes experimentar, provar i utilitzar una habitació d'hotel metavers abans i després de la seva experiència. Les estades d'hotel a metavers es converteixen en NFT que es venen o es donen com a records digitals als hostes de l'hotel.

Quins rols professionals necessitarà el turisme si es consolida el metavers?

El turisme metavers és un món totalment nou que afecta tots els àmbits de l'economia i la societat i, per tant, requereix coneixements i habilitats en diferents disciplines i camps com Dret, Economia, Gestió, Màrqueting, Gestió de RRHH d'agents humans i digitals, Sociologia, (Ciber) psicologia i moltes altres disciplines.